Sdílet článek
Týden pro wellbeing ve škole, iniciativa navazující na loňský úvodní a úspěšný ročník, se letos zaměří na digitální aspekt wellbeingu. Od 4. do 11. února 2025 nabídne napříč Českem pestrý program zahrnující online i offline akce. Zapojí se více než stovka organizací, které připraví aktivity pro učitele a širokou veřejnost. Celou akci i tento rok zaštiťuje Partnerství pro vzdělávání 2030+, které Týden zahájí slavnostní konferencí.
Patricie Martinů 27. 1. 2025
foto: Kateřina Lánská, grafika: Pavel Trejbal
Wellbeing je stav, kdy se děti i dospělí cítí dobře. Dobré psychické rozpoložení je klíčem k plnému rozvoji jejich potenciálu a kvalitním mezilidským vztahům nejen v pracovním, ale i osobním životě. Velkým tématem se duševní zdraví stalo i na půdách škol, nejvíce se daný pojem začal skloňovat v souvislosti s uzavřenými školami za lockdownu během koronavirové pandemie.
Přestože MŠMT představilo v průběhu loňského roku sérii kroků k posílení duševního zdraví ve školách, výzkumy ukazují, že se stav žáků nadále zhoršuje, a to zejména v souvislosti s používáním digitálních technologií.
Zhoršující wellbeing netrápí jen Čechy
Poté, co studie Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) ve spolupráci s Českou školní inspekcí odhalila, že více než 50 % žáků devátých tříd vykazuje známky zhoršeného wellbeingu (40 % žáků projevuje příznaky středně těžké až těžké deprese a 30 % trpí středně těžkými až těžkými úzkostmi), přichází i alarmující zjištění odborníků z Pražského centra primární prevence. Ti upozorňují, že se více než čtvrtina dívek v průběhu uplynulého roku alespoň jednou sebepoškozovala. Jako problematický se čím dál více ukazuje nezdravý vliv používání digitálních technologií na psychiku, a to také spíše u dívek. Z aktuálních celoevropských srovnání vyplývá, že zhoršující se wellbeing dětí není zdaleka jen českým problémem.
U psychických problémů dětí to však nekončí. Pokud se ani pracovníci škol necítí být duševně fit, nemohou účinně podporovat ani ochraňovat pohodu žáků. Jejich pohodu ve školách se proto snaží zlepšit mimo jiné Partnerství pro vzdělávání 2030+. Toto seskupení sedmi velkých platforem a organizací z různých oblastí vzdělávání se věnuje implementaci Strategie 2030+, jejímž cílem je i zlepšování učení dětí a snižování nerovností v českém vzdělávacím systému. Podpora duševního zdraví školáků a učitelů totiž nejen zlepšuje vzdělávací výsledky, ale také přispívá ke spokojenosti a lepšímu školnímu klimatu jako celku.
Připojte se i vy
Letošní program Týdne pro wellbeing ve škole, který se snaží zvýšit povědomí o problematice duševního zdraví, otevře odborná konference s podtitulem Jak na učení a život v digitální éře. Uskuteční se již 4. února 2025 v Univerzitním kampusu Masarykovy univerzity v Brně-Bohunicích. Vstupenky i kompletní program, který nabídne diskuze, přednášky, workshopy a další, jsou k dispozici na stránkách konference či v události na Facebooku.
„Digitální prostor nepojímáme jako izolovanou oblast, oddělenou od wellbeingu ve škole a našich offline životů. Wellbeing je totiž jen jeden. A přestože technologie v posledních letech bezprecedentně proměňují náš svět, zůstává právě wellbeing klíčem k tomu, abychom dokázali žít dobře, bezpečně a smysluplně, budovali podpůrné vztahy a naplno rozvíjeli svůj potenciál. Konference tak nepřináší novou kapitolu, ale navazuje na vše, co o wellbeingu ve školách – jeho důležitosti a podmínkách – už víme, a zasazuje to do současného digitálního kontextu,“ přibližuje zaměření konference Nika Mazániková, zástupkyně Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a koordinátorka propagačních aktivit v pracovní skupině Wellbeing Partnerství pro vzdělávání 2030+.
Využijte také možnosti zúčastnit se během celého prvního únorového týdne webinářů, seminářů, workshopů a dalších akcí, které sdílejí osvědčené postupy z praxe. Tyto aktivity proběhnou po celé republice a většina z nich je přístupná široké veřejnosti. Pro ty, kteří chtějí, aby byl každý týden v jejich škole týdnem pro wellbeing, jsou k dispozici metodické podklady a praktický evaluační nástroj. Stáhnout si také můžete publikaci Wellbeing ve škole: Jak na pozitivní přístup k učení i k životu. Napomůžete tak tomu, abychom se všichni cítili lépe – ať už v online světě, nebo ve školních lavicích.