Hlavolam s mobily ve školách a dohra masakru přijímačkami nanečisto

v dnešním bEDUinu se věnujeme těmto tématům:

3. – 9. 2.:

zákaz chytrých zařízení ve školách;

dohra plošných přijímaček nanečisto;

učitelé a syndrom vyhoření.

Týden stručně

Zákaz mobilů ve školách:⁠⁠ Pomáhá, nebo maskuje podstatu problému?

Téma zákazu mobilních telefonů ve školách v posledních letech velmi rezonuje. Zákaz mnohdy podporují učitelé i rodiče, jelikož v něm vidí snadný způsob, jak omezit závislost žáků na digitálních zařízeních, potírat kyberšikanu a zlepšit pozornost. Světový trend jasně směřuje k omezení používání chytrých zařízení (mobily, tablety, chytré hodinky) ve školách. K omezení jejich používání mimo učební důvody vyzvala v roce 2023 i organizace UNESCO. Řada zemí zákaz již zavedla. K Francii či Nizozemsku se počínaje letošním rokem přidalo i Slovensko. Jiné země nechávají rozhodnutí na jednotlivých ředitelích škol. Do této skupiny se řadí mimo jiné Česko (ČŠI doporučuje, aby případný zákaz mobilních telefonů nebo omezení jejich užívání ve škole mělo vždy výchovný rozměr a aby takovému omezení žáci rozuměli) nebo Velká Británie, kde do tématu promluvila nové studie univerzity v Birminghamu. První výzkum svého druhu, kterého se zúčastnilo 1227 žáků ze tří desítek anglických škol, došel k závěru, že zákaz nemá vliv na známky či duševní pohodu dětí. Vedoucí výzkumu Victoria Goodyear uvedla, že nestačí řešit vztah dětí k mobilům a online sféře pouze ve školách, ale i mimo školní třídy. Realita je taková, že dnešní děti zkrátka ani nemohou být offline. Internet je esenciální součástí jejich životů, od učení až po socializaci. Psycholožka Jaroslava Suchá upozorňuje, že pokud dítě jednoduše od online života odstřihneme, tak hrozí, že bude vyloučeno z kolektivu. „Měli bychom dbát na rizika, ale technologie používat. Musíme s nimi umět zacházet a dělat kompetentní rozhodnutí,“ radí. Učitelé a rodiče by tak měli s dětmi pracovat na tom, aby chytrá zařízení a online svět obecně používaly zdravě. Aby omezily hodiny „brain rottingu“ na sítích, jako je Instagram a TikTok, což prokazatelně vede k mentální nepohodě, horšímu spánku a zmíněnému snížení koncentrace. Právě na pohodu v onlinu se zaměřila i konference letošního ročníku Týdne pro wellbeing. Pořadatelé na svém webu nabízí řadu materiálů a záznamů akcí, kde se mohou lidé inspirovat, jak pracovat s digitálním wellbeingem ve školách.

Dohra masakru přijímačkami nanečisto. Bylo to těžké pro všechny, nebojte se dát vysněnou školu na první místo do přihlášky, radí žákům Šrámková

V minulém bEDUinu jsme se věnovali přijímačkám nanečisto a jejich nešťastnému provedení. Svědectví o panice deváťáků kvůli přehnaně náročnému testu z matematiky poskytl učitel Tomáš Chrobák. Vyšší náročnost a rozladění žáků potvrzují i další učitelé v článcích Deníku, Deníku NHospodářských novin. Výsledkem je zvýšený zájem o přípravné kurzy. U žáků, jejichž rodiče si nemohou přípravu finančně dovolit, hrozí demotivace a přehodnocení přihlášení na náročnější školy. Tím by se dle analytičky EDUinu Nikoly Šrámkové jen prohloubilo znevýhodnění, kterému čelí děti ze socioekonomicky slabších rodin. Šrámková připomíná, že Cermat na svých stránkách poskytuje k nacvičování staré testy zdarmaapeluje na rodiče a žáky, aby se z těžkých testů nanečisto nehroutili a nenechali se odradit od přihlášení na preferovanou školu. V podobném duchu se vyjádřila i ředitelka Cermatu Barbora Rosůlková. Dodala, že k přijímačkám nanečisto dostala vesměs pozitivní zpětnou vazbu a že k dojmům učitelů se vyjadřovat nechce. Žáci mohou podávat přihlášky do 20. února.

Školský výbor podpořil uzákonění sociálního pedagoga, stále je ale potřeba dořešit financování

Poslanci školského výboru ve středu podpořili, aby byla pozice sociálního pedagoga ukotvena v zákoně o pedagogických pracovnících. O budoucnosti této klíčové role, která může pomoci snižovat nerovnosti ve vzdělávání, přitom dlouho nebylo jasno. Vláda původně pozici uzákonit nechtěla. „Je dobře, že školský výbor podpořil uzákonění sociálního pedagoga do zákona o pedagogických pracovnících. Bude však potřeba dořešit i zajištění financování, aby školy mohly tuto pozici skutečně využívat,“ okomentovala vývoj analytička EDuinu Nikola Šrámková.

MŠMT chce více vysokoškoláků v regionech

Vysoké školy v Karlovarském, Ústeckém, Plzeňském a Libereckém kraji mají od příštího akademického roku navýšit počet přijímaných studentů o 7 %, od ministerstva školství na to dostanou 71 milionů korun. Cílem této iniciativy je řešit nižší podíl vysokoškolsky vzdělaných mladých lidí v těchto oblastech. Ministerstvo také připravuje plán pro vznik veřejné neuniverzitní vysoké školy v Karlových Varech. Jde o reakci na výrazný nepoměr vysokoškolského vzdělání v Česku. Zatímco v Praze má vysokou vystudovanou ve věku mezi 25 a 34 lety každý druhý obyvatel, v Moravskoslezským kraji je to přibližně jen jeden ze čtyř. V porovnání s vyspělými zeměmi je Česko ve vysokém vzdělání hluboko za průměrem. Za rok 2023 mělo vysokoškolské vzdělání u nás jen 27 % lidí ve věku 25 až 64 let. Průměr zemí OECD byl 41 %.

Konec menstruační chudoby na školách? Ostravský model se může zanedlouho rozšířit do celého Česka

Projekt Vložky do škol – komfort bez bariér náměstka ostravského primátora Zbyňka Pražáka (KDU-ČSL) přinesl do všech ostravských základních škol volně dostupné menstruační pomůcky. Dle jeho slov projekt s relativně nízkým rozpočtem pomohl dívkám cítit se lépe ve školách a v některých případech dokonce zvednout docházku. Úspěchu si všímá i vláda. O rozšíření menstruačních pomůcek zdarma do všech českých základních a středních škol jednají rezorty školství a zdravotnictví. Podle ministerstva zdravotnictví je úprava proveditelná do konce volebního období.

Praha 3 zpřísňuje zápisy do prvních tříd, chce omezit spádovou turistiku

Praha 3 plánuje při dubnových zápisech do škol ověřovat, zda dítě skutečně bydlí na uvedené adrese, aby omezila takzvanou spádovou turistiku. Pravidla vyžadují, aby dítě mělo trvalý pobyt alespoň tři měsíce a sdílelo adresu s rodiči. Kapacity tamních oblíbených základních škol nedostačují a mnohdy se rozhoduje o zápisu losem. Podobný krok v Praze 6 již vedl ke snížení počtu uchazečů o pětinu, zároveň však vyústil v soudní spor s magistrátem ohledně legality opatření. Ministr školství Mikuláš Bek místo zpřísnění zápisů podporuje navýšení kapacit škol. To by ředitelé v Praze uvítali, neboť rychle přibývá bytů, ale ne školních míst.

Když dětem nejde matematika, možná nerozvinuly smysl pro rovnováhu, říká waldorfský učitel

Dušan Pleštil učí na waldorfském lyceu v Semilech biologii a také se angažuje ve vzdělávání waldorfských učitelů. V rozhovoru s redaktorkou EDUinu Jitkou Polanskou mimo jiné vysvětluje význam pohybu a umění pro vzdělávání a uvádí své důvody, proč v hodinách biologie spolu s žáky kreslí tvary orgánů, místo aby je jednoduše promítl na zeď.

Výrok týdne

Dan-Prazak

„Všechno bylo negativní a radost mi nedělaly ani jednoznačně pozitivní situace ve škole. Občas jsem při hodině slyšel sám sebe říkat věci, které bych si myslel, že nikdy neřeknu. Trvalo to delší měsíce. Cítil jsem se jako plná knihovna, do které se snažíte nacpat další knížku a nejde to,“ více zde:

promluvil o svých zkušenostech se syndromem vyhoření učitel Daniel Pražák.

Rozhovor

Chystané „všeobecné lyceum“ je odbornější než odborné školy. Možná si spletli fascikl, diví se ředitel

Když ministerstvo přišlo s tím, že chce vypustit do světa lyceum, které bude mít vyšší podíl všeobecné vzdělávací složky, líbilo se mi to, otevíralo to možnosti pro školu 21. století,“ říká ředitel pražského lycea Ivan Smolka. Nad tím, co se ze záměru stalo v procesu přípravy, teď ale jen kroutí hlavou. 

Kromě odborně zaměřených lyceí, jako je například technické nebo ekonomické, existuje taky takzvaně kombinované lyceum. To má charakter spíše všeobecně vzdělávací školy. Jste ředitelem jedné takové školy. V České republice jich je kolem dvaceti. Na kurikulu těchto škol jste se podílel, je to tak?
Je. Při přípravě kurikula kombinovaneho lycea jsme se poměrně těsně drželi právě doporučení PHARE. Žáci si volí zaměření až v druhé polovině studia a profilace je dosti široká: humanitní, přírodovědná nebo technická. Máme i vyšší podíl všeobecného, nebo spíše všestranného, vzdělávání, na které klade důraz waldorfská pedagogika. Rámcový vzdělávací program pro kombinované lyceum vznikl totiž primárně na popud waldorfských škol, ale je napsaný tak, že se dá aplikovat i mimo waldorfský kontext. Třetina existujících kombinovaných lyceí není waldorfská. 

Jak se liší všestranné vzdělávání od všeobecného, co tím přesně míníte?
Cílem vzdělávání v období střední školy má být všestranný rozvoj, kterého se podle nás dosahuje zapojením složky poznávací, praktické i umělecké. Gymnaziální všeobecné vzdělávání je z tohoto pohledu příliš úzké a příliš akademické. A vzdělávání na středních odborných školách zase příliš zaměřené na odbornost. Naším cílem je všestranně rozvinutý mladý člověk, připravený na nároky rychle se proměňujícího světa. Člověk, který vedle znalostního základu umí i samostatně myslet, tvořit a spolupracovat. K tomu je potřeba, aby na střední škole prošel nejen poznáváním, ale i různými praktickými a tvůrčími činnostmi. Tohle považuji za princip lycea, a taky odpověď na potřeby 21. století –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ poskytovat všestranné vzdělávání.

Loni se státní správa odhodlala k zajímavé iniciativě – rozšířit konstelaci současných lyceí o takzvané všeobecné lyceum, a možná tím ukázat nový směr pro odborné vzdělávání jako celek. Cílem bylo nabídnout školu, která by odpovídala rostoucí poptávce rodičů i žáků po všeobecném vzdělávání a také trendu odložení specializace na pozdější dobu. Měla se i více zaměřit na osobnostní rozvoj. Vás přizvali, abyste se na modelování takové školy podílel. Proč se vám výsledek nelíbí?
Nejdřív vše vypadalo dobře. Tvůrčí skupina, jejíž jsem byl součástí, se asi tři měsíce scházela a pracovala na konkretizaci těchto výchozích tezí. Pak však schůzky týmu přestaly a po třech měsících z Národního pedagogického institutu ČR, který má projekt v gesci, vypadl návrh vzdělávacího programu, který zadání a původnímu záměru vůbec neodpovídá. Ba mu v některých ohledech přímo odporuje. A já si říkám, jestli na NPI ČR někdo nevyměnil složku. Jestli program „lyceum“ neleží někde v šuplíku. Třeba ještě někdo přijde a řekne: „Pardon, my jsme to spletli, tohle není program pro lycea, ale pro střední odborné školy.“ 

Co konkrétně vás na návrhu zarazilo?
Slibuje několik věcí, které splnit nemůže, dokonce je přímo znemožňuje. Největší vlastní gól je, že ač slibuje zvýšení podílu všeobecného vzdělání, má téměř dvojnásobný podíl odborného vzdělávání oproti stávajícím lyceím. Oproti jakýmkoli lyceím, i těm odborně zaměřeným. S jediným rozdílem, že v tom novém návrhu se tomu říká ne odborné, ale oborové vzdělávání. 

Dnes mají lycea podíl odborné výuky vyčíslený podle zaměření jako šestnáct či osmnáct odborných hodin. To jsou počty hodin za týden s ohledem na celou dobu studia. Když to je šestnáct, rozpočítáno pravidelně to znamená čtyři hodiny týdně po dobu čtyř let.

A u nového lycea je to jak?
To má navržených celých třicet oborových (odborných, pozn. red.) hodin, tedy téměř dvojnásobek. A když jsem se díval na programy středních odborných škol, ty mají počet odborných hodin stejný, nebo dokonce někdy i nižší –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ třeba dvacet tři, dvacet čtyři hodin –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ než je v tom takzvaně všeobecném lyceu. Proto říkám, jestli si někdo nepopletl desky.

Druhá věc, která se slibovala, bylo posunutí volby oborové orientace do vyšších ročníků. To ale při požadovaném počtu oborových hodin vůbec není možné. Rozhodně ne u menších škol. Když máte podmínku třiceti hodin oborového zaměření a chcete dát žákům vybrat alespoň ze dvou možností,⁠ což je ta pozdější profilace, musíte ročník rozdělit na dvě poloviny, to je tedy šedesát hodin. To menší škola nemůže vůbec finančně utáhnout.

Celý rozhovor čtěte na webu EDUinu.

Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články