Co přinesl týden 9. 5. – 15. 5. 2022
Krátce:
- Mladí Ukrajinci chodí do školy raději než české děti, zdravě jedí a jdou s evropskými trendy například i v konzumaci alkoholu nebo kouření. Vyplývá to ze studie HBSC (Health Behaviour in School-Aged Children), která pravidelně sbírá data z celé Evropy, výsledky představil v ČT její řešitel Michal Kalman. Tomio Okamura při vystoupení ve sněmovně, které donutilo celou vládu odejít na protest proti útokům na uprchlíky, mluvil o tom, že „po nástupu dětí z Ukrajiny klesne kvalita pro české občany.“ (iRozhlas) Ministr Gazdík dal učitelům za dosavadní zvládání uprchlické krize jedničku (ČT24), vláda podle něj rozhodne o dalším postupu. Uprchlíci jsou v Česku rozmístěni nerovnoměrně. „Bez funkčního mechanismu rozložení osob prchajících před válkou z Ukrajiny do dalších regionů hrozí, že budeme muset v Praze uzavřít krajské asistenční centrum,“ sdělil v úterý primátor Zdeněk Hřib (Echo24). Do škol zatím nastoupilo 26 tisíc dětí z Ukrajiny, vláda počítá se začleněním až 125 tisíc dětí. „Hledáme možnosti, jak maminkám nabídnout práci jinde a zároveň místo ve škole,“ uvedl ministr Gazdík (Lidovky). Kolik míst ve školách bude potřeba, není zatím jasné – Česko zaregistrovalo 342 tisíc uprchlíků, podle aktuálních odhadů jich ale zůstalo zhruba 200 tisíc (Seznam Zprávy). „Nepomáháme ukrajinským běžencům a jejich dětem na úkor českých dětí a jejich rodičů. České děti absolvují zápis do mateřských škol dříve než ukrajinské,“ připomněl Gazdík s tím, že kolaps škol nehrozí, i když problém s kapacitou v místech, kde matky ukrajinských dětí nacházejí práci, tu je (CNN Prima News). „Zkušenost po měsíci a půl fungování je ta, že by děti už měly nastoupit do školy, že by se spíš integrovaly rychleji a snáz, kdyby se zařadily do školních kolektivů,“ řekla Helena Šešinová z o.p.s. Posázaví, zejména malé děti podle ní nejsou v adaptační skupině tolik motivovány učit se česky (Týden).
- Po dlouhém období distanční výuky zaznamenávají sociální pracovníci více násilí mezi dětmi. Chybí kapacity pro psychologickou pomoc. „Zachytáváme za poslední dobu zvýšené množství dětí, na nichž je pácháno násilí,“ říká vedoucí oddělení sociálně-právní ochrany dětí v Hradci Králové Světluše Kotrčová. Jde podle ní hlavně o násilí fyzické, ale také psychické. Častější jsou nejen obyčejné strkanice a naschvály, ale i vážné fyzické útoky. Problémy mohou podle odborníků souviset s dlouhou nepřítomností dětí ve školách během pandemie koronaviru i se zhoršenou ekonomickou situací v rodinách. Psychologická pomoc je pro děti často nedostupná, odborníci jsou případy přetíženi (iRozhlas).
- Školní inspekce zveřejnila analýzu České školství v mapách. Hodnotila v ní kvalitu vzdělávání na základních školách. Morava dopadla lépe než Čechy (včetně Prahy). Data vycházejí z inspekční činnosti v letech 2017 až 2021 a ukazují, jak je na tom vzdělávací systém na úrovni okresů. Inspektoři se zaměřili i na takové věci, jako je kvalita pedagogického vedení nebo schopnost školy pečovat o individuální potřeby žáků (Seznam Zprávy). Inspekce vydala 137 map, které má v plánu každoročně aktualizovat (iDnes), k dispozici jsou zde. Rozdíly mezi regiony mohou být dány například aprobovaností učitelů, problémy mají podle inspekce dva typy okresů. Na jedné straně stojí bohatší oblasti Středočeského kraje a Praha. Školy jsou tam plné a učitelé se snadněji uplatní i v jiných oborech. Na druhé straně jsou pak sociálně a ekonomicky znevýhodněné okresy právě v Ústeckém či Karlovarském kraji (ČT24). „Díky vizualizaci v prostoru můžeme jednoznačně pozorovat rozdílné výkony jednotlivých okresů, například stírat rozdíly mezi žáky, kteří pocházejí z odlišných rodinných podmínek,” řekl ministr Gazdík (Novinky). „Nerovnosti v čase přetrvávají a vypadá to dokonce, že se prohlubují, protože tyto rozdíly se nám zatím nepodařilo vyřešit. Vidíme to na celé řadě ukazatelů, kdy horší výsledky žáků dnes kopírují mapu podílu osob v exekucích, nezaměstnanost, ale také třeba nízkou volební účast,“ řekl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal (ČT24).
- Česká televize natočila seriál Na záchodcích. V deseti dílech sexuální výchovy hovoří o věcech, o kterých se obvykle nemluví. S podtitulem Sexuální výchova v pohodě a bez studu vypráví v režii zkušené dokumentární režisérky Eriky Hníkové o prvním styku, o menstruaci, pohlavních nemocech, traumatech z ženského i mužského těla nebo o klitorisu. Seriál najdete zatím pouze na webové platformě České televize. Seriál je určen pro teenagary ve věku 12+.
- Z gymnázií je v Praze nedostatkové zboží. Tomáš Feřtek to označuje za zásadní selhání vzdělávací politiky a vysvětluje, jak k němu došlo. Proběhl náhradní termín přijímacích zkoušek na střední školy (Novinky). Na školy se hlásí silnější populační ročníky. „To samé se ale nedá říct o místech na středních školách. Místa budou chybět ještě několik let,“ komentuje je Tomáš Jízdný, majitel Střední pedagogické školy Futurum v Praze (TN Nova). Tomáš Feřtek si všímá přetlaku na pražských gymnáziích, nedostatek míst na všeobecně vzdělávacích školách považuje za selhání vzdělávací politiky. „Zcela vadná, a to dlouhodobě, je struktura středních škol v Česku. A to, čeho jsme letos svědky v Praze, se velmi pravděpodobně postupně přelije do dalších krajských měst,“ píše v komentáři pro Respekt. Vrací se zhruba deset let zpátky. „Prakticky ve všech krajských koncepcích je v té době napsáno, že není vhodné povolovat nové střední školy, a pokud, tak výhradně školy technicky zaměřené. Je to období, kdy řečem u piva i ve sněmovně vládly fráze typu „maturitu by chtěl dneska každý“, „nepotřebujeme tolik doktorů norské literatury“ a „makat rukama není ostuda“, pokračuje Tomáš Feřtek. Nyní počty středoškoláků stoupají – a místa na gymnáziích nejsou.
Výrok týdne:
„Důkazy, že jsou požadavky u maturity nastaveny nesprávně, můžeme vidět na chování maturitního davu. Například z výsledků slohových prací z roku 2016 vyplývá, že téměř 34 tisíc z 62 tisíc maturantů se rozhodne pro vypravování a 13,5 tisíce ze stejného počtu píše úvahu. Náročnější fejeton, úřední dopis, referát nebo rozhovor nepřekonaly tisícovku. Princip svobodné volby a chuť naučit se něco nového zde mizí kvůli strachu z neúspěchu. To je potřeba změnit,“ říká v komentáři k plánům na změnu maturity Jan Zeman z EDUinu (seznamzpravy.cz).
V souvislostech
- Kdo letos získá cenu pro nejinspirativnějšího učitele? Vyhlášení vítěze Global Teacher Prize se blíží
Finále letošního ročníku Global Teacher Prize CZ je už za rohem. Tak jako loni se v něm i letos setká deset inspirativních učitelů. Nyní je přímo v jejich třídách navštěvuje odborná porota, 2. června se v historických Valdštejnských zahradách rozhodne o vítězi. Kdo se letos dostal do finále?
Pavel Bobek, ZŠ Solidarita v Praze
Pavel Bobek
Učitelem se stal v Londýně, kde vystudoval prvostupňové vzdělávání na UCL Institute of Education. Dva roky tam učil na základní škole, která i přes skutečnost, že je v problémové čtvrti, má mimořádné vzdělávací výsledky. Jeho cílem je dopomoct každému žákovi ve třídě k úspěchu – včetně těch, kteří mají horší startovní pozici.
Barbora Havířová, Gymnázium Elgartova v Brně
Barbora Havířová
Vede kroužek programování. Vede studenty, kteří vedou kroužek programování na ZŠ. Za propagaci programování získala na EU Code Week ocenění Outstanding Leading Teacher, podporuje kolegy na pracovišti (díky čemuž výuka na gymnáziu hladce přešla do online prostoru již v březnu 2020) a šíří nadšení z objevování světa kolem nás.
Soňa Havlíková, OA, VOŠZ a SZŠ, SOŠS v Jihlavě
Soňa Havlíková
Vystudovala francouzský jazyk a dějepis, ale učí také češtinu a občanskou výchovu, a to na učňovských i maturitních oborech. Klade důraz na individualitu každého žáka, podporu jeho sebevědomí a schopnosti přijímat kritiku i hodnotit druhé a provádět sebeevaluaci. Propojuje v hodinách digitální a mediální gramotnost, ve škole působí také jako interní mentor – a to samozřejmě není vše.
Pavel Hodál, ZŠ Bakalovo nábřeží v Brně
Pavel Hodál
Velký smysl vidí ve vzájemné spolupráci učitelů. Věří, že spolupráce by měla fungovat nejen v rámci kabinetu a školy, ale i v rámci všech učitelských komunit. Proto organizuje různé konference jako člen Google User Group a už mnoho let pravidelně vysílá živé streamy pro stovky až tisíce učitelů.
Magdalena Málková, ZŠ Prosperity v Nové Vsi u Kolína
Magdalena Málková
K učitelství se dostala až ve čtyřiceti. Vystudovala učitelství pro 1. stupeň základní školy, absolvovala kurz pro lektory komunitního individualizovaného vzdělávání, kurzy montessori pedagogiky, systému Začít spolu, kritického myšlení, integrované tematické výuky, kurzy školní legislativy a další. Věděla, že chce učit trochu jinak… Během studií se dostala k Hejného metodě a ta ji natolik zaujala, že se stala její lektorkou a pak i tutorkou. Od roku 2019 je členkou Národního kabinetu matematiky a jejích aplikací.
Petr Mihalco, ZŠ LABYRINTH v Brně
Petr Mihalco
Je třídní, metodik pro 1. stupeň své školy i její interní mentor. Žáci jsou pro něj osobnosti, které rozvíjí své silné stránky, ale občas potřebují podpořit tam, kde se jim tolik nedaří. Vytváří příležitosti a vede žáky k tomu, aby si tuto podporu uměli poskytovat navzájem. „Děláme chyby. Já taky. To nám ale nemůže nikdy bránit ve snaze být dobrými lidmi.”
Michal Mikláš, Gymnázium a jazyková škola ve Zlíně
Michal Mikláš
Učitel informatiky a počítačové grafiky. Zároveň i ICT koordinátor, správce sítě a webu školy. Ve škole vede kroužek počítačové grafiky a fotografování. Na gymnáziu vytvořil inovované volitelné semináře z informatiky a nový seminář grafika, design a multimédia. Pravidelně spolu se žáky vyhodnocuje výuku, experimentuje a hledá cesty, jak obtížnou látku podat co nejlépe tak, aby byla co nejsnáze pochopena.
Daniel Pražák, ZŠ Strossmayerovo náměstí v Praze
Daniel Pražák
Pedagogické a jiné zkušenosti sbíral při několikaleté dobrovolnické práci v dětském domově, ve vyloučených lokalitách v ČR a při výuce dětí ulice v Demokratické republice Kongo. Tyto zkušenosti ho přesvědčily o tom, že respektující a partnerský přístup je klíčem k úspěchu s dětmi kdekoliv na světě. Žáky učí spolupracovat, přijímat zodpovědnost za svoje učení, poskytovat a přijímat zpětnou vazbu, a především být šťastnými lidmi.
Kamila Randáková, ZŠ a MŠ Montessori ve Slaném
Kamila Randáková
Pracuje jako učitelka v montessori programu na 1. stupni. Je spoluzakladatelkou školy a podílí se na jejím řízení, organizaci vzdělávání pedagogů a pomáhá novým učitelům. Je pro ni velmi důležitá týmová spolupráce učitelů, společně vedou děti k samostatnosti a zodpovědnosti, používají formativní hodnocení a podporují úspěch každého žáka.
Petr Šíma, Gymnázium Botičská v Praze
Petr Šíma
Je předsedou předmětové komise, mentorem nadaných, koordinátorem environmentální výchovy a místopředsedou Ústřední komise Biologické olympiády. Získal cenu Neuron pro pedagogy, je členem redakční rady časopisů Biologie, chemie, zeměpis a Živa. Ale ze všeho nejraději má studenty a učení.
Z edukalendáře: