Jsme dobře připraveni, pokud se systém distanční výuky vrátí, říká Michal Černý
11. 5. 2020
EDUin
Ve čtvrtek 7. května proběhla druhá ze série česko – slovenských online debat o zkušenostech s distančním vzděláváním v průběhu koronavirové krize. Jak se školy popasovaly s novou situací, o tom s řediteli škola a zástupci zřizovatelů, diskutoval Tomáš Feřtek (EDUin). Přinášíme souhrn nejzajímavějších podnětů, které z jeho pohledu debata přinesla a záznam celé diskuse. Další z plánovaných československých online setkání pod názvem Nouzový stav ve vzdělávání / řešení a příležitosti v ČR a SR proběhne ve čtvrtek 13. dubna od 13.00, podrobnosti najdete ZDE. Debaty pořádá SKAV.
Debaty se zúčastnili:
Michal Černý / Asociace ředitelů ZŠ (ČR)
Milan Vácha / starosta, Psáry (ČR)
Alena Petáková / Združenie základných škôl Slovenska (SR)
Zuzana Koreňová / odbor školství, Zvolen (SR)
Jaký je aktuální stav v České a Slovenské republice:
V ČR se od pondělí 11. května spouští provizorní chod škol. Nejdříve jen pro žáky závěrečných ročníků kvůli přípravě na maturity a přijímací zkoušky na dva tři dny v týdnu. Od 25. května pak budou přibývat další. Současně poběží distanční vzdělávání i přímé vzdělávání malých skupin ve škole. S povinnou účastí na vyučování ve školách se už do konce tohoto školního roku nepočítá.
Žáci a jejich rodiče musí dát do 18. května závazné stanovisko, jestli se chtějí provizorní výuky ve škole účastnit. Později už nebude možné se k výuce připojit.
Ve SR se na spuštění škol teprve čeká, o jeho podobě zatím nejsou konkrétnější informace. Ale předpokládá se spíše povinná účast, byť v menších skupinách dětí.
Na Slovensku existují školské odbory okresních úřadů, které podobně jako zřizovatelé poskytují školám především konzultace v oblasti předpisů a legislativy.
Co řekli diskutující zajímavého:
Jako první krok je v krizové situaci třeba pamatovat na komunikaci v rámci sborovny a komunikaci s rodiči. To se nakonec podařilo a dnes jsme dobře připraveni, pokud se systém distanční výuky vrátí. (Michal Černý)
Naše škola měla výhodu, že dlouhodobě přecházela na elektronickou komunikaci i s rodiči těch nejmenších dětí, tedy například formou on-line žákovské. To se velmi vyplatilo. (Michal Černý)
Z pozice ředitele bylo nejdůležitější sjednotit způsob komunikace, každá učitelka, každý učitel si to představoval hodně jinak. (Michal Černý)
Je dobře, že neexistuje centrální pokyn, jak by taková komunikace měla fungovat, ale chybí sdílená inspirace toho, co se školám osvědčilo. (Michal Černý)
Rodiče žáků, kteří chtějí absolvovat zkoušky na víceletá gymnázia, těžko nesou, že s touto přípravou se v nouzové režimu ZŠ nepočítá. (Michal Černý)
Děti se do školy těší, ale je jasné, že se nevrátí do té samé školy, z níž v polovině března odešly. (Alena Petáková)
Na Slovensku má hodně škol zavedenou některou z platforem elektronické komunikace, ale dodnes je využívali jen omezeně. To se během posledních týdnů výrazně zlepšilo. (Alena Petáková)
Těžké bylo najít střední cestu, kolik je rozumné zadávat úloh a objem práce, aby to žák mohl doma zvládnout. Zvláště pro rodiče s více dětmi je organizace domácího vzdělávání obtížná. (Alena Petáková)
Na Slovensku unie místních samospráv vytvořila portál pro výměnu zkušeností mezi zřizovateli. (Zuzana Koreňová)
Osvědčily se terénní služby, které zprostředkovávaly komunikaci s dětmi ze skupin obyvatel, které nejsou on-line dostupné. (Zuzana Koreňová)
Obec zprostředkovávala kontakt s dětmi, které byly on-line hůře dostupné a nabízela například tisknutí materiálů pro děti, které nemají domácí tiskárnu. (Milan Vácha)
Pokud jde o nedostupnost dětí, větší problém než nedostatek počítačů, o něž se musí děti dělit s rodiči (do 15 %) – se ukázal nezájem části rodičů. (Michal Černý)
Na Slovensku je skupina nedostupných dětí větší. Zvláště v některých oblastech může mít až třetina škol zásadní problém doručit části dítěti zadání a získat zpět vyplněné pracovní listy. Oznámení, že děti nemohou propadnout a budou hodnoceny jen slovně, u části z nich znamená, že se škole odmítají dále věnovat. (Alena Petáková)
Část rodičů i žáků si velmi pochvalovala videohovory učitelů s žáky a chtěli jich více. Kromě výuky jim chyběl dětem sociální kontakt s učiteli i spolužáky. (Alena Petáková)
Na přelomu března a dubna jsme dělali dotazníkové šetření, kde jsme se ptali rodičů a dětí, jak jim vyhovuje nastavený způsob vyučování. Reakce byla velmi pozitivní a podle ní jsme podobu výuky upravili. Změnili jsme počet hodin „synchronního“ tedy přímého vyučování na dvě hodiny denně. U zadávání úkolů, posíláme žákům práci denně s nějakým doporučeným termínem odevzdávání, ale nebazírujeme na přesném plnění termínů. Respektujeme odlišné podmínky v rodinách. Dítě se díky tomu orientuje v množství práce, které od školy denně dostává. Pozitivní zpětná velmi motivovala učitel k další práci. (Michal Černý)
Podívejte se na záznam celé debaty:
Jaké byly nejdůležitější „aha momenty“ diskutujících:
Zásadní moment bylo uvědomění si naprosté nezbytnosti redukce učiva. Je to jako když doma shromažďujete krámy, manželka vám říká, abyste je vyhodili, ale vy je máte rádi a nechcete se jich zbavit i když jich máte plný byt a všude to překáží. Jenže pak se stěhujete a přijede jen malý náklaďák. A vy se musíte okamžitě rozhodnout, co je to důležité. Přesně v téhle situaci jsme se v distančním vzdělávání ocitli a zjistili jsme, že bez spousty zbytečností v učivu se obejdeme velmi snadno. (Michal Černý)
Vnímal jsem rychlé popostrčení celého vzdělávacího systému díky koronakrizi. A to ve čtyřech oblastech: využívání IT a on-line konferencí, ty lze používat i v běžném provozu. Dále pochopení rodičů, v čem spočívá učitelská práce a jak je náročná. Za třetí se zřetelně ukázala nutná individualizace vzdělávání. Každé dítě má jiné podmínky a učitel tomu musí zadání i výuku přizpůsobit. I to se dá přenést do běžného života škol. Podobně jako elektronické testování a ověřování výsledků vyučování. (Milan Vácha)
Ukázala se potřeba středního článku řízení /podpory. (Milan Vácha)
Zlepšil se vzájemný respekt a znalost situace mezi rodiči a učiteli i naopak. Část učitelů by ráda alespoň jednou týdně realizovala distanční vzdělávání i za běžného provozu, protože posiluje zodpovědnost a schopnost sebehodnocení u žáků. (Zuzana Koreňová)
Ukázalo se, že žáci ve skutečnosti velmi stojí o přímý sociální kontakt. Víc se jich hlásí na online hodiny, ale také teď chtějí přijít do školy, i když je to dobrovolné a oni jsou už třeba na střední školy přijatí. (Michal Černý)
Nejenže jsme zjistili, jaké má technika možnosti a naučili jsme se jí používat, ale zjistili jsme i její limity. (Michal Černý)
I na Slovensku je nutná redukce učiva a navázání mezipředmětových vztahů, i my máme v osnovách spoustu balastu. Potřebujeme více času na sdílení a debatu a hodilo by se, aby byla k dispozici výuková videa, která by se dala využít v takovém modelu vyučování. Kromě jiného se ukázalo, že máme špatné učebnice, které látku vysvětlit neumí a nehodí se k samostatné práci. (Alena Petáková)
Videohovory se nám budou hodit i v menších krizových situacích během běžného školního roku. (Alena Petáková)
Změny v hodnocení, kdy učitelé přišli o možnost donutit děti k učení pomocí známek, nás donutily přemýšlet, jak to vyučování udělat, aby děti opravdu bavilo a byly ochotné se do hodiny přihlásit. Tohle v nás jako učitelích zůstane. (Michal Černý)
Na Slovensku aktuální situace zlepší kredit a postavení učitelů. (Alena Petáková)
Tam, kde se dělala kvalitně dálková výuka, jsou žáci i rodiče ochotnější, v ní pokračovat. Pro školy je to úleva, protože organizace přímé výuky s malými skupinami žáků ve třídách je v nouzovém stavu komplikovaná jak pro učitele, tak rodiče. (Michal Černý)
Uvidíme, jestli ty pozitivní věci přinesou trvalou změnu, nebo se vrátíme do starých kolejí. Ale určitě se ukázalo, že on-line výuka není samospasitelná, školy jako místa a budovy s lidmi pořád jsou velmi významné a jejich komunitní role je nezastupitelná. (Milan Vácha)
Pokud jde o subsidiaritu, reakce jsou rozporné. Část škol a ředitelů po nařízeních shora volala. Cestu mezi direktivami a svobodou škol ještě budeme hledat. (Milan Vácha)v
Autor článku:
EDUin
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.