Přečtěte si blog středoškolského studenta Daniela Hanuše o jeho zkušenostech s přestupem z víceletého gymnázia na waldorfskou střední školu.
V tomto roce jsem ve svém životě udělal radikální změnu. Od školního roku 2015/2016 již nejsem studentem Gymnázia Jakuba Škody v Přerově… Tam, kde jsem strávil 6 let mého života, jsem ve druháku studium ukončil.
Přestoupil jsem na Waldorfskou střední školu v Ostravě. A nyní poprvé z životě mohu říct, že mě škola baví. Zní to šíleně až nemožně, že? Dále v článku se dozvíte, jak je to možné.
Abyste mi rozuměli… Zakládám si na neustálém sebevzdělání a učení se v praxi. Školu jsem bral vždy jako nutné zlo a neočekával jsem, že by mi něco přinesla. Většího skeptika školství obecně byste hledali málokde. Jsem totiž odchovaný na knihách jako např.Bohatý táta, chudý táta od Roberta Kiyosakiho . Ten, kdo knihu četl asi ví o čem mluvím. Všem ji s radostí doporučuji. Jen upozorňuji, že vám může kompletně zbořit váš nynější pohled na život a svět peněz! 😀
Waldorfská škola se sama charakterizuje jako škola, která chce člověka připravovat na život nejen znalostně, nýbrž též rozvojem tvůrčích schopností a sociálních dovedností. Je to druh alternativního školství, který má v ČR více než 20-ti letou tradici. Škola podporuje svobodné myšlení a individualitu jedince.
Abyste měli přesné informace:
Navštěvoval jsem Gymnázium Jakuba Škody v Přerově a nyní navštěvuji Waldorfskou střední školu v Ostravě. Upozorňuji, že vše jsem psal NA ZÁKLADĚ SVÉHO NÁZORU z pozice studenta, který přestoupil z gymnázia na Waldorfskou střední školu.
Studium na gymnáziu se zaměřuje na množství probrané látky s důrazem na dobrý prospěch.
Zpravidla zde najdete i všelijaké dobrovolné předměty typu latina, debatní liga, matematické a jazykové kurzy, sportovní aktivity a mnoho dalšího. Taky bych vypíchnul i větší příležitost získat certifikáty jako FCE, CAE či jiné jazykové certifikáty.
Gympl je velmoc přes všemožné tituly, a pokud už nyní naprosto a jistě víte, že pro své sny a cíle potřebujete vynikající prospěch a velké kvantum informací, uděláte dobře, když půjdete na gympl.
ALE… Většina mých vrstevníků neví, co chce v životě dělat. A to je naprosto v pořádku, jelikož mladý člověk se potřebuje dostatečně rozvinout a vyzkoušet mnoho věcí, aby ZHRUBA věděl jakým směrem chce jít. A tak většina studentů prochází gymplem, a jelikož neví k čemu jim to kvantum informací bude, tak je to extrémně nebaví (…asi jako borce na obrázku :D).
To je důvod, proč klasická škola 90% lidem nic nepřinese… teda kromě maturity. Zbývajících 10% jsou lidé s jasnými akademickými cíli a ví, že míří na medicínu či práva. Pro tyto lidi má gymnázium velký smysl a vřele ho doporučuji.
Pravdou ale zůstává, že pokud jdete na klasickou školu, jediným měřítkem jsou známky. To u studentů může vytvořit bloky v budoucnosti. Například jste člověk, který exceluje v malování nebo v programování. Co udělá klasická škola? Bude snažit ať excelujete ve všem – chemii, dějepisu, zeměpisu, biologii, fyzice,… To vede k průměrnosti a opomíjení vašich silných stránek.
Nejenže ve škole talent téměř nerozvíjíte, ale odpoledne po škole vám na něj nezbyde čas ani energie. A tady je ta velká trhlina dnešního školství.
Samozřejmě, že na vás styl učení na gymnaziu nemusí mít špatný vliv. To je v případě, že jste silná osobnost, která ví, co chce a jde si za svým. Ostatně to, že úspěšným se můžete stát za každých okolností se snažíme předávat na Inspirovač.cz.
– Šance získat uznávané certifikáty
– Potkáte „kvalitnější“ lidi než např. na učňáku
– Pro budoucí doktory a právníky ideální
– Známky jsou jediné měřítko
– Důraz na fakty, nikoli tvořivost
– Učíte se všechno a na silné stránky nezbývá čas
Dostali jsme se k tomu, co vás asi nejvíce zajímá a proč jste začali číst.
Waldorf je zkrátka jiný a pokud nezažijete tu atmosféru, těžko se popisuje. I tak se o to pokusím. Uvedu tedy jen ty věci, které se od gymplu odlišují:
Učitelé jsou zde od toho, aby studentům pomáhali nad věcmi přemýšlet. Oproti „klasické“ škole se tedy více diskutuje a o to méně sedí a mlčí. Když tedy něco probíráme, nejprve se na látku snažíme přijít sami až poté zapisujeme.
např. V češtině udělali z literárního díla Faust docela napínavou záležitost. Děj nám paní učitelka postupně odhalovala, vciťovali jsme se do hlavních postav, hádali, co udělají dál, hledali souvislosti apod. Člověk si to hned lépe zapamatuje, než když se má nabiflovat 20 stránek textu.
Svět není rozdělen do oborů a škatulek… to rozdělil až člověk. Waldorfská škola si toho je vědoma, a proto vybírá takové učitelé, kteří jsou schopni učit v souvislostech. V praxi zkrátka více slyšíme, k čemu nám daná látka je a proč se ji učíme. Pokud vám nějaká probíraná látka osobně nedává smysl, pak vás nedusí kvůli známkám v daném předmětu.
např. Chemie pro vás nemá velký význam, protože chcete být ekonom.
Málokdy se zde setkáte se spěchem a velkým stresem. Jednat ve stresu nic dlouhodobě nepřináší (kromě srdečních chorob), proto klidná a přátelská atmosféra z výuky Waldorfu přímo sálá. Díky přátelské atmosféře se lze s učiteli poměrně snadno individuálně domlouvat. To ocení především studenti, kteří jsou aktivní i mimo školu. Škola má jasně definovanou prioritu studentovi pomoci v růstu a té se drží. Prioritou nejsou známky!
Waldorfská škola má osnovy jako běžné školy, avšak nepředkládá nám látku jako jednoznačné fakty. Ukazují nám různé teorie, i ty méně známé, a nabádají nás přemýšlet. Kolikrát mi něco ustalo v hlavě a celý den jsem o tom musel přemýšlet.
Rozvrh na Waldorfu je rozdělen do tzv. epoch a odpoledního vyučování. Dopoledne máme 2 epochy (každá má něco pod 2 hodiny), ve kterých se nám cca 3 týdny střídají předměty. Za pololetí tak projedeme všechny předměty. Více o stylu vyučuvání se dozvíte na webu školy.
Díky tomu se rok zdá pestrý nezažíváte takovou rutinu. Máte také FOCUS a nemáte během dne 8 předmětů jako na klasické škole.
A proto se zdá, že je zde klid a pohodička, i když se probírají téměř stejné věci jako na gymplu. Probírají se totiž postupně.
Mám pro vás i dvě nevýhody Waldorfu… Musím však říci, že najít je mi dalo zabrat a výhody převažují nevýhody.
Pozdější studium matematiky na VŠ je pro studenta Waldorfu v Ostravě výzva. Nutno se sebevzdělávat.
Jelikož máme jeden předmět 3 týdny a pak se uzavírají známky, tak když chybíte např. týden v kuse, máte už problém. Přezkušování na konci roku, je zde tedy na denním pořádku. Avšak, když si dáte pozor a hlídáte si bakaláře, nestane se vám to.
Žádné jiné mě nenapadají. Asi proto, že výhody daleko přesahují nevýhody. Rád zde nějaké doplním, pokud mi je napíšete do komentářů (pouze od studentů Waldorfu!).
Jako student mohu s čistým svědomím doporučit Waldorfskou střední školu, protože mi za pololetí stihla dát více než gympl za 6 let.
Rád zodpovím jakékoli otázky, které mi položíte dole do komentářů.
Úplný seznam Waldorfských škol v ČR
Přechod z Waldorfské ZŠ na běžnou střední školu (1. část, 2.část)