Co přinesl týden 21.-27.4.2014
Témata týdne: Proč PISA škodí , k čemu jednotné přijímačky?, rodiče zakládají školy, maturita za peníze, děti a digitální média, učebnice v soutěži krásy propadly, zakopaný pes ve školních jídelnách, eurovolby na zkoušku, Letní škola pro matikáře, Den učitelů nebo učitelek?, rozhovor s autorem hry „Shodíme tu atomovku?“, Chlumec proti rušení speciálních škol, architekti učí děti, finance pro školní psychology, s Legem na zlomky, žaloby na MŠMT kvůli penězům na vědu, časopis Zvoní! je o inkluzi, online výuka změní tradiční univerzity , finance pro žákovské projekty.
Výrok týdne:
„V tiskové zprávě MŠMT z loňského října se uvádí, že plošný nákup tabletů a digitální techniky je plánován až v závěrečné fázi projektu digitalizace škol. Mezitím měla vzniknout expertní skupina, která by posoudila, v jakých situacích je využití digitálních pomůcek efektivní a smysluplné. Zprávu expertní skupiny jsme ještě neviděli, možná nevznikla ani samotná skupina, nicméně miliardová investice do digitalizace škol je již hotová věc.“ Jiří Procházka v článku Tablety ve výuce je třeba rozumně dávkovat na webu eduin.cz.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
Inspirace z (a do) praxe
- Architekti do škol. O tom, co je veřejný prostor, jak vzniká dům a k čemu je dobrý urbanismus, se děti v mateřských, základních i středních školách mohou dozvídat díky hrám a dílnám iniciativy Architekti ve škole.
- Každé dítě si zaslouží dobrého učitele. Vychází druhé číslo časopisu Zvoní! věnovaného inkluzi ve školách. Přečtěte si rozhovor s Julianou Gardošovou o tom, jak proměnila školku s nedobrou pověstí v místo, kam se sjíždějí rodiče a děti ze širokého okolí.
- Léto s matematikou. Možnost blíže poznat metodu profesora Hejného nabízí Letní škola, kterou společnost H-mat pořádá ve dvou termínech: pro učitele mateřských škol a pro učitele obou stupňů škol základních.
- Jak a proč vyučovat lokální dějiny. Poslechněte si rozhovor s Radkem Šimíčkem ze sdružení Pant, které vytvořilo portál Moderní dějiny. Dozvíte se, kdo nejvíce pomohl českým učitelům dějepisu v jejich práci.
- Výzva pro iniciativní žáky a studenty. Finanční podporu projektům, které obohatí místní život, nabízí program „One World, Many Voices“, který vyhlašuje Americká obchodní komora. Přihlásit se můžete do 20. června.
- Zlomky snadno a rychle. Pochopit zlomky pomůže dětem pár kostiček Lega, jak ukazuje krátké a názorné video.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 28.4. Decentralizace školství, vedení škol a kvalita vzdělávání (přednáška, Praha)
- 29.4. Naomi Aldort a Jaroslav Dušek v pražské Lucerně (přednáška, Praha)
- 5.5. Kultivování občanských ctností u středoškoláků (seminář, Praha)