Komunikace s rodiči je mnohdy složitější než se samotnými žáky, říkají učitelé. Některé školy zavádějí netradiční třídní schůzky
Jak mluvit s rodiči žáků tak, aby byl rozhovor nejen příjemný, ale také produktivní? To je otázka, která trápí nemálo učitelů. Některé školy zavedly tripartity, kde se sejde učitel, rodiče i dítě a právě žák je hlavním aktérem schůzky. Podrobněji téma probírá podcast Českého rozhlasu Reparát. Ve výběru dnešního bEDUinu jsou také podcasty věnující se duševnímu zdraví dětí, střednímu článku podpory nebo českému jazyku.
Decentralizovaný systém vzdělávání v Česku a střední článek podpory
V tuzemském éteru visí už poměrně dlouho jedna otázka – jak pomáhat ředitelům škol zlepšovat vedení? Jednou z možných odpovědí je „střední článek podpory”. Český vzdělávací systém je v zahraničním srovnání jedním z nejvíce decentralizovaných, tím pádem je mezi školami a ministerstvem velká mezera a není v ní žádný úřad či instituce, které by pomáhaly systémově zvyšovat kvalitu vzdělávání. O takzvaném středním článku podpory diskutovali v podcastu 9 let natvrdo zástupkyně státního tajemníka MŠMT Martina Běťáková, programový manažer a vedoucí pracovní skupiny Partnerství pro vzdělávání 2030+ Vladimír Srb a také Zdeněk Slejška, ředitel nadačního fondu Eduzměna, který na Kutnohorsku testuje, jak lze na regionální úrovni zvýšit kvalitu vzdělávání.
S rodiči je jednání více vyčerpávající než se studenty. Pomáhají ve školách tripartitní schůzky?
Podcast Českého rozhlasu Plus s názvem Reparát se věnoval tématu komunikace učitelů. Jedním ze zdrojů stresu pro kantory je mluvení s rodiči žáků, a jak ukazuje nedávná studie z Národního institutu SYRI, je často mnohem vyčerpávající než jednání se samotnými dětmi. Reparát s hosty probíral netradiční formát rodičovských schůzek – tripartity či triády –, který zavedly některé ze škol. „Tripartita je bezpečné prostředí, kde si může dítě říct o pomoc. Máme dvacet minut, kdy se všichni sejdeme a zastavíme. Zároveň dítě může využít podpory rodiče a říct, že se mu ve třídě něco nelíbí a potřebovalo by něco změnit. Setkání končí vzájemnou domluvou na další období: co pro to, aby se to dítě mohlo posouvat, může udělat dítě samotné, kde vidí svoje rezervy, kam chce napnout své síly, co mohu udělat já jako rodič a co pro to může udělat učitel ve třídě,“ pojmenovává místopředsedkyně rodičovského spolku Montessori Cesta v Praze Jana Neumajerová.
O duševním zdraví nebo o tom, jak je Česko schopné přijímat změny
EDUcast se v posledních dvou dílech věnoval dvěma velkým tématům – dětem a jejich psychickému rozpoložení a schopnosti reagovat na změny. V souvislosti s Mezinárodním dnem duševního zdraví mluvila Pavla Lioliasová s Marií Hájek Salomonovou, spoluzakladatelkou organizace Nevypusť duši a vedoucí pracovní skupiny Wellbeing v rámci Partnerství pro vzdělávání 2030+. V rozhovoru probíraly například změnu za posledních 10 let v oblasti duševního zdraví především z pohledu, jak se o něm ve společnosti mluví. Změna, potažmo schopnost či neschopnost české společnosti na ni zareagovat, byla předmětem rozhovoru s Radoslavem Pittnerem, spoluředitelem české a slovenské pobočky organizace Ashoka. Tématem byly nerovnosti ve světě a jestli se objevují nějaké nové, dále proč je důležité umět reagovat na změny a jaké faktory ovlivňují, jestli jsme schopni změnu přijmout.
Digitální svět ve školství: jaké přináší výzvy a úskalí?
Jedno rčení říká, že „oheň je dobrý sluha, ale špatný pán”. Podobně se dá hovořit také o digitálních technologiích, které stále více ovlivňují výuku – propojují školu s vnějším světem. Umělá inteligence může učitelům ulehčit přípravu, ale digitální technologie vyvolávají také řadu obav a otázek. Ondřej Neumajer z Národního pedagogického institutu ČR v podcastu Škola DIGI IN vysvětluje, jak technologie přispívají k výuce, kdy mohou podporovat nerovnosti mezi žáky a proč je jejich zavádění tak složité.
Integrovaná výuka na střední škole jako cesta k úspěchu?
Nový podcast DidLit se věnuje českému jazyku a literatuře. Tématem teprve třetí epizody byla vnitřní integrace literární a jazykové výuky. S Davidem Frantou ze Západočeské univerzity v Plzni a Gymnázia Jaroslava Vrchlického Klatovy si moderátoři povídali o studentech i o jeho didaktickém projektu, který ukazuje, jak se dají literární texty produktivně využít k poznávání jazyka.