Přečtěte si text Anny Brzybohaté, která shrnuje závěry Auditu vzdělávání, který EDUin představil v úterý 23. února. Nezávislá analýza shrnuje současnou situaci a také hledá cesty k řešení aktuálních výzev českého školského systému. Celý audit si můžete přečíst na webu.
Nerovné možnosti pro vzdělání všech žáků nebo chybějící systematická příprava budoucích učitelů. To jsou jedny ze základních problémů, které trápí české školství. Vyplývá to z analýzy roku 2020 společnosti EDUin. Do loňského roku významně promluvila epidemie koronaviru. Podle Karla Garguláka bude proto potřeba masivní podpory doučování.
„Kromě otevření škol by se měly investovat desítky, stovky milionů korun do programů na doučování dětí, které to potřebují. Propojit školy, pedagogické fakulty, zájmové organizace a další tak, aby koordinovaně pomohly žákům dohnat skoro roční výpadek prezenční výuky,“ vysvětlil.
Ministerstvo školství nedávno oznámilo, že uvažují o několika variantách podpory letních doučovacích kempů pro děti. Definitivní podobu chtějí zveřejnit až v březnu. Pouze doučovací kempy podle Garguláka nestačí, protože by na ně pravděpodobně stejně chodili ti, kdo je tolik nepotřebují.
„Nejen podle parametru žáků, kteří využívají obědy zdarma, ale i na souboru indikátorů, díky kterým bychom dokázali rozpoznat školy, které opravdu mají problémy, mají je dlouhodobě a trvale,“ řekl náměstek. „Druhý aspekt je doučování žáků, které bychom cílili podle té identifikace na úrovni škol. Chceme metodicky doporučovat školám, jak takové žáky najít a jak jim v doučování pomoci,“ dodal Jaromír Beran.
Podle analýzy společnosti EDUin také vláda nemá v současné době připravený jasný plán, který by nerovnosti ve vzdělání mezi dětmi vyrovnal. Při výuce na dálku neměl každý stejné podmínky, proto se rozdíly zvětšily. Kromě co možná nejrychlejšího návratu dětí do škol je tak podle analytiků společnosti třeba nastavit systém podpory slabších žáků.
Pětidílná analýza se věnuje oblasti digitálních technologií ve školách, způsobům testování, centralizovanému školství, odbornému vzdělávání či přípravě budoucích učitelů. Té se strategické dokumenty věnují přes dvacet let, ale systémově se zatím nic nevyřešilo.