Jak budou fungovat školy v příštích týdnech? Omezení se týkají všech krajů bez rozdílu

12. 10. 2020
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek5

Co přinesl týden  5.10. – 11. 10. 2020

Krátce:

  • „Přes zhoršující se situaci jsme hledali variantu, abychom nemuseli plošně vypnout celý druhý stupeň,“ řekl k epidemiologickým opatřením platným od pondělí 12. října ministr školství Robert Plaga (idnes.cz). Žáci na 2. stupni základních škol se budou střídavě učit prezenčně a na dálku, na turnusy se podle něj nebudou učit žáci nižších ročníků víceletých gymnázií, kteří už dnes docházejí do poloprázdných budov. „Jsme opravdu moc rádi, že můžeme učit prezenčně aspoň nižší stupeň,“ řekla předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová (ceskenoviny.cz), předseda Asociace ředitelů základních škol Michal Černý připomněl, že ministr zdravotnictví Roman Prymula zmiňoval i možnost zcela uzavřeného 2. stupně základních škol, střídavou výuku považuje za nejméně špatnou variantu z těch, o kterých se uvažovalo. S omezením výuky se zatím počítá na dva týdny, na ně by měly navázat na týden prodloužené podzimní prázdniny. „Pevně věříme, že se reprodukční číslo dostane pod 1 a půjdeme v režimových opatřeních zpátky do škol. To by se mělo stát, aby se mohly vrátit minimálně poslední ročníky na středních školách, když už to nepůjde v plném provozu,“ vysvětloval Plaga v rozhovoru pro irozhlas.cz s tím, že pokud se reprodukční číslo nesníží, je ve hře varianta úplného lockdownu, který by se týkal i škol.
  • „Nerozumím tomu, proč se dělají rozdíly. Neznám žádná čísla dokazující, že by se koronavirus šířil zrovna na univerzitách,“ postěžoval si v Hospodářských novinách předseda České konference rektorů Petr Sklenička na rozhodnutí zrušit na vysokých školách dosud běžící praktickou výuku, která má být na středních školách zachována. „Chápeme vážnost situace, pokud by se ale měla praktická výuka omezovat třeba na celý semestr, mohlo by to odepsat jeden, možná dva ročníky,“ dodal Sklenička. Rektoři nechápou, proč budou moct pokračovat prezenčně v praktické výuce zdravotnické obory, ale ne třeba chemické či biologické. „Jsou to zvláštní výjimky, které netušíme, čím jsou inspirované,“ řekl Sklenička pro České noviny. Stále podle něj navíc neexistuje žádný plán, podle kterého by se dalo předvídat, jaká opatření nastanou.
  • Odborům se nelíbí částka, která má příští rok jít z rozpočtu na navýšení platů učitelů. „Navrhované objemy finančních prostředků na příští rok jsou v rozporu s podklady, které jsme obdrželi vloni v souvislosti s přípravou rozpočtu na rok 2020,“ napsal šéf odborů František Dobšík v dopise ministrovi Robertu Plagovi (ceskenoviny.cz). Nejasné je podle něj i to, jak bude navýšení rozděleno mezi tarifní a nadtarifní složky platu. Vláda má o státním rozpočtu jednat v tomto týdnu.
  • Každá přečtená knížka se počítá. Čtěte a pomozte nám ocenit vynikající učitele. Podpořte na webu Čtení pomáhá cenu Global Teacher Prize Czech Republic, která každoročně oceňuje učitele, kteří inspirují ostatní ve své profesi a současně definují standardy dobré učitelé praxe. Díky vám máme „načteno“ přes 1500 knížek, k cílové částce nám jich chybí už jen něco málo přes tři sta.
  • Víte o všech opatřeních, která v příštích týdnech omezí život v Česku? Vyzkoušet se z těch, která byla platná k 9. říjnu, můžete v online testu na idnes.cz. Těch, která se netýkají školství, v minulém týdnu výrazně přibylo. Souhrn nových opatření, kterými chce vláda v příštích dvou týdnech omezit šíření nákazy, nabízí irozhlas.cz.

Výrok týdne: „Inkluze se v roce 2016 najednou stala „viníkem“ dlouho podfinancovaného a nereformovaného českého školství. Přitom tu opravdu už fungovala řadu let předtím. Je možná příliš náročné strefovat se do toho, že náš stát dává tak málo peněz na něco tak důležitého, jako je vzdělání dalších generací. Zní to příliš obecně, zato děti se speciálními vzdělávacími potřebami byly mnohem konkrétnějším cílem,“ shrnuje na webu a2larm.cz Saša Uhlová svou rodičovskou zkušenost s inkluzí.

V souvislostech:

  • JAK BUDOU FUNGOVAT ŠKOLY V PŘÍŠTÍCH TÝDNECH? OMEZENÍ SE TÝKAJÍ VŠECH KRAJŮ BEZ ROZDÍLU

Provoz škol bude minimálně po další dva týdny omezen řadou nových protiepidemiologických opatření, školy se jimi musí řídit již od pondělí 12. října. Poměrně komplikovaný systém kombinující prezenční a distanční výuku shrnulo ministerstvo školství do přehledné tabulky. Přibyla v ní řada dalších omezení. Distanční výuka se na středních a vyšších odborných školách rozšiřuje i do regionů, kde zatím školní budovy uzavřít nemuseli. Uzavřeny celoplošně budou také základní umělecké školy, mohou však pokračovat s individuální výukou. Na webu ministerstva jsou vedle ní k dispozici základní informace upravující provoz škol, včetně například využití školních tělocvičen nebo školních jídelen. Na stejném místě jsou k dispozici odkazy na důležité dokumenty vydané ministerstvem školství a ministerstvem zdravotnictví nebo krajskými hygienickými stanicemi.

Shrnutí informací k provozu škol v příštích 14 dnech najdete zde.

V září byla polovina lidí proti zavření škol. Rodiče, jejichž děti se na jaře vzdělávaly doma, mezi nimi nepřevažovali

Pro téměř polovinu rodičů, kteří se v půlce září zúčastnili průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM), bylo obtížné zajistit během jarního uzavření škol výuku svých dětí, 13 procent rodičů to považovalo za velmi obtížné. „Podrobnější analýza ukázala, že čím vyšší je vzdělání rodičů, tím snadnější pro ně bylo zajistit výuku pro své děti v době distančního vzdělávání. Za snadné to rovněž častěji považovali respondenti, kteří označují životní úroveň své domácnosti jako dobrou. Mezi muži a ženami zde naopak žádné výraznější rozdíly nebyly,“ konstatuje zpráva z průzkumu, který se letos vedle pravidelných školských témat věnoval i dopadům koronavirové krize na vzdělávání.

Přesto se postoj rodičů školou povinných dětí k možnosti, že by školy mohly být stejně jako na jaře znovu uzavřeny, neliší od postoje těch, kdo tuto zkušenost nemají. V polovině září, kdy ovšem počty nově hlášených onemocnění nedosahovaly zdaleka takových denních hodnot jako dnes, odpovědělo na otázku, zda by vláda měla při zhoršení koronavirové situace znovu přistoupit k uzavření škol, ano či spíše ano 42 procent dotázaných, proti nebo spíše proti jich bylo 51 procent (18 procent rozhodně ne). S uzavřením škol častěji souhlasili mladí lidé ve věku od 15 do 19 let a lidé starší 60 let. „Poněkud překvapivý je i malý rozdíl v postojích těch, kteří mají dítě či děti, které byly v době uzavření škol vzdělávány na dálku, a těch, kteří tuto zkušenost nemají. Konkrétně mezi lidmi, kteří mají děti, jež byly v době uzavření škol vzdělávány na dálku, by s opětovným uzavřením škol souhlasilo 41 procent a nesouhlasilo 53 procent, mezi dotázanými bez této zkušenosti to bylo 43 procent souhlasících a 50 procent nesouhlasících,“ upozorňují autoři průzkumu.

Průzkum Centra pro výzkum veřejného mínění najdete zde.

Výběr z Edukalendáře: 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články