Jakým překážkám při doučování čelí malotřídní školy?

17. 1. 2022
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek2

Co přinesl týden  10. 1. – 16. 1. 2022 

Krátce: 

Výrok týdne:

„Obecný konsenzus je, že rozdíly mezi dívkami a chlapci nejsou. Špatně se to zkoumá, protože se to nedá zkoumat experimentálně, stejně jako například rozdíly mezi národy. Z většiny výzkumů ale vyplývá, že pokud jsou v matematice mezi výsledky dívek a chlapců rozdíly, dá se to dobře vysvětlit stereotypy. Rozdíl přitom koreluje s tím, jak silný je ve společnosti stereotyp, že muži dosahují v matematice lepších výsledků,“ odpověděl ve Fokusu Václava Moravce věnovaném matematice Hynek Cígler z Masarykovy univerzity (ČT24).

V souvislostech

  • Do malých obcí doučovat nikdo nepřijde. Pro učitele je to práce navíc, i když nově zaplacená

Školy v září dostaly peníze na doučování z rozpočtu ministerstva školství a na začátku ledna jim na účty přišla první platba z Národního plánu obnovy. Z něj v příštích dvou letech stát uvolní 1,5 miliardy na doučování vyrovnávající zejména „covidové” výpadky u dětí. Týká se to i malotřídek, které jsou na periferiích České republiky. Překážky, na které narážejí při zajištění doučování školy z větších měst, u nich nabývají trochu jiných rozměrů.

Na problém se zajištěním doučovatelů poukazovali ředitelé škol od počátku. Řada z nich nakonec právě i z tohoto důvodu peníze vracela. Školy v malých obcích mají ve srovnání se školami ve větších obcích větší problém najít doučovatele mimo své zaměstnance. „My jsme vesnice, sem nikdo odjinud nepojede. Těch pár korun, které by si vydělal, by utratil za cestu,“ shrnuje potíže se zaměstnáváním externích doučovatelů Lenka Macků, ředitelka malotřídky v jihočeském Popelíně, kam letos chodí 24 žáků. 

Peníze za doučování tak rozdělují mezi své zaměstnance – učitele a učitelky, vychovatelky, asistenty pedagoga. „Naše učitelky jsou opravdu velmi vytížené. Rády si přivydělají, ale je to na úkor jejich odpočinku, a to není dobré. Kromě doučování navíc zajišťují i kroužky nebo školní klub, na které máme prostředky ze šablon, ideální to není,“ komentuje to Šárka Kalvová, ředitelka Základní a mateřské školy Tomáše Ježka Ralsko – Kuřívody.

570 korun na čtyři měsíce 

O doučování jsme mluvili s ředitelkami škol, které jsou zapojeny do projektu na podporu malotřídek „Kam chodí vítr spát”. Všem se podařilo prostředky, které jim ministerstvo poslalo na doučování od září do prosince, bez problémů vyčerpat. Zejména na těch nejmenších školách to nebyl až tak velký problém. Výše dotace se totiž odvíjela od počtu žáků. Ty měla malotřídka ve městě Úterý v západních Čechách v loňském školním roce čtyři. Letos dětí přibylo, od ministerstva na jejich doučování dostala 570 korun. Využít prostředky, které velké školy vracely, by dokázala bez potíží. „Naše děti se v loňském roce nepřipojovaly, je to znát i na letošních prvňáčcích, školka nefungovala, a tak přišly o předškolní výuku,“ říká Jana Klečková, která je ředitelkou ZŠ a MŠ Úterý od srpna.

U větších malotřídek s více dětmi bylo peněz tak akorát – a tím i více prostoru doučování naplánovat tak, aby prospělo. Jen informace o tom, že přijdou a za jakých podmínek je budou moci využít, dostaly školy těsně před začátkem školního roku, kdy už měla řada z nich pro doučování připravené „šablony”. „Rozhodnutí přišlo opravdu pozdě, v srpnu jsme měli všechno připravené, nastavené, měli jsme připravené peníze ze šablon, měli jsme nastavené intervence pro děti s SPU, a pak nám do toho přišlo sice jen 17 tisíc, ale přece jen. Využili jsme je, ale je to na úkor zdraví učitelů, protože ti byli u nás opravdu přetížení,“ říká Věra Tichá, ředitelka ZŠ a MŠ v Albrechticích nad Vltavou.

Všem pěti malým školám přinesla nová pravidla od ledna více peněz, což jejich ředitelky ocenily. „Je to dobře, doučování je po covidu potřeba více než dřív. Že jsou peníze určené jen na doučování, je ale trochu škoda, bylo by potřeba řešit i vztahové věci. Během lockdownu se ztratila také schopnost spolupracovat,“ říká Věra Tichá. „V lednu jsme dostali mnohem více peněz, ale na socializační aktivity je bohužel na rozdíl od peněz ze začátku školního roku využít nemůžeme,“ souhlasí Jana Klečková.

Program „Kam chodí vítr spát” upozorňuje na postupující periferizaci některých míst v ČR, kde je díky oslabené infrastruktuře, zhoršené dopravní obslužnosti a slabší kupní síle obyvatelstva těžší udržovat veřejné služby včetně škol. EDUin chce pomoci vybraným malým školám z těchto území k rozvoji.  

Z edukalendáře:

  • 20. 1. → online→ Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jaké plány chystá nová vláda pro české školství?
  • 27. 1. → Praha → ČAS od ČASU s Tomášem Feřtekem
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články