Jak dětem pomoci vyrovnat se se zprávami o válce a orientovat se v nich?

28. 2. 2022
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek2

Co přinesl týden  21. 2. – 27. 2. 2022 

Krátce: 

Ukrajinské děti dnes plakaly, nevíme, jak moc o tom máme mluvit. Školy se vyrovnávají s reakcí dětí na válku na Ukrajině. Syn mi v týdnu říkal, že mají ve třídě spolužačku původem z Ruska a nějaký spolužák se do ní začal o přestávce navážet kvůli válce,“ cituje CNN Prima News otce školáka, připomíná také vyjádření členů vlády. „Prosím, nenechme negativní důsledky aktuálních válečných událostí vstupovat do školních kolektivů,“ vzkazuje ministr Petr Gazdík do škol, jeho úřad pro ně připravil metodiku, která jim v tom má pomoci (SeznamZpravy.cz). „Ukrajinské děti dnes plakaly, některé děti se víc ptaly, v tomto směru se nálada rapidně zhoršila a je to znát,“ řekl ve čtvrtek pro blesk.cz Ondřej Lněnička, ředitel pražské ZŠ profesora Švejcara. Vysoké školy zatím nevědí, kolik studentů se bude vracet zpátky na Ukrajinu (novinky.cz). Zprávy o válce mohou děti traumatizovat, jejich reakce záleží hodně na věku (SeznamZpravy.cz). „Vysvětlujeme žákům historii a hlavně to, že nikdo z nich za současnou situaci nemůže,“ cituje idnes.cz Hanu Pokornou z Gymnázia Globe Brno. Výzvu k bojkotu ruských studentů na českých školách ve čtvrtek na sociálních sítích vyvěsil profesor z VŠE Martin Dlouhý, příspěvek později smazal – vysvětloval to tím, že byl rozčílený počínáním Ruska. (novinky.cz).

Nejen ve školách skončilo trasování a karantény. K maturitě se chystá ročník, který strávil rok a půl na distanční výuce. Co jsem mluvila s některými kolegy, tak pokračovat zatím nebudou, protože ta situace se opravdu výrazně zklidňuje,“ říká o možnosti dobrovolného testování předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. Po karanténách a trasování vláda rozhodla o zrušení povinnosti nosit respirátory, výjimkou je například městská hromadná doprava (Radiožurnál). Řadu dětí trápí po omikronu astmatický kašel, pro školky je to příznak covidu-19 (idnes.cz). K maturitě se chystají středoškoláci, kteří strávili doma rok a půl studia – tentokrát bez úlev (SeznamZpravy.cz).

Má smysl rozdělovat výuku do školních předmětů? Důležitější je ptát se, s čím mají děti ze školy odcházet. Nevidím potřebu říkat, jestli předměty patří, nebo nepatří do jedenadvacátého století. To rozdělení je pomůcka. Klíčové je, nakolik škola umí propojit výuku s děním mimo ni,“ cituje článek Jakuba Švejkovského Tomáše Feřteka (reflex.cz). Otázku, zda má více než století staré rozdělení školních předmětů stále smysl, pokládá Švejkovský řadě lidí z různých oblastí vzdělávání. Článek odpovídá i na otázku, kdy bylo školní učivo do předmětů rozděleno.

Kvůli sérii obvinění ze sexuálního obtěžování stáhla univerzita z výuky vedoucího katedry. V sérii článků se Deník N věnuje obětem sexuálního obtěžování a ponižování ze strany vysokoškolského pedagoga. Za jeho kolegyní s tím přišel student, který si všiml, že se v seminářích vedoucího katedry děje něco divného. „Řekl mi, že tu máme problém jakéhosi predátorského jednání – ve většině těch případů se sexuálním podtextem,“ vzpomíná v článku Alena Sarkissian. „Vybírá si rozbité holky, které ještě víc ničí,“ popsala zkušenost s pedagogem v rozhovoru jedna ze studentek. „Výpovědi ukazují, že pedagog se dopouštěl sexuálního obtěžování ve formě nevyžádaného kontaktu prostřednictvím sociálních sítí i psychické manipulace při osobních setkáních, které ústily v sexuální styk na hranici konsentu,“ řekla děkanka Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Eva Lehečková s tím, že případ bude řešit etická komise. Děkanka mu nabídla rozvázání pracovního poměru, které ale neakceptoval.

Do 6. března je možné podat přihlášku do programu Učitel naživo, zájemcům nabízí praktickou ochutnávku. Dvouletý program je určen absolventům vysokých škol, kteří chtějí učit na druhém stupni nebo na střední škole, ale chybí jim potřebné pedagogické vzdělání. Více informací je k dispozici na webu organizace Učitel naživo, zájemci se mohou zúčastnit ukázkové hodiny „Jak rozmluvit žáky na angličtině„, která se koná ve čtvrtek 3. března.

Výrok týdne:

„V dnešní době se na děti valí spousta informací, škola není jediný zdroj vědění. Ale jejich znalosti jsou často nesourodé, nespojité, nevyrovnané. Tak nějak předpokládáte, že když toho dítě zná tolik o Sluneční soustavě, že bude obecně spíš vzdělanější, a pak zjistíte, že neumí pojmenovat úplně základní kytky na louce. Víc a víc se stává, že každý ví něco jiného a v jiném rozsahu. Navíc se děti samozřejmě liší osobnostně, pocházejí z různých rodin, každé z nich je prostě „svoje“. Škola musí umět tyhle propasti nějak přemostit,“ říká Andrea Vedralová, autorka vzdělávací koncepce Škola Můj Projekt (eduzin.cz).

V souvislostech

  • Zprávám o válce se nevyhne nikdo, ani děti. Jak jim pomoci vyrovnat se s nimi a orientovat se v nich?

Obsáhnout současné události není jednoduché ani pro dospělé, natož pro děti. Mohou prožívat silné emoce a budou se ptát, a to doma i ve škole. Jak zvládnout dětské otázky? A jak jim pomoci vyrovnat se s tím, co se kolem nich děje? Nabízíme několik tipů na materiály a organizace, které nabízejí pomoc.

Mimochodem pro všechny, kdo i na sociálních sítích uvažují, zda mluvit o agresi Ruska proti Ukrajině není porušením zásad apolitické školy, je odpověď – NENÍ. Školský zákon v § 32 výslovně zakazuje na školách a ve školských zařízeních činnost politických stran a politických hnutí a jejich propagaci. Daniel Pražák, kterého překvapilo, že „vůbec někdo vede diskuze o tom, jestli s žáky rozebírat téma ruské agrese na Ukrajině“, vypsal z rámcového vzdělávacího programu (RVP) několik konkrétních výstupů (twitter).

Z edukalendáře:

  • 10. 3. → online → webinář: Minutové relaxace
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články