iRozhlas.cz: Mezery ve znalostech a nerovnosti ve vzdělání. Česká školní inspekce zveřejnila dopady distanční výuky

27. 8. 2021
EDUin
jessica-lewis-fP2-cL-6_U-unsplash

Česká školní inspekce v srpnu zveřejnila tematickou zprávu: Návrat žáků k prezenčnímu vzdělávání v základních a středních školách. Přečtěte si shrnutí, které připravil zpravodajský server iRozhlas.cz. Ministerstvo školství ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem a neziskovými organizacemi připravilo a zveřejnilo plán na doučování dětí, které se v důsledku uzavření škol během pandemie koronaviru nemohly účastnit, nebo jen v omezené míře, distančního vzdělávání.

Závažné mezery ve znalostech a dovednostech má po dlouhé výuce na dálku při uzavření škol minimálně 36 500 žáků základních škol a 18 000 středoškoláků. Na prvním stupni je to zhruba každý osmatřicátý školák, na druhém stupni každý dvacátý a na střední škole každý dvaadvacátý. Na odstranění rozsáhlých nedostatků budou děti a mladí potřebovat nejméně ještě celý školní rok. Zjistila to Česká školní inspekce.

Po obnovení běžné výuky inspekce v červnu provedla průzkum mezi řediteli 1 465 základních a 540 středních škol. Odpovídalo také 27 815 učitelů. Podle inspektorů je výzkum reprezentativní. Zpráva uvádí, že výsledky představují zatím prvotní odhady vyučujících.

Po zářijovém nástupu do škol se může ukázat, že intenzivnější podporu při dohánění učiva bude potřebovat mnohem víc školáků. Do základních škol chodilo loni v září podle údajů ministerstva školství asi 961 200 žáků – z nich 554 100 na první a 407 100 na druhý stupeň. Na středních školách bylo 408 500 mladých.

Hlavně na dálku se žáci a studenti učili loni zhruba od října do května. „Je jasné, že extrémní délka období, ve kterém neprobíhala prezenční výuka, znamenala výrazný zásah dotýkající se vzdělávacího procesu u celé jedné generace žáků,“ uvádí inspekční zpráva. Podle ní učení na dálku odhalilo slabá místa, mezi která patří nerovnosti v kvalitě vzdělávání i regionální rozdíly.

Podle učitelů závažné mezery ve vzdělávání, na jejichž zaplnění nemusí stačit ani celý další školní rok, mají 2,6 procenta školáků prvního stupně. Na druhém stupni je to pět procent žáků a na středních školách pak 4,5 procenta.

V polovině tříd na prvním stupni nebudou mít děti problém si znalosti doplnit. Na druhém stupni jsou to dvě pětiny tříd a na středních školách dvě třetiny. Podle zjištění důvodem propadu školních výsledků nemusela být chybějící technika a připojení či malá motivace žáka i rodičů. Příčinou mohl být také jiný charakter výuky na dálku.

Celý text najdete ZDE.

Tematická zpráva představuje souhrnná zjištění a závěry z realizované tematické inspekční činnosti a poskytuje také několik doporučení směrem k příštímu školnímu roku 2021/2022 jak pro samotné školy, tak pro jejich zřizovatele a pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.  Aby však byly informace a zjištění z tohoto šetření ještě více využitelné, připravila Česká školní inspekce pro školy navíc ještě specifické reporty, které graficky zobrazují výsledky šetření v jeho jednotlivých částech na úrovni škol, které byly do šetření zapojeny (dostupné pouze pro tyto zapojené školy), a agregovaná data pro srovnání se situací ostatních škol (dostupné pro všechny školy). Tyto reporty jsou školám k dispozici v systému InspIS DATA.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články