Co přinesl týden 6.11. – 12.11. 2017
Témata týdne: Co by příštímu ministrovi školství poradili ocenění v anketě Zlatý Ámos? Dohodu napříč politickým spektrem, vyšší platy, zrušit „experimenty“, mléko do škol, posunout výuku na 9:00… 17. listopad jako svátek studentů. S Michalem Zimou, předsedou Studentské komory Rady vysokých škol, nad demokracií a rolí studentů na webu Perpetuum.cz. Proběhnou studentské prezidentské volby. A to 12. a 13. 12. 2017, školy lze stále přihlašovat. Projekt Učitel naživo po prvním roce. V pondělí 6. 11. proběhlo bilanční setkání po prvním roce kurzu Učitele naživo. Projekt má nakročeno k akademickému uznání v rámci učitelské kvalifikace v ČR.
Výrok týdne: „Nepolevíme, ani přes nepřízeň těch, kteří nechtějí poslouchat racionální argumenty a respektovat empiricky podložená data.”Ondřej Andrys, náměstek vrchního inspektora ČŠI, na konferenci Spravedlivost ve vzdělávání na téma zvyšující se nerovnosti v přístupu ke vzdělávání na základě sociálního vyloučení.
Novinky:
Česká školní inspekce uspořádala mezinárodní konferenci Spravedlivost ve vzdělávání. Co vyplývá z prezentovaných závěrů šetření? Vysoká koncentrace sociálního vyloučení na severu a severozápadě ČR se všemi projevy, které to s sebou nese: výrazně vyšší nezaměstnanost, větší počet matek s nižším vzděláním, nižší naděje na dožití atd. Souvislosti se vzděláváním: ve vyloučených lokalitách klesá sociální mobilita, děti rodičů se středním vzděláním dosahují nižší úrovně. Dívky jsou více motivovány k tomu dokončit střední (odborné) vzdělání. Nízká kvalita bydlení, vysoká míra migrace a etnická homogenita škol negativně ovlivňují dosažené vzdělání. Obce výrazně ovlivňují situaci nastavením spádových oblastí (segregace na jedné straně, disperse na druhé). Tolik z prezentace sociologa Karla Čady. Podle odhadů je v ČR zhruba 140 tzv. segregovaných škol. Současný trend lákání mladých lidí se základním vzděláním (dnes už pouze na ZŠ) do montoven navazuje na to, co socialistický režim aplikoval na Romech před rokem 1989: běž rovnou do dolů, vyděláš si víc. TIMSS i PISA potvrzují zvyšující se rozdíly mezi školami dle jejich socio-ekomomického statusu. V mezinárodním srovnání patří ČR k zemím s vysoce nadprůměrným vlivem tohoto faktoru už od 1. stupně ZŠ, doplnil David Greger. Účastníci konference se mohli dále seznámit s příklady funkčního řešení problému ve spravedlivém přístupu ke vzdělávání ze Švédska, Velké Británie nebo frankofonní části Belgie..
Britské listy už minulý týden v příspěvku určeném pro zahraniční čtenáře upozornily na varovný stav společenského postoje k jiným etnikům v ČR. Teplický deník zveřejnil ve své pravidelné rubrice fotografii dětí jedné z prvních tříd teplické ZŠ Plynárenská. Nacionalistický internetový deník fotografii, na níž je řada dětí od majority odlišné barvy pleti, převzal a v diskusi pod ní se začaly objevovat výzvy k likvidaci. Poslankyně Okamurovy SPD Tereza Hyťhová v rozhovoru pro týdeník Směr (odnož Teplického deníku) prohlásila, že autory nenávistných komentářů chápe. V rozhovoru pro Lidové noviny se současná poslankyně snaží nepřesvědčivě své postoje vysvětlit. Například tím, že děti z fotografie spojuje bez jakéhokoliv důkazu se zneužíváním sociálních dávek. Nově vzniklá Učitelská platforma se ve svém tiskovém prohlášení od výroků poslankyně populistického hnutí distancovala. Na úroveň veřejného diskursu a politiky v ČR upozorňuje evropská centrála Human Rights Watch.
V úterý 7. 11. proběhla v rámci Otevřené třídy pražského EDUpointu na Staroměstském náměstí prezentace švédských vzdělávacích projektů Strawbees a Quirkbot. Strawbees je stavebnice z brček a spojů, z nichž je možné stavět trojrozměrné objekty. S ohledem na náročnost je možné stavebnici použít už u dětí na úrovni posledních ročníků MŠ. Ke stavebnici je možné pořídit také software a hardware systému Quirkbot, sestávající z řídící jednotky, servomotorů, světelných a zvukových zařízení. Prostřednictvím programu uzpůsobeného začátečníkům je možné programovat funkce jednotlivých zařízení a objekty tak rozpohybovat, rozezvučet nebo rozsvítit s možností řady specifických podmínek (např. dotek člověka). Jak lze pracovat se stavebnicí, SW a HW, ukazuje krátké video z prezentace zástupců projektů. Jak může vypadat výsledek práce 9 letého kluka, ukazuje jiné krátké video. Stavebnice se úspěšně dostává do škol ve Skandinávii, USA, Kanadě, Thajsku, Turecku a dalších zemích…
Problémy ve vztahu ke vzdělávání romských žáků v běžných školách, ale také příklady, které ukazují cestu, budou součástí mezinárodní konference Společně ve škole: Další kroky ve vzdělávání Romů v ČR. Na konferenci vystoupí odcházející ministr školství Stanislav Štech, ombudsmanka Anna Šabatová, vrchní školní inspektor Tomáš Zatloukal, evropská komisařka Věra Jourová, ředitelka ZŠ Trmice Marie Gottfriedová a řada dalších domácích i zahraničních hostů.
Příklady dobré praxe v oblasti společného vzdělávání stále shromažďuje MŠMT. Přibyly nové příspěvky matky dítěte s Downovým syndromem, sociální pracovnice, učitelky a mladého muže se sluchovou vadou. O tom, jak může vypadat úspěšná spolupráce mezi asistentkou autistického žáka a učitelem vypovídá článek na Rodiče vítáni.
Inspirace z (a do) praxe:
Výběr z EDUkalendáře: