Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Debata o učitelích bez diplomu přináší téma důležitosti neformálního vzdělávání

10. 2. 2014
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 2.2.–9.2.2014

Témata týdne: Ministr Chládek se dohodl na změně jmenování profesorů, učitelé bez diplomu, užitečné odkazy pro výběr vysoké školy, jak uznávat neformální vzdělávání, Fakulta lesnická a dřevařská ČZU je fakultou roku, EDUin nabízí seminář o komunikaci s rodiči, mezi zeměmi EU trpí největší nerovností Belgie a Francie, Olomoucká univerzita se zabývá inkluzívním vzděláváním, přestávky bez pravidel zlepšují kázeň dětí.

Výrok týdne:

Takže my připustíme, aby kdekdo pracoval ve školství, zatímco ostatní obory si to pěkně hlídají. Proto navrhuji stejná pravidla pro všechny (asi bych vynechala lékařství) – každý s elánem a pocitem, že na to má, by se mohl hlásit kamkoli. Jako učitel, jako zahradní architekt, herec, režisér. Tak to bylo myšleno? To si budeme sami podkopávat autoritu tím, že budeme jediný obor, kam bude moci každý po absolvování různých pofidérních kurzů.“  Jana Karvaiová v diskusi na webu eduin.cz o tom, zda by bylo vhodné uznávat učitelem vzdělání, jež získali mimo pedagogické fakulty.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Učitelé bez diplomu. Bouřlivou mediální i webovou debatu rozproudila otázka, zda je účelné uznávat neformálně získané vzdělání učitelů, kteří nezačnou do konce tohoto kalendářního roku studovat vysokou školu. Zatím v ní převažují nesouhlasné příspěvky a to jak mezi veřejností na webu Respektu, tak mezi převážně učiteli na eduin.cz.  Obě diskutující strany se míjejí i proto, že zastánci vysokoškolského diplomu mají za to, že protistrana podceňuje důležitost vzdělání pro učitelskou profesi, zatímco ona argumentuje hlavně tím, že kvalitní profesní kvalifikaci si lze opatřit i mimo učitelské a pedagogické fakulty. Radikální názor, že učitelství je jako rodičovství a tedy nepotřebuje kvalifikaci, prezentuje Anthony Tun na blisty.cz.  Ministr Chládek navrhuje, aby konečné slovo bylo ponecháno ředitelům. Problému bude věnován Kulatý stůl SKAV a EDUin ve čtvrtek 20. února. Informace o něm na eduin.cz.    

  • Jak uznávat neformální vzdělávání. S tématem souvisí i debata, kterou EDUin otevřel na téma uznávání neformálního vzdělávání u všech profesí, tedy nejen učitelských. Přečtěte si, co je neformální vzdělávání, na stránkách programu Mládež v akci (podívejte se na krátké video) nebo na stránkách Národního ústavu pro vzdělávání. Jaké kompetence lze jeho prostřednictvím získat, se dozvíte na stránkách Klíče pro život.  Že cest, jak dnes získat vzdělání je víc, ukazuje i rozhovor se zástupci portálu Mimo školu, který byl nominován na cenu Eduína 2013. Jeden ze způsobů, jak by bylo možné získat portfolio dávající přehled o našem neformálním vzdělávání, nabízí nově zřízený portál Veriod (verifikační odznaky). Podívat se můžete i na podobný systém z USA nazvaný Open Badges.  

Inspirace z (a do) praxe

  • Digitální hry a vzdělávání. Prohlédněte si soubor videí z konference na brněnské Masarykově univerzitě.
  • Kamenožrout i finanční gramotnost. Podívejte se na záznamy ze 13. setkání EduFóra.
  • Rodiče otevření škole. Kurz o efektivní komunikaci s rodiči, včetně autoevaluace školy, nabízí EDUin.
  • Ondrej Hausenblas: Drilování versus učení. Blog vysvětlující, co se děje v naší hlavě, když se učíme.
  • Newslleter „Škola all inclusive“. Olomoucká univerzita nabízí první letošní číslo časopisu věnovaného společnému vzdělávání. Čtěte zkušenosti škol, které umožňují vzdělání dětem s výrazně odlišnými potřebami.
  • Mentoring začínajících učitelů. Objednejte si newsletter nového projektu na podporu učitelské profese.
  • Montessori pro rodinu. Přečtěte si nové číslo časopisu. Naposledy zadarmo, příští číslo už bude zpoplatněné.
  • Zkušenosti se zaváděním Comenia Script. Pozitivní ohlasy zaznamenala reportáž ČRo, ČT 24novinky.cz.
  • Také využíváte regionální učebnice? Zprávu o učebnici zaměřené na region Bítešsko zveřejnil Český rozhlas.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 12. 2. Různé role zástupce ředitele, Praha
  • 20. 2. Kulatý stůl SKAV a EDUin na téma Učitelé bez diplomu, Praha
  • 25. 2. Zkušenost – Reflexe – Učení, konference, Brno
  • 12. 3.  Seminář Freda Donaldsona Důvěra místo strachu, Brno
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články