Děti řeší válku a školy by je měly umět citlivě podpořit v tom, jak se chovat ke spolužákům z Ukrajiny i z Ruska

7. 3. 2022
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek5

Co přinesl týden  28. 2. – 6. 3. 2022 

Krátce: 

Výrok týdne:

„Rodiče by si na jedné straně neměli hrát na rozumbrady, neměli by děti odbývat tím, že tomu nerozumí, že na to není čas. Zároveň ale není dobré, aby děti s námi sledovaly v televizi několik hodin válečné zpravodajství. To těžko uchopí bezpečným a zdravým způsobem. Ve chvíli, kdy mluvíte od rána do večera o nějakém tématu, které je evidentně nebezpečné, dříve nebo později to dítě zasáhne a pak se ta škoda těžko napravuje,“ říká primář dětské psychiatrie v Bohnicích Michal Považan (denikn.cz).

V souvislostech

  • Do škol budou nastupovat tisíce ukrajinských dětí. Jak si s nimi poradíme?

Lidí, kteří do Česka prchají z válkou ochromené Ukrajiny, rychle přibývá. Zatímco v pátek se jejich počet odhadoval na zhruba padesát tisíc, na začátku tohoto týdne už je to nejspíš dvojnásobek. Z velké části jde o děti. „Zatím řešíme, aby měli kde bydlet, mít co k jídlu nebo aby jim byla poskytnuta krizová intervence, aby byli v bezpečí,“ říká Tereza Botková, sociální pracovnice Organizace pro pomoc uprchlíkům.

Ministerstvo školství otevírá první ukrajinské jednotřídky, děti ale přijdou i do běžných tříd. Pokud tu zůstanou déle, bude to pro ně dokonce i lepší. Podle Botkové do škol budou nejdřív nastupovat děti, které už tu většinou měly někoho z rodičů. „Pracují tu a často i plánovali, že sem své děti přivedou, a teď opravdu nemají důvod s tím čekat,“ říká Botková.

Ukrajinské rodiny a děti, které se přihlásí k pobytu v ČR, získají tzv. vízum za účelem strpění pobytu, které je opravňuje k zápisu do mateřské nebo základní školy. „My v tomto smyslu dáváme informace školám, připravujeme také leták pro rodiče, doporučujeme jim, aby nejdřív zajistili sebe a pak se teprve starali o školu,“ říká Jan Heinrich, vedoucí sociálních služeb organizace META.

Až se ale jejich život a život jejich rodičů stabilizuje (alespoň do té míry, jak je to možné), přesune se nápor z přijímacích center do škol. Rodiče budoucích ukrajinských žáků se ale na školu ptají už teď, v Praze v pondělí 7. března otevřela první ze slibovaných jednotřídek, většina dětí, které z Ukrajiny uprchly před válkou, ale bude chodit do běžných českých škol. „Pokud by tu měly být déle, měly by se integrovat do českého vzdělávacího systému, i v této perspektivě je třeba přemýšlet,“ myslí si Botková.

Jak se s tím školství popere se teprve ukáže. Ministr školství Gazdík v minulém týdnu řekl, že školství jich dokáže absorbovat kolem sto tisíc. Odhady je zatím těžké dělat například i kvůli tomu, že nevíme, jak staré děti dorazí nebo kde si v Česku najdou stálejší ubytování. 

Potřebujeme úpravu přijímacího řízení na střední školy

Nejde přitom jen o děti školou povinné, na které se zaměřuje současná pomoc ministerstva školství. Ukrajinští žáci budou směřovat také na střední školy, které na to jsou ještě méně připravené než školy základní. Navíc už nejde o povinnou školní docházku – to znamená, že se budou muset vyrovnat nejen s výukou v jiném jazyce, ale také budou muset například udělat přijímací zkoušky. „Na tuto věkovou skupinu se příliš nemyslí, bude ale možná ještě ohroženější než menší děti,“ říká Jan Heinrich.

Tak například ti, kteří by letos měli dokončit na Ukrajině základní vzdělávání, ho nedokončí. To znamená, že k přijímacím zkouškám ani nemohou jít. Aby měli šanci o rok později uspět (a tím aby také měli šanci se později dobře uplatnit v životě, ať už zůstanou v Česku, nebo se vrátí domů), budou potřebovat intenzivní jazykovou přípravu. V současnosti je přitom podpora dětí mluvících jiným než mateřským jazykem na středních školách mizivá a to se podepisuje i na vysokém počtu drop-outů nebo na nízké aspiraci při volbě školy.

Domyslet bude nutné například podobu přijímací zkoušky (a pak také maturit). V současné době je to tak, že pokud žák předtím do školy v Česku nechodil, přijímačky z češtiny dělat nemusí. Bude to ale platit i ve chvíli, kdy nastoupí hned teď do 9. třídy? A jak to bude s těmi, kdo už na Ukrajině nějakou střední školu studují?

„My máme připravený koncept intenzivního jazykového kurzu, ale v rámci školského systému nic takového neexistuje. Dlouhodobě se snažíme prosadit, aby těmto dětem nějaká intenzivní jazyková příprava poskytována byla,“ komentuje Jan Heinrich chybějící systémovou podporu.

Z edukalendáře:

  • 10. 3. → online → Kulatý stůl SKAV a EDUin na téma: Změny v přípravě učitelů: Co přinese probíhající reforma?
  • 7. 4.→ Praha → konference „Česky levou zadní? Podpora vícejazyčných žáků a žákyň při studiu“
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články