Praha 2. září – Obecně prospěšná společnost EDUin si v závěru půlroční kampaně Česko mluví o vzdělávání nechala udělat ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd sociologické šetření, které se zabývalo postojem veřejnosti k různým aspektům vzdělávacího systému. Závěry výzkumu chce publikovat postupně v příštích třech týdnech. Souhrn názorů reprezentativního vzorku a jeho porovnání s názory odborné veřejnosti budou publikovány v rámci tiskové konference 19. září v 12.30 v aule ZŠ Vodičkova, Praha 1.
Celkově hodnotí veřejnost kvalitu našeho školství jako průměrnou. Polovina ho oznámkovala trojkou, třetina dvojkou. 10 % respondentů je ještě kritičtější (4 nebo 5). Ženy jsou v hodnocení mírnější. S vyšším vzděláním respondentů roste tendence k negativnímu hodnocení (4 nebo 5).
Kritici (10%) jako hlavní důvody svého postoje uvádějí zejména kvalitu (přístup a schopnosti učitelů, problém s autoritou). Dále vidí respondenti problémy v metodě učení a známkováním, v zastaralých osnovách, ale také v nižší motivaci a finančnímu ohodnocení učitelů. Vnímají ale také, že na situaci má podíl i nezájem dětí a rodičů o školu.
Více než polovina dotázaných si ale současně myslí, že dnešní školy jsou technicky dobře vybavené a rozvíjejí své žáky prostřednictvím předmětů a kroužků. Už mnohem méně si ale souhlasí s výroky, že stát aktivně pomáhá a usiluje zvyšovat kvalitu vzdělávání nebo že školství směřuje pozitivním směrem (souhlasí třetina, nesouhlasí 42 % dotázaných). Za špatné zhruba třetina vidí motivovaní žáků učit se a finanční ohodnocení učitelů.
Výroky dotazovaných na otázku: Úroveň vzdělání v českých ZŠ jste hodnotil/a poměrně negativně. V čem přesně si myslíte, že jsou hlavní problémy? Ukázky jsou neupravované.
Myslím, že učitelé látku dětem nevysvětlí dostatečně srozumitelně. Neexistuje doučování pro slabší žáky.
Ve snižování nároků na studenty, když 90% neuspěje tak se změní hodnocení tak, aby to co nejvíce lidí udělalo místo toho toho, aby se studenti a žáci donutili víc se snažit.
Nepromyšlené (možná trochu zastaralé) osnovy, příliš velký objem učiva na úkor kvality poznatků.
Nedostatečná kvalifikace pedagogů, nedostatečné proškolování a ˝dovzdělávání˝ starších pedagogů.
„Průtokové˝ metody učení – děti se učí velké množství učení, které se musí ˝našprtat˝, ale absolutně neví okolnosti – nedokáží si informace spojit a po písemné práci či zkoušení většinu informací ihned zapomínají. Méně informací, více důležitých, které využijí.
Hodnocení učitelů je špatné. Zásada čím starší, tím vyšší plat není dobrá. Stáří prostě nemůže být zásluha. Učitel bohužel nemá solidní páky na nezvladatelné žáky…
Učitelé už nemají motivaci děti něco naučit. Odvykládají si svoji látku, nejčastěji z prezentace, kterou přečtou a ˝odbydou˝ si tak hodinu. Na druhou stranu se není co divit, protože dnešní děti jsou čím dál horší a naučit je něco je těžké.
Z dlouhodobého hlediska se názory veřejnosti na kvalitu vzdělávání u nás postupně zhoršují, ale ten posun není zatím nijak dramatický. Na pětibodové stupnici jde zhruba o propad o jeden stupeň od posledního podobného šetření před pěti lety. Radikálnější je veřejnost v pojmenování příčin nespokojenosti.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Hlavním důvodem pro sociologické šetření byla snaha ověřit reprezentativnost některých závěrů kampaně Česko mluví o vzdělávání. Té se z pochopitelných důvodů aktivně účastnila jen velmi malá část veřejnosti, proto jsme chtěli vědět, zda se názory tohoto vzorku podobají názorům reprezentativního vzorku populace. Zároveň jsme se rozhodli udělat podobné šetření i přímo mezi odbornou veřejností. Ptali jsme se na celkové hodnocení vzdělávacího systému, postoje k selekci a inkluzi a zajímalo nás, kde vidí lidé příčiny současného stavu. S kompletními závěry těchto šetření seznámíme odbornou veřejnost a novináře během pravidelného kulatého stolu a tiskové konference 19. září.“
Kontakty:
· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016
Poznámky pro editory:
Šlo o kvantitativní studii realizovanou na panelu 512 respondentů, šlo o reprezentativní vzorek populace ČR starší 18 let.
Sběr dat probíhal v červnu 2013 po celé ČR.
Šetření se účastnilo – 48% lidí se základním nebo učňovským vzděláním, 39% se středoškolským vzděláním a 13% s vysokoškolským vzděláním.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s., byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.