Pojďme si nyní nastínit pár nutných kroků pro to, aby se panem ministrem výše popsaný spíše optimistický výhled pro vzdělávání ukrajinských dětí, žáků a studentů podařilo efektivně a smysluplně zajistit. Moje odbornost je řízení a podpora v rámci vzdělávacích systémů (na různých úrovních) a právě v oblasti řízení a podpory potřebujeme v rámci ČR posílit kapacity. Ministerstvo školství prozatím dobře popsalo, jak na tom v nové situaci v rámci vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) v ČR legislativně a kapacitně jsme: https://www.edu.cz/ukrajina/. Pro úspěšné začlenění tisíců nových dětí, žáků a studentů, ale potřebujeme být kreativní a umět systém efektivně připravit na nové výzvy:
1) JE POTŘEBA ZAČÍT ZAČLENĚNÍ DĚTÍ, ŽÁKŮ A STUDENTŮ do našeho vzdělávacího systému ŘÍDIT. K tomu je potřeba vybudovat nové institucionální fungování mezi MŠMT a kraji tak, aby se zátěž začala rovnoměrně rozdělovat napříč ČR (to vše se samozřejmě odvíjí od řízení ubytovacích kapacit). Pro úspěšnost řízení v dané věci je nejprve potřeba zmapovat REÁLNÉ (tj. nikoliv rejstříkové) kapacity v MŠ, ZŠ a SŠ a na základě toho zveřejnit a pracovat se seznamem těchto kapacit (paradoxně už se toho chopil aktivní neziskový sektor a soukromý sektor viz Ondřej Šteffl a ttps://shkola.cz/ ) . Vše postupně mapovat, informovat rodiče a školy a řídit tak, aby se zátěž nově příchozích nekoncetrovala čistě a jen na některé území, popř. s ohledem na množství nově příchozích na „pověřené školy“ pro vzdělávání žáků s OMJ. Právě efektivní řízení předejte „frustraci terénu“ z toho, že se na ně stát – z důvodu občasných nejasných kompetencí a odpovědností – vykašlal.
2) JE POTŘEBA ZAČÍT ALOKOVAT (nejprve finanční) ZDROJE. Jak dobře popisuje Ondřej Lněnička, finanční zdroje pro vzdělávání žáků s OMJ nejsou dostatečné a to v rámci nového systému účinného od minulého roku. V tomto ohledu bude nutné již nyní vyčlenit opravdu velké prostředky – řádově stovky milionů až miliardy korun na intenzívní podporu jazykového a dalšího podpůrného vzdělávání ukrajinských dětí a žáků do českých škol. Nemá cenu nad tím moc přemýšlet z pohledu rozpočtové odpovědnosti, neboť se nám co nejrychlejší alokace prostředků vyplatí v kontextu ohromných nákladů na veřejné rozpočty v rámci budoucí nezvládnuté integrace.
3) JE POTŘEBA ZAČÍT BÝT LEGISLATIVNĚ KREATIVNÍ. Aktuální lex Ukrajina, který jde na vládu tento týden, je v rámci vzdělávání a školství spíše upřesňováním a rozšiřováním stávajících (samozřejmě žádoucích) parametrů systému. V tomto ohledu je nutné být opravdu kreativní, přičemž především pro žáky (především pak ty od druhého stupně) je nutné přijít s kreativními řešeními pro jejich budoucí studium. Jde především o vymezení speciálního rozšiřujícího studia v češtiny (kromě stávajících cest) a jeho financování (pro ZŠ i SŠ). Výjimek a začlenění do stávajícího kurikula.
Dále jde především odpuštění přijímacích zkoušek z českého jazyka v rámci pokračování na střední školy a umožnění jejich dalšího vzdělávání (speciální řešení potřebujeme i pro ukončování SŠ v kontextu nároků a mateřského jazyka). Ty věci zatím neumíme ani ve stávajícím systému vzdělávání pro pár nižších desítek tisíc žáků.
Jak upozorňuje už několik let organizace Meta při přechodu mezi základkou a střední školou se nám jich polovina ztratí. Důvodem je nedostatek prostoru pro osvojení českého jazyka – nezvládnutí „lingvisticky“ či „bohemisticky“ orientovaných přijímaček (ha, opět debata o cílech a obsahu plošného testování v ČR). Tomu musíme předejít a být kreativní. K tomu všemu potřebujeme i mimořádný tým koordinovaný MŠMT.
Je nutné myslet na to, že data říkají, že se z událostí podobného typu a rozsahu migrace vrátí do domoviny cca jedna třetina lidí. Na to je potřeba se připravit, vše řídit, koordinovat, kapacitně podpořit a zaplatit.