ČTK: Školy testují žáky na známky, chybí pokyn k hodnocení

(c) kateřina lánská

Publikujeme zprávu ČTK, která shrnuje aktuální situaci kolem hodnocení žáků během vzdělávání na dálku. I přes doporučení MŠMT využívat více formativní hodnocení, se řada učitelů snaží získat co nejvíce známek pro pololetní hodnocení. Text vyšel 11. prosince na zpravodajském webu České noviny.

Po znovuotevření škol čekala žáky v uplynulých dvou týdnech často řada testů na známky. Mnoha dětem se tak po výuce na dálku zhoršil prospěch, rodiče jsou přitom často ze vzdělávání potomků doma již vyčerpaní. ČTK to řekla místopředsedkyně Rady Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden Pavla Kubíčková. Podle ní by se nyní učitelé neměli zaměřovat na známky, ale spíše na procvičování toho, co se probíralo dálkově. Ministerstvo školství by mělo dát školám jasný pokyn, jak a co mají hodnotit, řekla. Podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) by učitelé měli využívat víc takzvaného formativního hodnocení, které dává žákům zpětnou vazbu pro zlepšení učení.

„Rozumím tomu, že učitelé nějakým způsobem hodnotit musí, ale aby hned první týden po návratu do školy děti začaly psát několik testů týdně, aniž by se někdo koukal na to, že si potřebují zase osvojit návyky, že se jim musí vrátit pozornost, to není dobře,“ řekla Kubíčková ČTK. Na pokraji svých možností jsou podle ní ve vztahu ke školám často i rodiče, a to hlavně na druhém stupni základních škol.

Podle ní rodiče volají do poraden s tím, že jim učitelé sdělili, že nutně potřebují doplnit známky. „Rodiče se doma většinou snaží dítěti podle svých možností co nejlépe pomoct a výsledkem je, že to nikdo moc neocení. Ptají se, co ještě mají vydržet a unést,“ řekla. „Mají obavy ze zhoršení prospěchu svých dětí,“ dodala.

Podle ní by mělo být jasně řečeno, že děti v posledních týdnech neměly prázdniny, ale že je pro ně současná pandemie stejně náročná jako pro dospělé. Ve výuce na dálku není snadné udržet pozornost, mohou ji narušovat technické obtíže a přerušily se s ní i vztahy v kolektivu, řekla. Zadávané úkoly navíc podle ní nebylo pro děti vždy jednoduché samostatně vypracovat. „Přitom všichni rodiče neměli tolik času nebo trpělivosti jim pomáhat,“ podotkla.

Podle ní by proto školy měly nyní z ministerstva školství (MŠMT) dostat jasný pokyn s návodem, jak mají žáky hodnotit. Za vhodné by považovala například slovní hodnocení aktivity ve škole. Na základě toho by se podle ní mohlo vytvořit i vysvědčení.

Mluvčí ministerstva Aneta Lednová na dotaz ČTK dnes řekla, že pro hodnocení platí doporučení v metodice pro vzdělávání distančním způsobem. „Co se týče hodnocení v závěru prvního pololetí, MŠMT počítá v této oblasti s další podporou,“ uvedla. Podle ministra by učitelé měli zohlednit možnosti žáků při výuce na dálku a kromě jejich znalostí také snahu zapojit se do výuky. „Věřím v rozumný úsudek ředitelů škol,“ řekl. „Je jasné, že nemůžeme srovnávat průběh výuky za běžného režimu a nyní. Není možné všechny známky dohnat na poslední chvíli, proto je třeba více než kdy jindy přiklánět se k formativnímu hodnocení,“ dodal.

Proti zaměřování se na testy a známky se vyslovil i ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. V on-line diskusi Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a společnosti EDUin ve čtvrtek uvedl, že učitelé by se nyní měli soustředit na to, jaký pokrok žáci udělali. Známka to podle něj zjistit nemůže.

Podle společnosti EDUin mohou známky ublížit dětem, které se sice snažily, ale neměly doma pro učení příznivé podmínky. Doporučovaná změna v hodnocení ale neznamená, že by učitelé měli přestat po dětech vyžadovat zadané úkoly a adekvátní výsledky, uvedla dnes společnost v tiskové zprávě.

Pro hodnocení v druhém pololetí minulého školního roku, které bylo rovněž poznamenané výukou na dálku, vydalo ministerstvo zvláštní vyhlášku s metodikou. Učitelé podle ní měli na vysvědčení zohledňovat hlavně výsledky žáků z prezenční výuky. Při hodnocení měli jednat vždy ve prospěch žáků, doporučeno bylo slovní hodnocení. Výuka na dálku byla na jaře dobrovolná, od září je povinná.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
4 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jana Karvaiova
Jana Karvaiova
7 months ago

Od kdy je známkování zakázané? Školy se řídí svými platnými školními řády, které zahrnují také systém hodnocení. Tento dokument schvaluje i rada školy . A pedagogové nepotřebují naprosto žádný pokyn od ministerstva. Fakt ne. Jsou to celkem vzdělaní lidé, často s dlouholetou praxí a nemají potřebu dělat kraviny, které jim nakáže jakýsi úředník.

Ilona Hamanova
Ilona Hamanova
7 months ago
Reply to  Jana Karvaiova

V podstatě souhlasím, ale… Jednak bych ze zkušenosti použila podmiňovací způsob = „…pedagogové by neměli potřebovat naprosto žádný pokyn od ministerstva…“. A pak také vidím, že spousta učitelů má pocit, že za týden přítomnosti žáků ve škole musejí a mohou dohnat veškerou klasifikaci za celou distanční výuku (páč během online písemky by přece mohli podvádět), případně si nabrat i něco do foroty, kdyby leden byl opět distanční. A ten pocit mají samozřejmě všichni učitelé najednou. Mluvím o SŠ, doufám, že na ZŠ se vyskytují učitelé rozumnější, u nás ale třídy hlásily tak 10-20 testů za týden přítomnosti, v některých předmětech… Více »

Jana Karvaiova
Jana Karvaiova
7 months ago
Reply to  Ilona Hamanova

N ZŠ se toto nedělo. Tedy u nás ne. Ale na střední se dají dělat testy i online. V moodlu si můžete nastavit leccos, včetně toho, že nemají čas surfovat a hledat na wiki. My máme hodnocení i takové, že test v moodlu se nebere na 100%,ale nějakou hodnotu v hodnocení má.

Ilona Hamanova
Ilona Hamanova
7 months ago
Reply to  Jana Karvaiova

Ano, já vím, že to jde, já se k písemkovému šílenství těchto týdnů nepřidávala. Jen jsem tím chtěla ilustrovat, jak to někde vypadalo.