Co přinesl týden 23. 3. – 29. 3. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Vystupuji před někým, kdo třeba to, co tam s dětmi dělám, nepochopí. Někteří rodiče chtějí, aby to děti dostaly od učitele jasně podané a vysvětlené, a bude jim vadit, že je nechávám tápat, že jim rovnou nedávám správné odpovědi. Ve školách jsou různé učebnice a další materiály, každá škola učí trochu jinak a jindy. Vědomí, že vlastně nevím, kdo se na mě dívá a jaká má očekávání, na co je zvyklý, bylo svazující. A nejde jen o rodiče, dívá se i učitelská veřejnost.“ Rozhovor s Andreou Tláskalovou odhaluje její dojmy, když se stala jednou z pedagožek a pedagogů, kteří se podílejí na televizním pořadu UčíTelka.
V souvislostech:
JAK KRAJE POMÁHAJÍ ŠKOLÁM SE ZAVÁDĚNÍM DISTANČNÍ VÝUKY?
Kraje mají podle školského zákona (Zákony pro lidi) odpovědnost za rozvoj regionálních vzdělávacích soustav, jejich přesná role je však dlouhodobě nevyjasněná (Audit.eduin.cz). Nejnověji to potvrzuje i jejich různorodý přístup k podpoře škol, které se kvůli epidemii onemocnění COVID-19 (MZ) musejí vyrovnat s velkou výzvou – zajištěním smysluplné distanční výuky (v drtivé většině on-line). Vybíráme několik příkladů, které ukazují, jakými cestami se kraje snaží školám v dosažení tohoto cíle pomoci.
Jasné nastavení pravidel
Bez jasného zadání řada škol v nové situaci tápe, některé krajské úřady je v tom však nenechaly a jasně hned po uzavření školních budov popsaly, co od škol očekávají. Kraj Vysočina či Liberecký kraj adresovaly své požadavky (a také doporučení k zajištění distanční výuky) nejen ředitelům, ale také všem pedagogickým i nepedagogickým pracovníkům škol na svém území. Například Kraj Vysočina očekává, že školy žákům a studentům: „… zajistí přiměřenou formou zadávání úkolů prostřednictvím elektronických médií (např. školní internet, facebookové skupiny, Google formuláře, Moodle) a zpětnou vazbu k jejich plnění. U starších žákyň a žáků zřejmě půjde o kombinaci samostudia nového učiva a opakování, u těch nejmladších asi spíše o upevňování znalostí a dovedností.”
Školám dal kraj do 16. března čas na to, aby jasně a srozumitelně na svých webových stránkách nebo prostřednictvím interních elektronických komunikačních systémů vysvětlily, jak budou s žáky a rodiči komunikovat. Doporučil školám, aby stanovily jeden den v týdnu, kdy budou zadávat úkoly, a na školském portálu na svém webu školám nabídl samostatnou sekci Opatření COVID-19 (Kraj Vysočina), která nabízí velké množství zdrojů, informací a doporučení k zajištění distančního vzdělávání. Je však otázkou, zda doporučení kraje nepřispívá k nežádoucímu stylu prostého zadávání desítek stránek úkolů (Respekt) a vyhodnocování emailem, na které si stěžuje řada rodičů.
Radní radí školám
Již v minulém týdnu beduin upozornil na akci pražského radního pro školství Víta Šimrala, který na facebooku zjišťoval od učitelů, jaké notebooky nejlépe pořídit žákům, kteří je nemají k dispozici. Vedle toho Hl. město Praha již 16. března spustilo portál pro školy ucime.online. Nezahálí ani v Královéhradeckém kraji, kde náměstkyně hejtmana s gescí školství Martina Berdychová ohlásila spuštění online služby v terénu (Facebook) DIGITÁLNÍ POHOTOVOST, kterou využívá zhruba třicet škol, které zareagovaly na výzvu kraje nabízejícího pomoc se zaváděním online výuky. Kraj s nabídkou oslovil více než tři stovky základních a středních škol, které na jeho území působí. Martina Berdychová sama na sociálních sítích (Facebook) pravidelně informuje o dalších aktivitách škol v kraji, které mohou se zajištěním distanční výuky pomoci.
Podobně akční je také Moravskoslezský kraj, který na svém webu v sekci školství nabízí komplexní zdroje “nástrojů a aplikací pro výuku na dálku” (aneb pomocí čeho učit), dalších “vzdělávacích zdrojů a inspirací pro výuku na dálku” (aneb z čeho se učit a co pomůže učit) a rovněž “vzdělávání a metodické podpory” (aneb jak na výuku na dálku). Kraj vedle toho vyčlenil pracovnici, která odpovídá na otázky související s výukou na dálku. Se školami v kontextu strategií a podpory ve výuce na dálku rovněž aktivně komunikuje krajský radní zodpovědný za školství (Facebook).
Kontakty na zkušenější kolegy
Také v Plzeňském kraji je na webu školského odboru k dispozici stránka Online výuka v Plzeňském kraji, která obsahuje odkazy na dostupné vzdělávací prostředí a online platformy k zajištění výuky online. Především zde však kraj nabízí aktualizovanou databázi učitelů, kteří aktivně využívají v online vzdělávání nástroje Google nebo Microsoft a kteří jsou ochotni své zkušenosti sdílet. Od 30. března 2020 kraj pod záštitou hejtmana s podporou náměstkyně hejtmana pro oblast školství zahájí Streamování pro žáky středních škol.
Ne všechny kraje a zřizovatelé jsou však v podpoře svých škol takto aktivní. Také platí, že ne všechny školy (UčímeOnline) a žáci jsou připraveni a mají podmínky (Člověk v tísni) pro uskutečňování distanční výuky v online podobě. Důsledkem uzavření škol pak bohužel bude jistě i navýšení rozdílů v kvalitě a přístupu ke vzdělávání (Česká škola) mezi školami a žáky. Systematickou podporu zavádění online nástrojů do všech škol (tedy i těch, kterým se nyní s tímto úkolem nedaří vyrovnat) by do budoucna mohl zajistit uvažovaný střední článek (Audit.eduin.cz).
Karel Gargulák, Štěpán Kment, analytici EDUin