Co přinesl týden 24. 11. – 30. 11. 2014
Témata týdne: SŠ v Jihočeském a Libereckém kraji nejeví zájem o pilotáž jednotných přijímaček, tři gymnázia v Královéhradeckém kraji účast odmítla kvůli kolizi s právní odpovědností ředitele za přijímačky (Deník.cz). Překlad 10 znaků digitálně zdatného učitele publikoval Ondřej Neumajer (PedF UK), (převzala Česká škola), který se mimochodem vyjádřil k úspěchu českých dětí v testování informační gramotnosti ICILS 2013: škola za to nemůže. ČR patří podle evidence OSN k 10 zemím, které doposud nezakázaly tělesné tresty dětí. Parodie na zpravodajství o údajné „tragické domácí maturitě“ reaguje na nejasný smysl státních maturit. Sedmdesátiletou historii školních jídelen v českém školství rekapituluje historik Martin Franc (ČT), relativně největší změnou je možnost volby jídla. Článek o protestech dětí v USA proti „zdravým obědům“ dokumentuje, jak silnou zbraní jsou technologie, možnost okamžitého audiovizuálního záznamu a ochota dětí je využívat. O složitosti predikovat vývoj na pracovním trhu a tipy na výběr školy je článek Aktuálně.cz. Národní rada pro vzdělávání? Existuje dobrá i špatná varianta, shodli se panelisté na Kulatém stole SKAV a EDUin.
Výrok týdne:
„Suma sumárum, ta škola zkrátka něco do sebe má. Ten chemismus tam prostě je, ať už si Štefflové a jiní proroci říkají, co chtějí. Přiznat jim ovšem musíme, že naše ministerstvo panuje krutovládou bezkonkurenčních nesmyslností. (…) Bylo by chucpe chtít po školách, aby připravovaly do života generaci 21. století, když jim kraluje tak rigidní a nedynamická instituce. Petr Jakubčík, student gymnázia PORG.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Eduína vyzdvihla zajímavé vzdělávací projekty. V úterý 25. 11. byly v Langhansu předány ceny za inovace ve vzdělávání. Dvě ceny si odnesl tým profesora Hejného a projekt Brána ke vzdělávání – školní čtenářské kluby. Eduína také otevřela Aulu slávy a uvedla do ní psycholožku Janu Nováčkovou, která v rozhovoru varuje před omezováním různosti ve vzdělávání. Eduíně a inspirativnímu přístupu ke vzdělávání věnovaly významný prostor Lidové noviny.
- Co brání a co pomáhá vzdělávání romských dětí? Dle nedávno zveřejněného průzkumu CVVM je 59 % Čechů pro vzdělávání romských dětí v běžných školách (Týden.cz). Varovné je, že zhruba 1/3 lidí si to nepřeje. Ombudsmanka Anna Šabatová vyzvala ke snížení počtu dětí na praktických školách (Deník.cz). Vzdělávání romských dětí komplikuje fakt, že velká část z nich nenavštěvuje mateřské školy, chybí jim základní dovednosti (iDNES.cz). Přesvědčit romské rodiče o důležitosti vzdělání se snaží projekt Mami, tati, já chci do školy. Podporovat rovnost v přístupu ke vzdělávání se snaží i projekt Otevřená škola. Beseda se studenty gymnázia v Jirkově ukazuje, že by se za situace, v níž je velká část romské populace, o práci také neucházela.
- Matematiku neřeší povinná maturita a přijímačky. Milan Hejný je proti povinné maturitě z matematiky v roce 2019 (ČTK, Novinky.cz). Odmítá, aby se matematika stala „intelektuálním kladivem na děcka“. Na totéž téma vedl diskusi Panel Hospodářských novin, na němž Radek Špicar (Svaz průmyslu) uvedl, že výuka matematiky na českých školách děti odrazuje. O povinné maturitě z matematiky polemizovali Oldřich Botlík a Václav Klaus ml. (ČRo).
- Nejlepší knihy dětem. Odborníci sestavili komentovaný výběr 35 nejlepších českých knih pro děti a mládež, který může pomoci rodičům i učitelům. U každé knížky najdete i doporučený věk, pro který se titul hodí. O vybraných knihách a o tom, jak děti čtou a kdy a jak se ztrácí jejich původně bujná fantazie, si poslechněte v rozhovoru se spisovatelem a nakladatelem Martinem Vopěnkou na DVTV.
- Sexismus na vysokých školách díl II., případ Miss VŠE. V předchozím Beduínovi (č. 38) jsme odkazovali k sexismu v propagačních videích VŠ. Zásadní téma znovu otevřela Miss VŠE. Ponižující taneční vystoupení během závěrečného večera Miss VŠE kritizuje sociolog Filip Lachmann (A2) i Lidové noviny. VŠE se distancovala (Aktuálně.cz), organizátoři se omluvili. Vloni se od „miss“ distancovala Univerzita Karlova (Aktuálně.cz).
Inspirace z (a do) praxe
- Hejného matematika, hudebka a technologie. ZŠ Bedřicha Hrozného v Lysé nad L. funkčně propojuje (iDNES.cz).
- Minipivovar ve škole. Gymnázium a SOŠ dr. Václava Šmejkala v Ústí nad L. láká na chemii (ČRo)
- Pracovní prostředí na českých univerzitách. Zúčastněte se výzkumu.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- Beseda: Vzdělávat děti jinak? 3. 12., Divadelní klub, Mladá Boleslav
- Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jakou roli mají hrát zřizovatelé v řízení kvality škol? 4. 12., ZŠ Vodičkova, Praha
- 6. ročník vzdělávacího sdílení. Konference k inkluzivnímu vzdělávání, 5. 12. v ZŠ Deblín
- Environmentální aspekty potravin. 8. 12., Kamenná 2O, Brno