Kdo nejvíc vydělá na jednotných přijímačkách na střední školy.
V polemice o tom, zda je, či není rozumné zavádět jednotné přijímačky na střední školy, použil ministr školství jeden ekonomicko-osobní argument. V prohlášení ministerstva stojí: Testové otázky budou organizací CERMAT školám poskytovány zdarma. Každý učitel tak bude moci žáky na tyto testy připravovat dle svého uvážení a opakovat jednotlivé testy klidně donekonečna. … Možný „obchod s přípravou žáků“, který podle pana Feřtka hrozí, bude podle ministerstva naopak omezen. „Tento obchod fungoval doposud pod diktátem soukromých firem. Mrzí mě, že se pan Feřtek nechává těmito komerčními subjekty, které na přípravných testech vydělávají, ovlivnit,“ řekl ministr školství.
No, s kalkulačkou v ruce a touhle logikou bych klidně mohl tvrdit, že ministr Chládek – stejně jako kdysi ministr Dobeš v případě státní maturity – jsou tajnými agenty komerčních firem, kterým přihrávají kšefty. Ten mechanismus je průzračně jednoduchý. Až doposud dělaly firmy (jedna velká hodně známá a jedna menší málo známá) přijímačky pro osm krajů ze čtrnácti. Objednal si je kraj a ten také celé zprostředkování zkoušek platil. Firmy mohly vydělat i na přípravkách na testy, ale protože šlo o regionální záležitost a ony společnosti si navzájem konkurují, byla tahle komerční příležitost jen omezená.
Ve chvíli, kdy stát vyrobí jedny „cermatí“ přijímačky pro všechny střední školy, které absolvuje odhadem sedmdesát procent populačního ročníku (skoro všichni s odečtením žáků víceletých gymnázií a těch, kteří tak jako tak chtějí na učňák), stane se z nich hlavní cíl vzdělávání.
Ano, učitelé opravdu budou moci trénovat cermatí testy do umdlení žactva – a trochu se obávám, že to tak opravdu budou dělat. Ale to samo přijetí na střední školu nezaručí, což ostatně tvrdí i samo ministerstvo. Jen vystrašení rodiče – pozor, brána k maturitě se zavírá – budou hledat, kde děti ke zkouškám připravit, aby uspěly se zárukou. Základním školám příliš často nevěří, tak zvolí přípravu za peníze. Samozřejmě ti, kteří na to budou mít, takže ti chudší zase o kousek víc ostrouhají.
To není česká specialita. Stát vymyslí testovací bič a vydělají na něm komerční firmy. Ty v mnoha zemích připravují testy samy, ale skoro vždy přípravu na ně. Jen není dovoleno, aby tatáž firma dělala testy i přípravky, to se chápe jako konflikt zájmů. Jinak je to běžné a povolené podnikání.
Tak je to leckde a v USA zcela vzorově. Přípravky na celostátní permanentní testování nazvané po orwelovsku Žádné dítě nesmí zůstat pozadu (No Child Left Behind) tu běží už desátým rokem a učitelé si stejně dlouho stěžují, kolik času tam děti stráví místo toho, aby se naučily něco užitečného. A odmítají být trenéry v křížkování.
O tom, jak to dopadne u nás, opravdu rozhodne ministr. Buď pod nátlakem průmyslovek, které sice jednotné přijímačky podporují, ale nechtějí, aby byly příliš těžké, nakonec nechá připravit testy tak snadné, že opravdu bude stačit je před vánoci ve třídě krátce promrskat; pak se nejspíš byznys s přípravkami nerozběhne. Nebo ministr naplní, co slíbil, tedy že půjde o vlivné testy, které zabrání, abychom měli „příliš mnoho absolventů maturitních oborů“, ale pak opravdu přihraje firmám zakázku snů. Pokud mu komerční firmy ve školství překážejí, opravdu těžká volba.
Ale i v tomto případě berte větu v titulku jako nadsázku. Věřím, že si ministr opravdu myslí, že jednotné přijímačky úrovni vzdělání pomohou, jakkoli jsem zcela opačného názoru. A nemyslím si, že by byl uplacený agent. Jen bych byl pro věcnou argumentaci. Snaha zavést jednotné přijímačky, to je opravdu nebezpečný, nebo přinejmenším velmi závažný krok – a je nutné o něm diskutovat se vší vážností a se zkušenostmi ze zavádění státní maturity. Rizik je mnoho. A to, že někdo vydělá, je z nich to nejmenší.