Publikujeme shrnutí Daniela Münicha, uveřejněné na jeho facebookovém profilu, které přináší základní přehled faktorů souvisejících se vzděláním učitelů ovlivňujících vzdělávací výsledky žáků. Working Paper verze materiálu ZDE, originál ZDE.
Skvělý a zřejmě dnes nejlepší existující metapřehled vědeckých poznatků posledních 15ti let o dopadech vzdělání učitelů na výsledky žáků. Shrnutí jak pro mě, tak pro FB přátele:
* Obecná pedagogická certifikace pozitivní přínos nevykazuje. Oborově specifická certifikace, hlavně v matematice, přínosy vykazuje.
* Přínos vykazuje oborově specifické magisterské vzdělání v oblasti matematiky a přírodních vědách.
* Matematické schopnosti učitele se pozitivně promítají do matematických výsledků žáků. Neplatí to u znalosti a výuky jazyků.
* Alternativní cesty k pedagogické aprobaci nemají negativní dopady na výsledky žáků.
* Požadavek na magisterský titul u učitelů, při zanedbávání významu oborových znalostí (kdo co učí je důležité), je neefektivní přístup.
* Učitel by měl učit předmět resp. obor, který skutečně nejlépe zná, který skutečně vystudoval, a ne že každý učí všechno, kde je někdo potřeba.
* Kvalita vysoké školy kde učitel studoval hraje roli, ale jen u učitelů na středních školách.
* Dominantní většina empirických studií na tohle téma pochází z USA, něco málo z Holandska a Švédska. Zbytek Evropy včetně Česka to moc nezajímá. O to více je však každý druhý v těch zemích chytrý.
Working Paper verze zde http://www.tierweb.nl/…/Working%20pap…/TIER%20WP%2014-28.pdf
Original zde https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/joes.12210