Jak si učitelé a rodiče poradili s distančním vzděláváním? Poslechněte si debatu o českých a slovenských zkušenostech
5. 5. 2020
EDUin
Ve čtvrtek 30. dubna proběhla první ze série česko – slovenských online debat o zkušenostech s distančním vzděláváním v průběhu koronavirové krize. První debatu, která se věnovala schopnosti adaptace učitelů na novou situaci a online výuku z pohledu učitelů i rodičů, moderoval Tomáš Feřtek (EDUin). Přinášíme souhrn nejzajímavějších podnětů, které z jeho pohledu debata přinesla a záznam celé diskuse. Další z plánovaných československých online setkání pod názvem Nouzový stav ve vzdělávání / řešení a příležitosti v ČR a SR proběhne ve čtvrtek 7. dubna od 13.00, podrobnosti najdete ZDE. Debaty pořádá SKAV.
Debaty se zúčastnili:
Petra Mazancová / Učitelská platforma (ČR)
Lenka Hečková / zástupce rodičů, ČOSIV (ČR)
Katarína Makara / fcb skupina Zavretá škola (SR)
Viktor Križo / Slovenská komora učiteľov(SR)
Jak si učitelé a rodiče poradili s distančním vzděláváním?
Shrnutí debaty:
Co bylo na Slovensku a v České republice stejné:
Nástup distančního vzdělávání byl poněkud chaotický a podpora ze strany ministerstva slabá.
I těm školám, které reagovaly rychle, trvalo přinejmenším týden, než byly schopné vybrat on-line prostředí a zavést první lekce.
Zátěž pro rodiče, kteří mají více dětí a navíc se také živí prací on-line, je vysoká a místy obtížně zvládnutelná.
Zvláště komplikovaná je situace pro učitele, kteří musí vyučovat na dálku a zároveň pomáhat s podobným typem vzdělávání vlastním dětem.
Náraz nutnosti zavést distanční vzdělávání zvýraznil rozdíly mezi školami. Ve schopnosti zvládnout techniku, ale i v přístupu k obsahu vzdělávání, zadávání úkolů a podobě hodnocení.
Distanční vzdělávání v nahotě ukázalo vztahy v systému. Nejen uvnitř tříd a škol, ale i ve vztahu škol a ministerstva. Ukázalo omezenou funkčnost direktivního řízení.
V obou zemích velmi dobře zafungovaly neziskové organizace, které byly schopné rychle zareagovat a nabídnout podporu.
Dětem často chybí sociální kontakt se spolužáky, řeší ho i mimo komunikační kanály nastavené školou. Kromě učení je důležité, aby učitelé udržovali i sociální kontakt s žáky.
Část dětí je v distančním vzdělávání nedosažitelná, ať už z technických nebo sociálních důvodů.
V čem se situace v obou zemích lišila:
Na Slovensku se podařilo zajistit, že ministerstvo a neziskové organizace se domluvily na jedné webové stránce s podporou distančního vzdělávání (ucimenadialku.sk). Bylo to o to obtížnější, že na Slovensku se právě v té době měnila vláda, a tedy i vedení ministerstva školství.
Podobně se na Slovensku podařilo vytvořit velkou Fb skupinu Zavretá škola iniciovanou rodiči se zkušenostmi z domácího vzdělávání, která slouží k výměně zkušeností mezi rodiči a jsou v ní přítomni i učitelé. Aktuálně má 32 000 členů.
V ČR byla a je podpora značně roztříštěná. Existuje mnoho adres a webů, které podporu nabízejí, což je z hlediska škol často nepřehledné.
V ČR ke koordinaci učitelů sloužila především již existující Fb skupina Učitelé+. Na ni se obraceli učitelé, kteří vhodnou podporu nenašli ve svých školách.
Na Slovensku ministerstvo zhruba po pěti týdnech distanční výuky zakázalo známkování a doporučilo školám slovní hodnocení.
V České republice vydalo ministerstvo doporučení k formativnímu hodnocení, ovšem v situaci, kdy většina učitelů nemá o jeho smyslu a podobě přesnější představu.
Podívejte se na záznam celé diskuse:
Co řekli diskutující zajímavého:
Krize ukázala rozdíly mezi školami. Některé se okamžitě chopily iniciativy, jiné dodnes čekají na pokyny shora. Ukázalo se, jak důležitá je autonomie škol. (Viktor Križo)
Neosvědčilo se řídit v takové situaci školy přes pokyny a příkazy vzniklé přímo na ministerstvu. Leckteré školy jsou totiž napřed v řešení situace a příkazy ze strany ministerstva je spíše brzdí, než že by jim pomáhaly. (Viktor Križo)
Zatímco v běžné výuce známkování nabízí možnost žáka donutit, aby dělal v hodině to, co učitel chce, v on-line světě to nefunguje. Do značné míry se rozpadl mocenský model vyučování a krize zdůraznila nutnost posilování demokratického rozhodování ve školství. (Viktor Križo)
Základní zkušenost je, že pokud nemáte se svými žáky vztah, tak to učení nefunguje. To platí i o učení na dálku. (Petra Mazancová)
Když zmizí bič povinné účasti, musíte o tom, co učíte a zda je to efektivní, mnohem víc přemýšlet. (Petra Mazancová)
Frontální vyučování v on-line prostředí postrádá smysl ještě zřetelněji než při běžné výuce. (Petra Mazancová)
Pro některé děti s poruchami učení může být on-line výuka vyhovující, protože je kratší a mohou si ji přizpůsobit svým potřebám. (Viktor Križo)
Je důležité pamatovat i na rodiny a děti, které nemají možnost on-line připojení a připravit pro ně místo, kde mohou dostávat materiály ve fyzické podobě. (Katarína Makara)
Kromě učení je důležité zařazovat do programu i domácí práce, vaření a pohyb venku. (Lenka Hečková)
Fungující on-line vzdělávání je zvláště důležité pro jedináčky, kteří zůstávají doma jen s dospělými. (Katarína Makara)
I konzervativnější učitelé zažívají v současné situaci mnoho „aha momentů“ a může to posunout jejich uvažování například o nutnosti známek. (Petra Mazancová)
Distanční vzdělávání musí být mnohem individualizovanější. Není prostě reálné, aby to všechny rodiny měly stejně. Nežijí ve stejných podmínkách. (Katarína Makara)
Řada rodičů nemá ke vzdělávání svých dětí kapacity, kompetence ani čas. Je to třeba respektovat. Silně to znevýhodňuje rodiny s větším počtem dětí. (Lenka Hečková)
Způsob, jak budou postupně školy zprovozňovány, ještě více zatíží učitele a opět nebude vhodný pro všechny děti – roušky, malé skupiny, omezený pohyb. Škola bude vypadat jinak, a ne každé dítě t zvládne. (Lenka Hečková)
Co diskutující doporučují do budoucna:
Je i do budoucna třeba zachovat individuální přístup k dětem a rodinám. Zároveň si mnoho rodičů uvědomilo, jak důležitá je psychická pohoda dítěte a pocit bezpečí a že je to důležitější než výkon a jedničky. (Lenka Hečková)
Bylo by skvělé, kdyby rodiče zůstali v režimu zvýšeného zájmu o to, co se ve škole děje. Pokud se má naše vzdělávání měnit, je rodičovský tlak na změnu nutný. (Petra Mazancová)
Zachovejme uvědomění, že přes vztah k učitelce nebo učiteli si děti vytvářejí vztah k učení. Proto i v podobných situacích je třeba udržovat vtahy. (Katarína Makara)
Zvažme do budoucna nutnost existence mocenských nástrojů ve vzdělávání včetně známek. Distanční vzdělávání tento mocenský model zpochybnilo, poučme se z toho. (Viktor Križo)
I v normálních časech bychom se měli snažit, aby děti a jejich vzdělávání fungovaly bez ohledu na (ekonomické) podmínky v rodinách. Protože ty v běžném „of-line“ provozu přehlížíme. (Petra Mazancová)
Doufejme, že nás to celé přivede k redukci kurikula. Je nutné redukovat osnovy a soustředit se na kvalitu. (Viktor Križo)
Udržujme tu atmosféru spolupráce uvnitř on-line komunity. Ochotu pomoci druhému při řešení jeho problému bez ohledu na to, zda je to rodič, učitel, odborník… (Katarína Makara)
Po návratu do škol by se mělo proměnit hodnocení na základě zkušeností z on-line vzdělávání. Mělo by být širší, zahrnovat více parametrů, včetně sebehodnocení žáka. (Viktor Križo)
Díky současné situaci si mnoho rodičů uvědomilo, jak je to těžké být učitelem. Změňme jeho postavení i morální ocenění. (Viktor Križo)
Pokud vidíme, že něco umí udělat žák samostatně, neberme mu tuto možnost. Pokud vidíme, že něco umí dobře vyřešit škola, nesnažme se to rozhodovat z úrovně ministerstva. Více subsidiarity školství prospěje. (Viktor Križo)
Autor článku:
EDUin
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.