Co přinesl týden 2.- 8.6. 2014
Témata týdne: Přijďte na Kulatý stůl s expertkou z OECD, co potřebují kluci z děcáků, jak chce Ben Levin zlepšit vzdělávání, dvojjazyčná výuka musí být zdarma, změna financování škol, podle čeho učit správně češtinu, spor o Hejného, jak vypadá Bezpečná škola, školáci představují totalitu, infolinka MŠMT se málem zavařila, Magic Box ve školce, Chládek versus Fiala, za jídelnu kulturnější!, ambasador Chci učit vyráběl sýr, kurz Active Citizens, letos méně odvolání proti maturitám, školek a jeslí bude víc, video z praxe: inkluze v Čechách a na Slovensku.
Výrok týdne:
„Osobně jsem přesvědčen, že míra dosaženého liberalismu v současném školství se podílí na jeho destabilizaci. Tyranie aktuálního, moderního a módního je umocňována na úkor osvědčených principů. Kdo neuznává veškeré aktuální trendy a novinky je obviňován ze zpátečnictví, tmářství a bývá označen za nepřítele pokroku. Rovněž nadměrná a ne příliš regulovaná diverzita výběru vede mimo jiné ke znepřehlednění současného stavu a radikalizujícím se konfliktům.“ Pavel Kučera, ředitel ZŠ gen. Františka Fajtla v Praze-Letňanech odpovídá na petici rodičů požadujících výuku matematiky podle prof. Hejného.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Co chybí dětem v dětských domovech. Blízký vztah a kontakt se životem mimo instituci, říká Václav Šneberger z Ligy otevřených mužů, která bílé místo zaplňuje prostřednictvím projektu Patron. Další iniciativou, která vychází vstříc potřebám dětí v institucích, je projekt Vteřina poté, o níž mluví na videoblogu Michal Dorď, který v domově vyrůstal.
- Chládek chce přidat lepším školám. Záměr financovat školy podle kvality zpochybňuje opozice. T. Feřtek soudí, že podporu potřebují zejména školy s horšími výsledky. Svůj kritický názor vyjádřil i V. Klaus jr. na serveru novinky.cz.
- Máme málo školek i jeslí. Evropská komise vydala materiál, kde České republice doporučuje vytvářet místa v předškolních zařízeních. MŠMT odpovídá, že problém byl dlouhodobě neřešený, pomoci mají dva nové fondy.
- Rodiče chtějí Hejného – co na to škola? Letňanští rodiče se ohradili proti záměru tamní školy zrušit výuku matematiky podle prof. Hejného. Ředitel školy jim odpověděl, že petice neoprávněně zasahuje do jeho kompetencí.
Inspirace z (a do) praxe
- Školáci za kulturnější stolování. Děti ze základní školy v Kunovicích se rozhodly získat peníze na renovaci školní jídelny. Podívejte se na video, kde projekt nové jídelny představují a ukazují, co se díky němu naučily.
- Občankáři, hlaste se! Na kurzu Active Citizen se naučíte, jak motivovat místní komunitu ke společné akci. Kurz určený středoškolským učitelům (nejen) občanské nauky pořádá Britská rada. Přihlašovat se lze do 27. června.
- Nepromlčeno. Výstavu o zkušenostech pamětníků s nacismem i komunismem připravili osmáci a deváťáci z Prahy 6 ve spolupráci se sdružením Post Bellum. Výstava je součástí projektu Příběhy našich sousedů.
- Víte, co je Magic Box? Přečtěte si, k čemu tahle technická novinka slouží v příbramské školce.
- Technologie v tělocvičně. Využití digitální techniky v hodinách se nemusí omezovat jen na teoretické předměty. Blog Ondřeje Neumajera vysvětluje výukový potenciál „nositelné“ techniky pro tělesnou výchovu.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 12.6. Kam povede náš vzdělávací systém Strategie 2020? (kulatý stůl, Praha)
- 13.6. 5. ročník vzdělávacího sdílení (konference, Deblín)
- 18.6. Cirkus vědy Masarykovy univerzity II (konference, Brno)
- 23.-25.6. DisCo 2014 (mezinárodní konference o distančním vzdělávání, Praha)
- 23.6. Digitální odznaky v české praxi, (workshop v rámci konference DisCo, Praha)