Co si poslechnout, když se chcete inspirovat
Vybíráme z podcastů o vzdělávání, které jsme v posledních týdnech objevili na českém internetu, tentokrát si v nich můžete z větší části poslechnout lidi, kteří se na vzdělávání ve školách dívají spíše zvenku. Čas investovaný do poslechu žádného z nich ale nebude ztracený.
Sedmileté děti vědí, co je sex a porno. Učme o tom na všech školách, říká v podcastu Chytrého Česka ředitelka neziskové organizace Konsent Johanna Nejedlová. Její organizace kromě jiného učí učitele učit sexuální výchovu. K lepší představě o tom, jak to s ní na školách vypadá, ale podle Nejedlové chybí data – určitou představu dává průzkum České středoškolské unie, podle kterého škola není pro mladé lidi zdrojem informací, učí se o ochraně před početím a sexuálně přenosných chorobách, ale další důležitá témata, jako je souhlas nebo první pohlavní styk, chybí.
O historické gramotnosti, badatelské výuce a didaktice v Pedcastu Technické univerzity Liberec mluvil Michal Ducháček, vysokoškolský i středoškolský učitel a také předseda Asociace pro didaktiku dějepisu. V rozhovoru velmi výstižně pojmenovává, proč má smysl učit dějepis jinak než v podobě biflování dat a faktů. „Člověk je vymezen horizontem zkušeností, nevybírá si rodiče ani prostředí, táhne si s sebou bagáž pozitivních i negativních zkušeností, schopnost uvědomit si to je podle mě výstupem, který by měly naukové předměty jako dějepis kultivovat,” říká Michal Ducháček. V tomto smyslu chápe i pojem historická gramotnost – jako schopnost „přečíst” s porozuměním, být schopen zpracovat a odlišovat informace, nahlédnout na ně z více úhlů pohledu, a to získávanou badatelskou prací s konkrétním materiálem.
O propojování umění a vzdělávání v centru DOX s vedoucím tamního vzdělávacího centra Jiřím Raitermanem mluvil Marek Adler v podcastu Mozaika vzdělávání. „Vzdělávání se tu nebere jako něco navíc, studentům tu můžete přinést pochopení tématu, ke kterému by se jinak třeba nedostali,” říká Jiří Raiterman, který sám pedagogický obor (jednooborovou výtvarku) nejen vystudoval, ale na částečný úvazek stále učí. V podcastu se mluví o přípravě výstav, o budoucnosti galerií, o motivaci učitelů, kteří berou své třídy do DOXu, výuce umění na školách, využívání technologií i o Festivalu umění a kreativity ve vzdělávání, který v DOXu pokračuje ještě příští týden.
Na to, jak sociální sítě ovlivňují naše děti, se ptal podcast Vinohradská 12 mimo jiné i na základě aktuálního pokusu zastupitelů amerického státu Utah jejich používání výrazně omezit pro děti a mladé lidi – včetně toho, že by rodiče ze zákona dostali plný přístup k profilům dětí. Podcast se věnuje i připravované evropské legislativě a shrnuje dostupné informace o vlivu sociálních sítí na současnou generaci screenagers (nebo taky generaci Alfa).
O AI ve vzdělávání mluvila v Educastu Eva Nečasová, zakladatelka iniciativy AI dětem. „Iniciativu jsme založili před rokem, to po AI ještě neštěkl pes. Teprve nyní to školy začaly řešit, i když jsou tyto technologie relativně staré. Jen se do nich hodně zainvestovalo, aby se daly využívat veřejně,” říká v úvodu rozhovoru. Vysvětluje mimo jiné i to, jak se děti podle jejich metodik učí programovat strojové učení nebo kde vidí budoucí roli učitele.