Co přinesl týden 14.-20.4.2014
Témata týdne: Přijďte na Kulatý stůl o stravování ve školách, šlamastika s učiteli bez diplomu, Václav Mertin o dětských skupinách, vyučování v romštině je slepá ulička, učitelé proti nadbytku gymnázií, debatujme o tabletech ve školách, víte, co je to auturatura?, víc peněz do výchovných ústavů, kritický nedostatek míst ve školách, nový zpravodaj ProStředoškoláky, ubývá odborných škol, výuková videa jsou přínosná, MŠMT proti sladkostem, inspirace pro chemikáře, vzdělávání stojí na hodnotách, ne na obsahu, jak vychovat z dětí čtenáře.
Výrok týdne:
„Neumím říct, jestli by z krize hodnot a autorit pomohlo třeba dočasné mocenské posílení učitelovy autority (sankcemi, právní ochranou). Zatím to vždy dopadlo tak, že taková moc byla zneužita. Asi je pořád naděje, že nejvíce platí slušnost – i vůči hrubosti a tuposti. Ale muselo by se vědomě vytvářet společenství slušných: ve škole by se muselo i ředitelství, i učitelstvo dohodnout, že se bude vůči dětem vystupovat vždy velmi slušně, až vznešeně, nedat se rozčílit ani zahnat do zoufalství.“ Ondřej Hausenblas v odpovědi na otázku Literárních novin ohledně násilí na školách.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Novela má své slabiny. Na riziková místa novely zákona o pedagogických pracovnících upozorňuje tisková zpráva EDUin. Odchod kvalitních učitelů staví do obtížné situace zejména ředitele škol. O jejich situaci referuje Tomáš Houška na blogu portálu idnes.cz. Chudou nabídku studijních možností pro „nekvalifikované“ učitele dokládá Miroslav Šoukal v článku pro Učitelské noviny. Argumenty pedagogických fakult uvádí v diskusi na ČRo 2 děkanka PedF UK Radka Wildová. Svou skepsi ohledně novely vyjádřil v komentáři na portálu novinky.cz Václav Klaus jr.
- Co přinesou tablety do škol. Dotační program MŠMT v podobě Výzvy 51 sklidil výtky. Například Jiří Ibl kritizoval v otevřeném dopise skutečnost, že výzva neumožňovala nákup iPadů. Ministerstvo promptně zareagovalo a výzvu upravilo. Na nutnost debaty o tom, jaká jsou pozitiva a negativa tabletů ve školách upozorňuje v blogu Tomáš Feřtek.
- Chládek hasí „požár“ v ústavech. Ministr školství je znepokojen počtem útoků na pracovníky výchovných ústavů. Ustoupil sice od představy, že by učitelé a vychovatelé byli úředními osobami, na přísnějších opatřeních však trvá a chce prosadit modernizaci vybavení a lepší zabezpečení ústavů. K problému se vyjadřuje v Literárních novinách Ondřej Hausenblas. Ve svém textu upřednostňuje důraz na slušnost oproti tvrdé autoritě, jež vyvolává v dětech odpor.
- Výuka v romštině nebude. Myšlenka oddělených tříd s výukou v romštině se setkala s odmítavými reakcemi ze strany škol, MŠMT i samotných Romů. Ředitelka Muzea romské kultury Jana Horváthová soudí, že takové opatření by přispělo k segregaci. Romština nabízená jako volitelný předmět by však podle ní byla obohacením výuky.
Inspirace z (a do) praxe
- Středoškoláci, těšte se! Podívejte se, jaký zpravodaj začali pro své vrstevníky vytvářet tři gymnazisté z Radotína. Stejně jako web ProStredoskolaky.cz, i nový zpravodaj přináší informace o možnostech vzdělávání mimo školu.
- Vědci zjišťovali přínos videí z Khan Academy. Na vzorku 2000 kalifornských žáků základních a středních škol zjistili, že výuková videa děti baví a kombinovaná výuka má smysl.
- Fyzikální pokusy v podání žáků. Podívejte se na vítězná videa ze soutěže Vím proč.
- Chemie kolem nás. Webové stránky projektu The Chemistry is All Around Network nabízejí recenze na výukové zdroje pro předmět chemie, publikace a kontakty na odborníky a učitele z celé Evropy.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 22.4. Přemýšlet inkluzivně. (diskusní seminář, Praha)
- 24.4. Podporuje stravování v našich školách zdravý životní styl dětí? (kulatý stůl, Praha)
- 24.4. Škola v DOXu, DOX ve škole. (workshop pro učitele, Praha)
- 26.4. Aktivní rodičovství. (konference, Praha)
- 28.4. Decentralizace školství, vedení škol a kvalita vzdělávání (přednáška, Praha)
- 5.5. Kultivování občanských ctností u středoškoláků (seminář, Praha)