Publikujeme komentář Luďka Šnircha, středoškolského učitele matematiky, který reaguje na čtvrteční Události, komentáře. V nich vystoupili ministr školství Marcel Chládek, Jiří Kuhn, předseda Asociace ředitelů gymnázií a Oldřich Botlík, autor projektu Kalibro, aby debatovali o plánované povinné státní maturitě z matematiky.
„Pokud se dělají zásadní změny ve školství, mají být prodiskutovány s odbornou veřejností, definovány cíle, eliminovány rizika, měly by být poskytnuta podpora učitelům a školám tak, aby tyto změny prospěly vzdělání budoucí společnosti. Tedy by měly být koncepční a měly by být prodiskutovány a promyšleny,“ říká Luděk Šnirch. Záznam pořadu Události a komentáře k povinné státní maturitě z matematiky 2019 z 23.10.2014 najdete na 24 minutě ZDE.
Pan ministr v diskusi vůbec nereagoval na věcné a přesné argumenty dvou oponentů, ale ani na otázky moderátora. Nabídl fráze plné slov kontinuálně (4x) a komplexně (3x). Neřekl však to podstatné, JAK zajistí jím deklarovanou a požadovanou změnu výuky do roku 2019. Zajistí zákonem, že dnešní devaťák bude vědět, že bude maturovat z matematiky v roce 2019. To je snadné. A ještě se pochválil za odvahu. Ale devaťák (ani jeho školy a učitelé) nebude na podzim 2015 vědět, Z ČEHO bude maturovat v roce 2019.
Katalog maturitních témat z matematiky 2019 by musel projít odbornou diskusí a vyjít nejpozději v LEDNU 2015, aby jej školy promítly do ŠVP a od podzimu 2015 podle nich probíhala výuka a tedy budoucího maturanta připravily na státní maturitu 2019 (musí se upravit dotace hodin matematiky, obsah témat, posílení ministrem deklarovaného důrazu na logiku, ….).
Jinak změnu nezajistíme a jen zafixujeme stávající neutěšený stav, jak správně v diskusi pojmenoval pan Botlík. Jak jinak promítne pan ministr více logiky tolik potřebné do rozhodování běžného občana v životě i zaměstnání či podnikání do výuky?
Změnou výuky nových pedagogů na PedF? Dobrý, ale to bude mít výsledek u maturity za 10-15 let (pokud se změna povede), ale ne za rok, kdy má nová výuka pro dnešní devaťáky naběhnout. Mimochodem z řeči ministra vyplynulo, že současná výuka na PedF není moc úspěšná, což však nekoresponduje se zákonem o PP, kde studium na PedF je nadřazováno jiným VŠ.
Kariérním řádem? Ten donutí ke změně metod výuky matematiky na ZŠ a SŠ od podzimu 2015? Uvidíme.
Jaké jsou cíle maturity z matematiky v roce 2019? Je třeba je říci dnes. Víme od pana ministra, že odborníci na tom pracují. Kdo jsou ti odborníci, kdy skončí a kdy a jak budou výsledky své práce prezentovat? Kdy se o tom začne diskutovat? Nebo opět zásadní změna školství a bez diskuse?
Odbory asi na tyto otázky neodpoví, i když jak pan ministr řekl, se rozhoduje i na základě jejich požadavku – což jsem tedy nepochopil vůbec, ale nechť, beru na vědomí, že odbory rozhodují o tom, z čeho se maturuje, už jsem vzal (musel) na vědomí i větší kotrmelce.
Je třeba si taky uvědomit, že zvýšení počtu všeobecně-vzdělávacích předmětů, z kterých se maturuje, na 3 zmenšuje prostor pro maturování z odborných předmětů na odborných školách – to nevadí gymnáziím, které již dnes mají nejlehčí maturitu ze všech (maturují na rozdíl od všech ostatních škol z nejméně předmětů – stačí 4, odborné školy mají ještě praktickou maturitu a tedy předmětů na maturitním vysvědčení 5). I to bude mít dopad na ŠVP a organizaci výuky již od podzimu 2015.
Změní se maturitní testy z matematiky, když má být posílena logika, z dnešních s množstvím uzavřených a jednoduchých odpovědí, které se tak snadno tipují a opisují? Bude více široce otevřených úloh (lidsky řečeno se zápisem řešení problému), jak to má být snad již u přijímaček, a které, jak správně říká šéf Cermatu, studenti neumí? Proč to asi neumí, když maturitní testy z matematiky jsou postaveny na uzavřených a jednoduše zapsatelných otevřených otázkách tak, aby je mohl vyhodnocovat počítač? Chtěli jsme si usnadnit vyhodnocení maturit a tím ovlivnili výuku, nemluvě o snadnosti opisování, což studenti již dávno pochopili a snadno se na to připravují. Skutečnou úspěšnost maturitních testů neznáme, jsou mezi nimi maturity složené jinak než na základě znalostí a dovedností.
Učitelé a školy se nyní nedozvěděli vlastně nic, jen že je zde návrh na povinnou maturitu z matematiky 2019. To je moc málo.
Nevystupuji principiálně proti maturitě z matematiky, jako učitel matematiky už vůbec ne, ale přijde mi to jako další změna s riskantním výsledkem, podložená jen dobrou vírou, ale ne analýzou, definovanými cíli a změnami vedoucími k cíli, eliminaci možných rizik. Ale třeba se zásadní dokumenty do konce roku objeví a rád budu konstatovat, že změna je připravena a podložena.
—
Luděk Šnirch vystudoval matematiku na MFF UK Praha, 1985
Pracoval 22 let na pozicích ekonom, analytik informačních systému, vnitřní audit, školení zaměstnanců v oblasti ITE a ekonomických systémů. Ve volném čase se už od roku 1987 věnuje práci s dětmi a mládeží (turistický oddíl, putovní tábory, spolupráce se skautským oddílem, Filmový klub). Od roku 2010 pracuje jako učitel na SŠ – motivace učit: uplatnit své zkušenosti z praxe soukromého sektoru, z výuky dospělých, s práce s dětmi a mladými lidmi ve výuce studentů.