Jaké plány má nová ministryně s výukou a maturitou z matematiky?

22. 6. 2015
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden  15.6. – 21.6. 2015

Témata týdne: Státním tajemníkem na MŠMT bude někdejší náměstek Jindřich Fryč (Aktuálně.cz). O souvislostech zavádění inkluze do škol hovořil v ČT Tomáš Habart z Člověka v tísni. Nebývalou míru podvádění v britském školství odhaluje článek deníku The Guardian (Aj).

Výrok týdne: „To znamená třeba 2020/2021.“ Ministryně školství Kateřina Valachová oznámila nový pravděpodobný termín povinné maturity z matematiky.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Rychlá orientace Kateřiny Valachové v resortu školství: Co to znamená? Prezident Zeman i nová ministryně se u příležitosti jmenování shodli na tom, že prioritami je podpora technického školství a budování konkurenceschopnosti ČR (Novinky.cz). Tuto shodu s překvapením komentuje Petr Fischer v HN a ironicky nazývá Kateřinu Valachovou ministryní „trhu a strojní údržby“. Všímá si toho, že paní Valachová poměrně rapidně přizpůsobuje svou rétoriku ministerské agendě svého předchůdce. Kateřina Valachová již poskytuje z pozice ministryně školství rozhovory pro česká média, v tom pro Český rozhlas prohlásila, že zorientovat se v oblasti školství a vzdělávání pro ni nebyl problém. Překvapivou rychlost, s jakou to zvládla, dokumentuje pravděpodobně i její nový postoj k povinné maturitě z matematiky. Zatímco ještě minulý týden kategoricky odmítala tuto povinnost v roce 2018/2019 a označila to jako „ukřižování“ maturantů, v současnosti je podle ní horizontem pro úvahy o povinné matematice rok 2020/2021. Tento posun pravděpodobně bude dostatečný k reformě výuky matematiky na českých školách, který paní ministryně slíbila. Zásadní priority nové ministryně připomněl v ČT24 Mirek Hřebecký (EDUin). Recept pro ministryni školství navrhl i Tomáš Feřtek (Respekt).
  • Co budou potřebovat dnešní prvňáci, až vstoupí na trh práce? Určitě soft skills. I s přístupem k externím informačním zdrojům, který zajišťuje internet, však budou stále druhým pilířem úspěchu na trhu práce znalosti. Mohou-li školy něco udělat pro lepší vyhlídky svých žáků, měly by klást větší důraz na projektové vyučování, v němž spojí vytváření znalostního základu s podporou dovedností, jako je práce v týmu, řešení problémů a komunikace. Vedle toho by měl svět ekonomiky svět školství lépe a více prolínat, aby děti získaly konkrétní představu o svém možném budoucím zaměstnání, byť jich vystřídají pravděpodobně více a v různých sektorech. A školy by se také měly vrátit k tomu, aby učily děti tomu, co je to práce. Současné díly by ovšem kromě pilníku a svěráku měly obsahovat třeba také práci s 3D tiskem. Na tom se shodli diskutující v rámci posledního Kulatého stolu SKAV a EDUin z řad manažerů českých firem. Návratu „dílen do škol“ si všímá i Aktuálně.cz. Podle náměstka MŠMT Jaroslava Fidrmuce však taková změna stojí a padá s penězi. Ty by školy snad mohly získat z fondů EU. O budoucnosti dnešních školáků na trhu práce hovořila v ČT Silva Pýchová (SKAV).
  • Otevřené vzdělávací zdroje a jejich budoucnost. Evropský parlament v minulém týdnu hlasoval o legislativních normách týkajících se autorských práv, sdílení veřejně dostupných autorských děl, tzv. „geoblokingu“ a několika dalších návrzích týkajících se volného sdílení a šíření informací. EDUin vyzval otevřeným dopisem europoslance Pavla Svobodu a Jiřího Maštálku, aby svým hlasováním přispěli k vytvoření takových podmínek, které přispějí k rozvoji a využívání otevřených vzdělávacích zdrojů (tzv. open educational resources). Už několik měsíců běží kampaň na podporu otevřených vzdělávacích zdrojů i v ČR. Výstupy z Týdne otevřeného vzdělávání a další zajímavé informace k tématu naleznete na webu Otevrenevzdelavani.cz. Průkopníky v tomto směru je dnes už proslavená Khan Academy, její česká verze Khanova škola, ale i malé projekty, jako je třeba Monkey English, výuková videa dvou mladých českých učitelů. Ambasadorem a zároveň největším projektem svého druhu v oblasti otevřeného vzdělávaní je pochopitelně Wikipedia a mnoho jejích jazykových mutací. V této souvislosti připomínáme i starší článek serveru Spomocník s řadou užitečných odkazů na konkrétní projekty otevřeného vzdělávání.
  • Inspirativní inovace ve vzdělávání. V českém školství si inovace často hledají cestu velmi svízelně. Nejde zdaleka jen o inovace spojené s digitalizací, daleko častěji se jedná o změnu přístupu k výuce žáků, vesměs založeného na zvýšení motivace, podílu žáků na jejich vlastním vzdělávání nebo třeba podpory extrakurikulárních, a přesto klíčových dovedností. Společnost LEGO a mezinárodní organizace Ashoka vytvořily projekt Re-imagine Learning Challenge, který podporuje vzdělávací projekty, jež podobné inovativní přístupy do vzdělávání přinášejí. Krátká videa k těm nejzajímavějším, vždy se stručným popisem, najdete na webu EDUin. Celkem uvedeme 10 inspirativních projektů. Všechna pohromadě je najdete na webu iniciativy organizací Ashoka a LEGo.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Kudy vede cesta aneb má být školka povinná? Seminář proběhne 29. 6. v 15:00.
  • Lze k filantropii vychovávat? Přijďte na diskusi 25. 6. od 15:30, Jungmannovo nám. 767, Praha
  • Má škola před rodiči zamykat dveře? Debata s oponenty, EDUpoint, 23. 6., 17.00, Praha
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články