Co přinesl týden 30.10. – 5.11. 2017
Témata týdne: Násilí na ženách není téma pro české veřejné vzdělávání? Kampaň Me Too, která se snaží upozornit na často tabuizované či marginalizované násilí na ženách, nevzbuzuje podle článku Lidových novin zájem ministerstva školství. Organizace Konsent, která se snaží na problematiku upozorňovat, by ráda pořádala vzdělávací setkání k tomuto tématu přímo na školách. MŠMT vzkazuje, ať se obrátí na ředitele. Business vládne on-line vzdělávání. František Dalecký, spoluzakladatel prvních Massive open online course platforem v ČR, v rozhovoru pro E15 poukazuje na to, že oblast online vzdělávání ovládá business, a to zejména kvůli nákladům a očekávání návratnosti investic. Poukazuje také na zajímavé české projekty, jako je Včelka nebo Mentee. Letošní „velký“ TEDx Prague zase hodně o vzdělávání. Jan Školník, podporovatel komunitního života (a vzdělávání) na Broumovsku, Ondřej Šteffl nad tématem vzdělávací autonomie, Dominika Kouřilová jako příklad člověka, který získal vzdělání navzdory odporu vzdělávacího systému, Bob Kartous z EDUin, tentokrát na téma rozpadu sociální reality před vyprodaným Fórem Karlín. Videa budou co nevidět. Co kdybychom si učitele považovali stejně jako sportovní hvězdy? Podívejte se, jak by to mohlo ve školách vypadat. Registrace na konferenci Města vzdělávání: konference pro zřizovatele škol (14. 11.) končí již tento pátek 10. 11. Neváhejte a registrujte se včas!
Výrok týdne:
„Současná společnost je společnost rychlých změn. Těmto změnám bude třeba přizpůsobit cíle a obsah vzdělávání. UNESCO by se proto mělo zaměřit i na takové priority, jako je financování školství a podpora vzdělávání učitelů.” Odcházející ministr školství Stanislav Štech na 39. zasedání Generální konference UNESCO v Paříži (MŠMT).
Novinky:
Andrej Babiš, majitel hnutí ANO, vítězné politické strany ve sněmovních volbách 2017, byl prezidentem Milošem Zemanem pověřen, aby se pokusil se stavit vládu (ČTK). O postu ministra školství nemá Andrej Babiš doposud jasno. Během týdne prohlásil do médií, že by si dokázal jako ministra školství představit Václava Klause ml. (Aktuálně.cz). Ukázalo se, že jde spíše o politickou hru, Babiš podobným způsobem vytipoval další politiky z ODS a ČSSD a zveřejnil jejich jména jako možné kandidáty. Článek rekapituluje vysokou míru neslučitelnosti pohledů na rozvoj vzdělávání mezi Babišem, jenž v knize podepsané jeho jménem uvažuje o finském modelu projektové výuky, a Klausem, který se nepokrytě inspiruje v Asii a tamním na drilu postaveném systému, který se samy asijské země snaží reformovat (o zmírňování tlaku na děti ve školách např. CBS v roce 2013). Týdeník Respekt jako první zveřejnil informaci o tom, že Babiš oslovil rektora Masarykovy univerzity Mikuláše Beka. Bek se s Babišem sešel a nabídku kategoricky odmítl. Dalšími jmény, o kterých se spekuluje, jsou v článku Respektu zmíněný prorektor Univerzity Karlovy, právník Aleš Gerloch (Wikipedia), nebo Robert Plaga, současný náměstek pro VŠ, kterého doporučují rektoři českých vysokých škol (iDNES.cz). Snahou Andreje Babiše je očividně najít budoucího ministra školství mezi zástupci akademické sféry, čímž by pravděpodobně české vysoké školy posílily svoje postavení při rozhodování o rozpočtu pro školství. Přirozeným kandidátem hnutí ANO by mohl být současný hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák, bývalý rektor Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě (Wikipedia). Nerozhodl se ale, zda zůstane hejtmanem, nebo přijme funkci ve vládě. Podle Babiše hnutí Ano nechce kumulovat funkce jednotlivých politiků.
V pátek 3. 11. a v sobotu 4. 11. 2017 proběhly v Jihlavském kulturním centru Diod dvě zajímavé konference. První, Jihlava vzdělává kulturou, se zaměřila na propojení regionálních kulturních institucí a iniciativ se školstvím prostřednictvím Inkubátoru, projektu, za nímž stojí manžele Jakub a Zuzana Demlovi, spoluzakladatelé Kvasu, organizace, která se podílí na vytváření regionálních strategií podpory kultury a kterou podporuje jihlavský magistrát. S inkubátorem počítá akční plán rozvoje města pro roky 2017 a 2018. Cílem inkubátoru je vytvořit prostředí, v němž se střetnou jihlavské instituce (Oblastní galerie Vysočiny, Muzeum Vysočiny Jihlava, Horácké divadlo, kulturní prostor Diod, výtvarný festival Nultá generace, Centrum dokumentárního filmu, Knihovna Jihlava, UNArchitekti, Dům Gustava Mahlera a další…). Na konferenci se představily projekty z jiných regionů, jako třeba centrum současného umění DOX z Prahy 7, projekt Mini-Plzeň, Sladovna Písek nebo projekt Slyšet jinak, které ukázaly, jak je možné prolnout kulturu se vzděláváním. V soboru proběhla konference Jihlava mluví o vzdělávání, která byla více zaměřena na místní rodičovskou komunitu. Konferenční den byl sestaven z přednášek a diskusí na témata týkající se vzdělávací politiky, inovativních přístupů ke vzdělávání a výchově a následujících workshopů. Zájem dokazuje skutečnost, že kapacita byla naplněna relativně dlouho před ukončením registrací. Obou akcí se aktivně účastnil EDUin.
Vzdělávací program Alt, který během loňského roku připravoval tým pedagogů na pražském Gymnáziu Na Zatlance, byl letos spuštěn pro jednu třídu prvního ročníku čtyřletého gymnázia. Jak uvádí samotná škola, jde o experimentální program, jehož hlavním cílem je vzdělávání a výchova k objevování a poznávání, samostatnosti, odpovědnosti, sebevědomí, spolupráci a respektu k druhým za využití současných poznatků inovativních vzdělávacích přístupů. O program jeví zájem média, naposledy vyšel článek v Hospodářských novinách, který poukazuje na prvky typu participace studentů na průběhu vzdělávání, tandemová výuka učitelů různých aprobací, bilingvní vzdělávání, dělení práce pod domluvy a potřeby, nikoliv podle striktně daných časových bloků atp. Jeden z tvůrců programu, Lukáš Šlehofer, na Facebooku následně vydal krátké prohlášení, v němž dementuje názory ze sociálních sítí, že by chtěl Alt představovat univerzální vzdělávací recept. Šlehofer zdůrazňuje důležitost plurality v přístupu ke vzdělávání.
V pořadí již devátá Wikikonference proběhne v Praze 2. 12. 2017. Ústředním narativem letošního ročníku, jenž navazuje na loňskou konferenci v Brně, je téma „Jak se rodí wikipedisté“. K tomuto tématu se váže několik projektů, které vedou různé cílové skupiny ve společnosti k tomu, aby se podílely na vytváření, editaci či korekci největšího neziskového globálního projektu zaměřeného na otevřené sdílení poznání. Projekt Studenti píší Wikipedii se snaží k této činnosti přivést mladé lidi na středních a vysokých školách v ČR. O podobnou popularizaci Wikipedie mezi staršími lidmi se snaží projekt Senioři píší Wikipedii, jehož ambasadorem je profesor Jan Sokol a jehož kurzy prošlo 250 účastníků. Přijďte podpořit tvorbu Wikipedie, konference je zdarma, registrace už probíhá.
Inspirace z (a do) praxe:
Výběr z EDUkalendáře: