Co přinesl týden 16. 9. – 22. 9. 2019
Krátce:
Výrok týdne: „Dítě potřebuje respekt, emoce ventiluju až v kabinetu. Učitel není ten, kdo má stát před tabulí, ale má tvořit situace, které vedou k objevování. Má být dětem průvodcem. Odpadá tak to, že nemůže zkrotit děti, protože to nepotřebuje.“ Učitel Daniel Pražák, který také vede spolek Otevřeno a učitelství aktivně komunikuje na sociálních sítích, hovoří o svém moderním přístupu k vyučování a vlivu na žáky (DVTV).
V souvislostech:
„Matematika je čisté myšlení. Je to snad jediná oblast lidského konání, kde platnost výsledků není závislá na názoru či interpretaci. Matematik totiž musí svá tvrzení dokázat z výchozích axiomů pomocí daných odvozovacích pravidel. Matematika je tedy svojí podstatou protikladem postmoderních postulátů, že pravda je věcí názoru a realita jen narativ, který si můžeme vybrat podle potřeby a podle potřeby jej změnit. Matematika také učí přesně formulovat myšlenky, odlišit příčinu a důsledek, předpoklad a závěr, rozpoznat fakta a manipulaci. To je osvěžující protipól k blátivému myšlení naplňujícímu mediální prostor. Troufnu si říci, že nás matematiky je poměrně obtížné vodit za nos,“ píše matematik Martin Markl v časopise Vesmír.
Diskuse o relevanci matematiky se opět rozvířily po rozhodnutí ministra školství Roberta Plagy, který plánuje zrušit povinnou maturitu z matematiky. Ta má přitom spolu s cizím jazykem a češtinou tvořit trojici povinných předmětů, z nichž mají maturanti skládat zkoušku nejpozději od jara 2022. Přirozeně vznikly dva tábory v diskusi. Jeden obhajuje rozhodnutí ministra a souhlasí s jeho důvody. Proti němu stojí neméně silná skupiny obhájců nutnosti matematiky, která žádá, aby každý maturant musel její zkouškou projít. Hlavní postoje obou táborů pro vás shrnujeme.
„Shodli jsme se na tom, že studenti mají zájem o kvalitní výuku matematiky. Není to o tom, že by matematiku nechtěli,“ řekl ministr Plaga po jednání s Českou středoškolskou unií. „Chtějí, aby byla vyučována zábavnou formou a aby byla užitečná ve skutečném životě. Na tom se shodujeme,“ dodal ministr. Podle Plagy by se v dohledné době měly upravit rámcové vzdělávací programy tak, aby byla matematika lépe zaměřená na praxi (iRozhlas). Navíc, Česká středoškolská unie upozorňuje, že povinná maturita z matematiky může ještě zhoršit už tak špatný vztah žáků k předmětu. Středoškoláci tvrdí, že na středních odborných školách vede maturita z matematiky ke snižování hodin odborných předmětů, že povinná zkouška povede k větší neúspěšnosti u maturit a že ne každý bude v budoucnu matematiku potřebovat.
Hlavním argumentem ministra školství pro jeho rozhodnutí byla dosud nepublikovaná analýza maturitních výsledků. Plaga na jejím základě prohlásil, že se maturantům nejvíce nedaří v úlohách, které reflektují problémy v reálném světě. „Zjevně z toho vychází, že memorovací věci se lidi dokážou krátkodobě naučit, ale ty pak stejně nepoužívají. Učí se pouze na tu zkoušku,“ prohlásil ministr (Novinky.cz). S odložením nezbytně souvisí také negativní trend při výběru maturitních předmětů – matematiku si bere podstatně méně žáků než cizí jazyk, zejména pak žáci odborných škol se do ní zdaleka nehrnou. Zkrátka, ti, kteří volají po odložení převážně kritizují nedostatečně kvalitní výuku matematiky, přeplněné rámcové vzdělávací programy, podle nichž školy učí, nebo odtrženost školní matematiky od reálného světa a zájmů žáků.
Na druhé straně zástupci povinné maturity z matematiky viní žáky a projevují nepochopení, často až pohrdání. „Chceme zvýšit kvalitu vzdělávání, zrušíme to, co žákům nejde? Písemky se budou opravovat na školách. Didaktický test bude jen jakýsi připouštěcí s hodnocením uspěl – neuspěl. Z maturitní zkoušky se stává fraška. Myšlenka, že se s reformou financování regionálního školství zlepší kvalita výuky matematiky, protože budeme moci víc hodin dělit a tím více procvičovat, je na školách nereálná. Nejsou totiž učitelé matematiky, kterých by bylo zapotřebí,“ řekla pro Echo24 předsedkyně asociace Renata Schejbalová.
Vedle předsedkyně ředitelů gymnázií je stabilním hlasem pro povinnou maturitu z matematiky Eduard Fuchs, předseda Společnosti učitelů matematiky: „Zodpovědně tvrdím, že i podprůměrně nadaný žák s podprůměrnými znalostmi a podprůměrnou pílí musí maturitu z matematiky složit.“ Obdobně argumentuje i předsedkyně Jednoty českých matematiků a fyziků Alena Šolcová: „Současná maturita není obtížná, měla by ji zvládnout většina studentů končících střední školu. Nejde o to, že pětina neuspěje, ale že 80 procent uspěje. Přece nechceme, aby uspěli všichni. To by byla pro každou zkoušku špatná zpráva, tak by neměla žádnou hodnotu.“ (Česká škola)
Oba tábory neumí najít společnou řeč. Zdá se totiž, že zatímco první tábor roli matematiky nezpochybňuje a hledá cesty, jak ji lépe zpřístupnit žákům, druhá skupiny to odmítá se slovy, že status quo je dostatečný a na vině je lenost žáků. Smysl do diskuse přináší matematik Milan Hejný, který by ze své pozice přirozeně spíše patřil k nekompromisním zastáncům. Přesto předloni v České televizi řekl: „Nedostatek, který vidím v naší společnosti, je víra, že tím, že budeme hodně kontrolovat, se to zlepší. Ale, jak říká můj přítel, prase tím, že je vážíme, nepřibere. Potřebovali bychom spíše napřít síly, abychom zkvalitnili kádr učitelů. Abychom učitelům více nabídli a aby se matematika spíše stala takovou dílnou myšlení.“
Inspirace z (a do) praxe:
Výběr z EDUkalendáře: