Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme komentář Tomáše Feřteka k aktuálnímu zavření škol a přechodu na distační výuku. Text vyšel 14. října v Hospodářských novinách.
Lamentovat nad prohospodařenou důvěrou a chaotickou krizovou komunikací vlády asi smysl nemá. Snad jen stojí za to zopakovat, že pokud zavírám školy, protože „jsou významným ohniskem nákazy“, bylo by vhodné utrousit i nějaká data, která by to dokládala.
Dospělé komunikaci s rodiči i žáky by prospělo, kdyby kromě omezení, zákazů a otcovských nabádání pana premiéra padly také nějaké ověřitelné a daty podložené argumenty. Nepodezírám vládu, že něco „schválně zavírá“, ale dokladů, že v uplynulých měsících často jen reagovala na poptávku, místo aby pracovala s reálnými informacemi, je bohužel dost.
Nenechme se ukolébat tím, že základní školy včetně prvních stupňů mají být zavřeny „jen“ na čtrnáct dní. I kdyby to tak bylo, ani pak nás nečeká návrat k normálu. Je evidentní, že kombinace distanční a prezenční výuky bude v dalším roce nutnost. A nejen to. Inspekce na jaře udávala, že během uzavření škol bylo nedostupných na deset tisíc dětí. Realita je pravděpodobně řádově horší.
Škol, které během zhruba tříměsíčního uzavření fakticky rezignovaly a jen zveřejnily odkazy na ministerský metodický rozcestník, bylo hodně. Další školy se sice o zadávání úkolů pokoušely, ale neobratně a s velmi rozpačitými výsledky. Těch, které přes počáteční zaváhání situaci distančního vzdělávání zvládly, pravděpodobně nebyla více než třetina.
Takže v mnoha rodinách jsou dnes děti, které se téměř půl roku se školou míjejí a další měsíce podobného míjení je čekají. Vliv nejen na znalosti a dovednosti dětí, ale bohužel i na jejich psychický stav hlásí nejen učitelé, ale i dětští psychologové. Že se dramaticky zvětšuje to, co je dlouhodobě slabinou českého školství – rozdíly mezi dětmi způsobené sociálním zázemím –, opět už zopakoval leckdo a je to do budoucna problém, který „k normálu“ budeme navracet jen obtížně. Veřejná škola je klíčový a nezastupitelný nástroj na vyrovnávání sociálních rozdílů. A právě nyní o něj přicházíme.
V této situaci je namístě apelovat na to, co na jaře zafungovalo překvapivě dobře. Na občanskou společnost, která si umí pomoci sama. Ta základní prosba zní: Vážení rodiče, pomáhejte učitelkám a učitelům, kde je to jen možné. Se zvládnutím digitálních technologií, možná leckdy i s velmi praktickými věcmi. Vzít si na starosti komunikaci s nedostupnou rodinou, která potřebuje techniku nebo datové připojení a sama si s tím neví rady. Těžko chtít po každé učitelce, aby u každého dítěte hlídala techniku a připojení. Ale je zcela reálné, aby se domluvili rodiče a pomohli těm, kteří situaci nezvládají. Neziskovek a firem nabízejících podporu je dost. Nedostatek je lidí, kteří umí pomoc dohledat, dohodnout a dotáhnout do konce.
Zvláště velkou vstřícnost je dobré projevovat k učitelkám a učitelům prvních tří ročníků. Zatímco u starších dětí si lze distanční výuku představit, v první a druhé třídě to je prakticky vyloučené. Tady rodiče čeká nedobrovolné domácí vzdělávání, ale jejich pomoc škole je nezastupitelná.
Na druhé straně je namístě, aby rodiče netolerovali školám liknavost. V jarní fázi zavření škol bylo hodně rodičů, kteří nad faktem, že jejich škola na učení fakticky rezignovala, jen udiveně krčili rameny. Ale co bylo omluvitelné na jaře, není už přijatelné teď. Pokud se bude něco takového opakovat, je správné se bránit. Prostřednictvím školské rady, kde mají rodiče volené zástupce, prostřednictvím rodičovských spolků. Pokusit se o domluvu, pokud škola nebude reagovat, je třeba obrátit se na zřizovatele – u základních škol je to obvykle obec, u středních kraj. A v případě neúspěchu oslovit inspekci. Vážení rodiče, nabídněte pomoc, ale v případě liknavosti se nenechte odbýt. V této situaci opravdu jde o hodně.