EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

Jinak reforma zkrachuje.

17 (1)

Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská

Ministerstvo školství chce do konce tohoto roku schválit nový Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a zahájit jeho zavádění do škol. Některé klíčové otázky jsou ale nedořešené, jak EDUin zjistil prostřednictvím dotazu na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. EDUin proto apeluje na MŠMT, aby v reformě dořešilo některé klíčové problémy. Jinak hrozí, že ji školy nebudou umět zavést a budou se jí bránit. Kompletní krátkou analýzu RVP ZV najdete zde.

Nové kurikulum má přispět k tomu, aby učitelé kladli větší důraz na kompetence a gramotnosti žáků. Dokument, tak jak byl zveřejněný před zapracováním připomínek, je ale v různých vzdělávacích oblastech podle EDUinu nejasný a nevyvážený. Zatím také nejsou známé ani klíčové navazující kroky, například způsob evaluace vzdělávacích výsledků žáků, kterých chce stát dosáhnout.

Jedním z cílů revize bylo redukovat vzdělávací obsah, tak, aby učitelé měli prostor zaměřit se na klíčová témata a učit je v souvislostech. Jak taková redukce učiva může vypadat, má NPI konkretizovat až prostřednictvím modelových školních vzdělávacích programů, které vybrané školy napíší a dají k dispozici ostatním. Modelové ŠVP ale zatím nejsou dopracované. 

EDUin proto apeluje na ministerstvo školství, aby se klíčové problémy pokusilo vyřešit ještě před schválením RVP ZV nebo je ošetřilo v  implementační fázi.

Slabé a silné stránky nového RVP ZV, rizika, která je potřeba ošetřit, a návrh řešení najdete tady.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Obávám se, že místo aby reforma dokázala pozdvihnout české vzdělávání jako celek, nakonec ji udělají jen některé školy a zbytek pojede ve starých kolejích, protože nebude mít jasno, co a jak by měl změnit.“ 

Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „Školy, které se nabídly, že podle nového kurikula vytvoří školní vzdělávací programy, to nedokázaly. To se může stát v masovém měřítku, pokud MŠMT neodstraní slabá místa revize. Není to dobrá „reklama” pro nové RVP a ukazuje se, že je potřeba dokument dopracovat nebo upravit.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články