Kdo letos získá cenu pro nejinspirativnějšího učitele? Vyhlášení vítěze Global Teacher Prize se blíží

16. 5. 2022
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek3

Co přinesl týden  9. 5. – 15. 5. 2022 

Krátce: 

Výrok týdne:

„Důkazy, že jsou požadavky u maturity nastaveny nesprávně, můžeme vidět na chování maturitního davu. Například z výsledků slohových prací z roku 2016 vyplývá, že téměř 34 tisíc z 62 tisíc maturantů se rozhodne pro vypravování a 13,5 tisíce ze stejného počtu píše úvahu. Náročnější fejeton, úřední dopis, referát nebo rozhovor nepřekonaly tisícovku. Princip svobodné volby a chuť naučit se něco nového zde mizí kvůli strachu z neúspěchu. To je potřeba změnit,“ říká v komentáři k plánům na změnu maturity Jan Zeman z EDUinu (seznamzpravy.cz).

V souvislostech

  • Kdo letos získá cenu pro nejinspirativnějšího učitele? Vyhlášení vítěze Global Teacher Prize se blíží

Finále letošního ročníku Global Teacher Prize CZ je už za rohem. Tak jako loni se v něm i letos setká deset inspirativních učitelů. Nyní je přímo v jejich třídách navštěvuje odborná porota, 2. června se v historických Valdštejnských zahradách rozhodne o vítězi. Kdo se letos dostal do finále?

 

Pavel Bobek, ZŠ Solidarita v Praze

Pavel Bobek

Učitelem se stal v Londýně, kde vystudoval prvostupňové vzdělávání na UCL Institute of Education. Dva roky tam učil na základní škole, která i přes skutečnost, že je v problémové čtvrti, má mimořádné vzdělávací výsledky. Jeho cílem je dopomoct každému žákovi ve třídě k úspěchu – včetně těch, kteří mají horší startovní pozici.

 

 

Barbora Havířová, Gymnázium Elgartova v Brně

Barbora Havířová

Vede kroužek programování. Vede studenty, kteří vedou kroužek programování na ZŠ. Za propagaci programování získala na EU Code Week ocenění Outstanding Leading Teacher, podporuje kolegy na pracovišti (díky čemuž výuka na gymnáziu hladce přešla do online prostoru již v březnu 2020) a šíří nadšení z objevování světa kolem nás.

 

 

Soňa Havlíková, OA, VOŠZ a SZŠ, SOŠS v Jihlavě

Soňa Havlíková

Vystudovala francouzský jazyk a dějepis, ale učí také češtinu a občanskou výchovu, a to na učňovských i maturitních oborech. Klade důraz na individualitu každého žáka, podporu jeho sebevědomí a schopnosti přijímat kritiku i hodnotit druhé a provádět sebeevaluaci. Propojuje v hodinách digitální a mediální gramotnost, ve škole působí také jako interní mentor – a to samozřejmě není vše.

 

Pavel Hodál, ZŠ Bakalovo nábřeží v Brně

Pavel Hodál

Velký smysl vidí ve vzájemné spolupráci učitelů. Věří, že spolupráce by měla fungovat nejen v rámci kabinetu a školy, ale i v rámci všech učitelských komunit. Proto organizuje různé konference jako člen Google User Group a už mnoho let pravidelně vysílá živé streamy pro stovky až tisíce učitelů.

 

 

Magdalena Málková, ZŠ Prosperity v Nové Vsi u Kolína

Magdalena Málková

K učitelství se dostala až ve čtyřiceti. Vystudovala učitelství pro 1. stupeň základní školy, absolvovala kurz pro lektory komunitního individualizovaného vzdělávání, kurzy montessori pedagogiky, systému Začít spolu, kritického myšlení, integrované tematické výuky, kurzy školní legislativy a další. Věděla, že chce učit trochu jinak… Během studií se dostala k Hejného metodě a ta ji natolik zaujala, že se stala její lektorkou a pak i tutorkou. Od roku 2019 je členkou Národního kabinetu matematiky a jejích aplikací.

 

Petr Mihalco, ZŠ LABYRINTH v Brně

Petr Mihalco

Je třídní, metodik pro 1. stupeň své školy i její interní mentor. Žáci jsou pro něj osobnosti, které rozvíjí své silné stránky, ale občas potřebují podpořit tam, kde se jim tolik nedaří. Vytváří příležitosti a vede žáky k tomu, aby si tuto podporu uměli poskytovat navzájem. „Děláme chyby. Já taky. To nám ale nemůže nikdy bránit ve snaze být dobrými lidmi.”

 

Michal Mikláš, Gymnázium a jazyková škola ve Zlíně

Michal Mikláš

Učitel informatiky a počítačové grafiky. Zároveň i ICT koordinátor, správce sítě a webu školy. Ve škole vede kroužek počítačové grafiky a fotografování. Na gymnáziu vytvořil inovované volitelné semináře z informatiky a nový seminář grafika, design a multimédia. Pravidelně spolu se žáky vyhodnocuje výuku, experimentuje a hledá cesty, jak obtížnou látku podat co nejlépe tak, aby byla co nejsnáze pochopena.

 

Daniel Pražák, ZŠ Strossmayerovo náměstí v Praze

Daniel Pražák

Pedagogické a jiné zkušenosti sbíral při několikaleté dobrovolnické práci v dětském domově, ve vyloučených lokalitách v ČR a při výuce dětí ulice v Demokratické republice Kongo. Tyto zkušenosti ho přesvědčily o tom, že respektující a partnerský přístup je klíčem k úspěchu s dětmi kdekoliv na světě. Žáky učí spolupracovat, přijímat zodpovědnost za svoje učení, poskytovat a přijímat zpětnou vazbu, a především být šťastnými lidmi.

 

Kamila Randáková, ZŠ a MŠ Montessori ve Slaném

Kamila Randáková

Pracuje jako učitelka v montessori programu na 1. stupni. Je spoluzakladatelkou školy a podílí se na jejím řízení, organizaci vzdělávání pedagogů a pomáhá novým učitelům. Je pro ni velmi důležitá týmová spolupráce učitelů, společně vedou děti k samostatnosti a zodpovědnosti, používají formativní hodnocení a podporují úspěch každého žáka.

 

 

Petr Šíma, Gymnázium Botičská v Praze

Petr Šíma

Petr Šíma

Je předsedou předmětové komise, mentorem nadaných, koordinátorem environmentální výchovy a místopředsedou Ústřední komise Biologické olympiády. Získal cenu Neuron pro pedagogy, je členem redakční rady časopisů Biologie, chemie, zeměpis a Živa. Ale ze všeho nejraději má studenty a učení.

 

 

Z edukalendáře:

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články