Co přinesl týden 16.11. – 22. 11. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Spousta učitelů se shodne na tom, že nedokáže objektivně hodnotit znalosti žáků na dálku. Podle mě by bylo ideální hodnocení známkou úplně zrušit nebo odložit na lepší dobu. Nedává to velký smysl… Jsme jako společnost hodně zaměření na známky. Toto minimálně otvírá možnost říct si, že známky extra vypovídající hodnotu nemají, a to ani v prezenční výuce,“ řekla předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová v rozhovoru s Václavem Dolejším ve Výzvě na webu seznamzpravy.cz.
V souvislostech:
DŮLEŽITOU ZBRANÍ PROTI ELEKTRONICKÉMU ZLOBENÍ JE DOBRÉ KLIMA VE TŘÍDĚ, SHODLI SE PANELISTÉ V DISKUSI O BEZPEČNOSTI PŘI DISTANČNÍ VÝUCE
Spíše než s vážnějším narušováním bezpečnosti se školy při výuce v online prostředí musí vyrovnávat s „elektronickým zlobením“, shodli se panelisté kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Jak zajistit e-bezpečí při distanční výuce. Opravdu vážných útoků na školní počítačové sítě ani případů šikany mezi žáky nebo ve vztahu mezi žáky a učitelem během posledních měsíců nepřibylo. Řadě problémů s narušením výuky zvenčí mohou školy předcházet lepším nastavením bezpečnosti na svých vzdělávacích platformách.
Na to ovšem školy nemají k dispozici lidi. „Ze zkušenosti mohu říct, že IT experty většinou školy sdílejí,“ řekl Kamil Kopecký, vedoucí Centra prevence rizikové virtuální komunikace na Univerzitě Palackého v Olomouci. Ti mají ovšem na starosti spíše správu hardwaru než podporu učitelů při práci se vzdělávacími platformami. „Prostředky na zajištění IT odborníka, který by se zabýval nastavením systému a bezpečností, školám nezbývají, učitel to v plném provozu řešit nemůže,“ souhlasil učitel a propagátor využití digitálních technologií ve výuce Bohuslav Hora.
Za této situace je to většinou na učitelích, kteří se musí vyrovnat vedle bezpečnosti také s řadou dalších aspektů distanční výuky. Materiálů, ze kterých mohou čerpat informace, mají k dispozici dostatek, otázkou ale je, zda mají dostatek času a motivace je využít.
„My jsme se pokusili ve výzkumu zmapovat, kolik učitelů je členy takových učících se komunit. Došli jsme k číslu kolem 36 %. Zbytek jich není tak zapálených, aby sami vyhledávali webináře, pokládali otázky, chtělo by to zaměřit se na ně,“ myslí si Kamil Kopecký. Jeho ne úplně optimistický pohled na ochotu učitelů vzdělávat se v oblasti internetové bezpečnosti podpořil Ondřej Neumajer. Ten připomněl čerstvě vydanou zprávu České školní inspekce k distančnímu vzdělávání, podle níž 42 % učitelů deklarovalo, že se v digitálních kompetencích nikam neposunuli. Bohuslav Hora je na rozdíl od nich optimistický. Učitelů, kteří hledají inspiraci u kolegů, podle jeho zkušeností neustále přibývá.
Potížím s narušováním výuky zvenku lze podle panelistů předcházet, pokud si škola dobře vybere a nastaví vzdělávací platformu, kterou používá. „V 90 procentech byl problém způsoben špatným nastavením prostředí učitelem nebo školním ajťákem,“ shrnuje Kamil Kopecký případy, které zaznamenali v rámci projektu E-bezpečí. Potíže ale doporučuje nezametat pod koberec. Například uniklé záznamy z výuky mohou být podle Kopeckého vyhodnoceny jako přestupek nebo se řeší v rámci občanského sporu, ve kterém je možné požadovat náhradu újmy nebo odstranění materiálu. Za ještě důležitější než řešit následky ale považuje zařídit, aby se podobná situace neopakovala. „Je třeba zjistit, jak k tomu došlo, jestli byla dobře nastavená práva nebo jestli žáci nepozvali do hodiny někoho cizího, protože sdíleli své heslo s někým dalším. To je třeba ošetřit ve školním systému,“ poznamenal k tomu.
Důležité jsou i dobré vztahy ve třídě, většina problémů s narušením bezpečnosti při distanční výuce je důsledkem nepovedeného vtipu nebo zlomyslnosti. „Já tomu říkám elektronické zlobení. Stejně jako žáci narušují hodinu ve škole, snaží se o to i v online prostředí. Hodně v takových případech připomínám vztahy se žáky a apeluji, aby se učitelé v první řadě snažili narovnat vztahy, potom ubyde nejen elektronického, ale i prezenčního zlobení,“ řekl Bohuslav Hora.
Rozdělte třídu do menších skupinek a videohovory používejte pro dodatečné vysvětlení látky
Návod, který připravil Učitel Naživo věnuje pozornost technickému uspořádání a organizaci videopřenosu, ale nabízí také praktická doporučení pro jeho využití v rámci online výuky. V „technické“ a organizační části návodu řeší zabezpečení videohovoru mezi učiteli a žáky nebo organizaci online komunikace. Učitel naživo ve svém patnácteru doporučení upozorňuje, že online přenos by neměl být těžištěm výuky. „Videohovory jsou skvělé, pokud slouží k dodatečnému vysvětlení látky, reflexi učení a individualizaci. Ale těžiště výuky by mělo být v asynchronní výuce. Žákům můžeme například zadat samostatné úkoly (pracovní listy, kresby, psaní slohů) a potom společně na videohovoru projít práce nebo možná řešení,“ uvádí autoři doporučení. Děti tak mohou pracovat ve svém tempu a na to, čemu neporozuměly při samostatné práci, se doptat učitele.
Výběr z Edukalendáře: