Co všechno víte a nevíte o Matematice s chutí

28. 2. 2012
EDUin

V polovině února představily Institut pro sociální a ekonomické analýzyKalibro, společnost zabývající se ověřováním výsledků vzdělávání, nový projekt Matematika s chutí. Médii by přijat velmi příznivě. Pokud shrneme základní informace, zní: Významní čeští podnikatelé se rozhodli sponzorovat dlouhodobý projekt, který má podpořit výuku matematiky tak, aby zaujala široké spektrum žáků. K dispozici je zatím pro učitele a školy milión korun, který umožní během jednoho školního roku v padesáti třídách na prvním stupni základních škol učitelům a dětem zažít inspirativnější výuku matematiky.

 

Pokud si chcete přečíst popis projektu, jak ho dostali k dispozici novináři, naleznete ho ZDE. Rozhlasový pořad na stejné téma, původně odvysílaný na Čro Leonardo, naleznete ZDE. Pro ostatní nabízíme sérii otázek a odpovědí, které zkoumají ty stránky projektu, na něž zatím v médiích nedošlo. Odpovídá Oldřich Botlík ze společnosti Kalibro.

 

Jak to chcete zařídit, aby se děti učily matematiku s chutí?

Učitelé, kteří projeví zájem, se mohou přihlásit se svým projektem, jak učit matematiku zajímavěji, a my jim ho pomůžeme financovat a realizovat. Pokud nemají svůj projekt, mohou si vybrat některý z těch, které nabízíme. Vlastní projekt nemusí být dlouhý, stačí jedna stránka. Musí z něj být ale zřejmé, že žáci budou při práci na projektu samostatně objevovat.

(Inspirovat se můžete ZDE. Prohlédněte si sedmnáct nabízených projektů, číslice na začátku označuje, pro který ročník je projekt vhodný)

 

Kdy by měli učitelé začít podle nových postupů vyučovat?

Příští školní rok, tedy od září 2012. Nechceme učitelům mluvit do toho, jak budou vyučovat mimo Matematiku s chutí. Ale požadujeme, aby zařadili do vyučování projekt, který děti přivede do nového prostředí. V něm dostanou šanci vnímat matematiku jako zajímavé zkoumání reálného života, při kterém lze zažít vzrušení, napětí a dobrodružství spojené s objevováním. Na první pohled se může zdát, že některé projekty by se daly „probrat“ za pár hodin. Ale právě proto, že se nebudou „probírat“, ale budou žít a vyvíjet se na základě zájmu žáků, by měl projekt vystačit po většinu školního roku.

 

Co si máme představit pod pojmem „projekt“?

Například pro pátou třídu jsme připravili projekt Expedice. Děti se rozhodnou uspořádat několikadenní výlet, který bude mít nějaké zajímavé omezení. Dejme tomu při něm musíme co nejvíce úseků ujít po přímce, nebo nezkřížit žádný vodní tok a tak podobně. Žáci takový výlet plánují ve skupinách, pracují s mapou, měří vzdálenosti, propočítávají, kolik toho mohou za den ujít, vymýšlejí, jak budou měřit ušlou vzdálenost, kde se setkají s ostatními, co budou jíst, jaké si mají vzít oblečení či kolik bude vážit jejich batoh, vytvoří harmonogram akce a její rozpočet. Podobné úvahy provázejí přípravy každé pořádné expedice. Po výletě zkontrolují, jak se jim podařilo splnit zadání, zhodnotí úspěchy a promyslí poučení pro příští expedice. Je to příležitost mnohokrát zažít matematiku jako velmi užitečnou pomůcku v praktickém životě.

 

Může ale jeden takový projekt ve výuce něco podstatného na škole změnit?

Uvidíme. Už je vyzkoušeno, že k lepšímu nic nezměnila kurikulární reforma. A je prakticky jisté, že oblibu matematiky nezvýší ani plošné testy a příprava na ně. My sázíme především na jakýsi „iniciační moment“, okamžik, kdy děti a možná poprvé i učitelé zažijí při vyučování vzrušení z objevování. Uspokojení z práce a touha poznávat, to jsou silné emoce. Věříme, že žáci budou po učiteli chtít, aby totéž mohli zažívat také v „neprojektových“ hodinách. A že učitel začne hledat cesty, jak to zařídit.

 

Peníze, které máte, umožňují podobný projekt realizovat v pouhých padesáti třídách. Není to málo?

Je, ale platíme alespoň minimální odměnu učitelům (15 000 Kč za rok) a také náklady škole spojené s realizací projektů. Na víc momentálně nemáme. Ale pokud se Matematika s chutí osvědčí, přispějí možná i další podnikatelé a my budeme mít možnost projekt rozšířit.

 

Nehrozí, že do podobného projektu se budou hlásit stejně jen učitelé, kteří matematiku tvořivě učí už dnes?

Doufám, že nabídka popostrčí učitele, kteří si budou chtít tu změnu ve vyučování vyzkoušet. Učitelů, kteří už matematiku vyučují sami od sebe podle zásad projektu Matematika s chutí, určitě není moc. V úplně „nejhorším“ případě, když se přihlásí jenom oni, alespoň na tomto „vzorku“ zjistíme, jaké další vlastnosti odlišují učitele, které chceme podporovat, od těch ostatních.

 

Součástí projektu je i „otestování“ vztahu k matematice na začátku a konci školního roku. Co si představujete, že naměříte?

Projekt bude jen doplňkem výuky, a tak nepředpokládáme, že lze naměřit nějaké velké změny

ve znalostech a dovednostech dětí. Ale je docela možné, že zjistíme posun v přístupu k matematice. Že se zvýší podíl těch dětí, které se jí nebojí a mají pocit, že může být dobrodružná a zábavná. Ale v každém případě tohle měření není hlavní smysl toho, co děláme.

 

Jste připraveni i na nezájem učitelské veřejnosti o takový projekt? Učitelé mají často pocit, že i bez podobných projektů mají práce dost a o další nestojí.

Samozřejmě, že je to „práce navíc“. Ale taky je to něco, co učiteli práci ulehčí, protože čím dál víc si jich stěžuje na znuděné děti, kterým něco nacpat do hlavy je nekonečná námaha. Spoléháme na to, že už je dost učitelů, kteří tohle pochopili a pokusí se sami sobě zpříjemnit pedagogický život. Pokud ne, pak už si opravdu nedovedu představit, co by dokázalo zvrátit hrozivý pokles výsledků žáků v mezinárodních srovnáních.

 

Ukázkové školní projekty pro jednotlivé ročníky základní školy si můžete prohlédnout ZDE.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články