Co přinesl týden 18.11.–24.11.
Témata týdne: Více chemie nebo méně korupce, velvyslanec ČR u OECD komentuje výsledky českých dospělých, první plošné testování v roce 2014 nebo 2015, co zbude z Národního institutu dětí a mládeže, i v USA chybí absolventům vysokých škol „měkké“ dovednosti, závěrečná zpráva o ceně Eduína 2013, u státní maturity uspělo v podzimním termínu 26 odvolání z 1058, debata o rušení škol v Karlovarském kraji.
Výrok týdne:
„Běžný maturant, než dojde k maturitě, má za sebou nějakých 1 000 hodin výuky oborů STEM, na průmyslovkách samozřejmě mnohem víc. Pokud je to gymnazista, učil se společenským vědám asi 300 hodin, pokud ale chodí na odbornou školu, jeho vzdělání v oborech jako psychologie, sociologie, politologie, ekonomie nepřesáhne ani 70 hodin. Nejvíce práce v té věci asi odvedou mateřské školky. Není tedy divu, že mnozí z nás sice umí spočítat pH roztoku, ale neumí se chovat mezi lidmi a politice se buď vyhýbají, nebo se chovají zběsile.“ Ondřej Šteffl v blogu na aktuálně.cz.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Budou plošné testy každé čtyři roky? V rámci pravidelného kulatého stolu SKAV a EDUin představili zástupci ministerstva školství a inspekce svoji představu o možné podobě testování v České republice. Obrazový i zvukový záznam vystoupení včetně promítnutých prezentací a diskuse najdete na webu eduin.cz. Hlavní informace zní: Ostrý start plošných testů se dá očekávat ve školním roce 2014/2015 nebo 2015/2016. Plošné testy v 5. a 9. ročnících z profilových předmětů (Čj, Ma, Cizí jazyk) by se měly konat každé čtyři roky. V mezičase by se prováděla výběrová šetření v jiných předmětech a ročnících. POZOR! V mediálních zprávách najdete zmínku, že testy by se měly používat i jako přijímací na střední školy. Jde o omyl. Pouze se uvažuje o tom, že elektronický systém NIQES by byl nabídnut krajům pro realizaci přijímacích řízení. Šlo by ale o jiné testy, než ty, které budou vyplňovat deváťáci.
- Jakým oborům vzdělávání máme dát přednost. Nekompromisně se vymezil vůči současné vlně orientace na technické obory, přírodní vědy a matematiku ve výuce Ondřej Šteffl v blogu Více chemie nebo méně korupce. Argumentuje tím, že problém, který tato civilizace řeší, není kvalitnější technika, ale kvalitnější sociální vztahy. Otázky, které lidi skutečně trápí, nevyřeší technologický pokrok. Nad tím, zda opravdu máme dát ve vzdělávání přednost odbornému před všeobecným vzděláváním, nahlíží z jiného úhlu Tomáš Feřtek v blogu pro Respekt Maturitu nemusí mít každý. Upozorňuje na základě statistik, že dlouhodobě stále platí – čím vyšší stupeň vzdělání, tím nižší míra nezaměstnanosti. Podobnému problému se věnuje i Daniel Münich v blogu, v němž upozorňuje, že se nemáme fixovat na aktuální čísla nezaměstnanosti, naopak mnohem více pozornosti bychom měli věnovat dlouhodobě nezaměstnaným a sledovat, jakých skupin obyvatelstva se nezaměstnanost týká. Patří tam i čerství absolventi škol?
- Co oceňují zaměstnavatelé. V tomto kontextu je zajímavý průzkum z USA, který sledoval, co chybí personalistům u absolventů vysokých škol (v textu hledejte bod 4). Žádají především schopnost vést tým, mimoškolní aktivitu studenta v oboru studia a praxi ve firmě. A opět jako vždy zmiňují nedostatky v takzvaných „měkkých dovednostech“. Chybí jim schopnost někoho přesvědčit o své myšlence, napsat text, komunikovat a spolupracovat s lidmi z jiných prostředí.
Inspirace z (a do) praxe
- Inspirace pro občanské vzdělávání. Navštivte web sdružení Generace 89 v Litomyšli. Můžete se tam poučit, jak připravovat veřejné besedy, jak jejich záznamy nabídnout široké veřejnosti, a stránky nabízejí ke stažení i dva komiksy – o tom, jak dosáhnout nezávislosti radničních novin a o rozdílech mezi státní správou a samosprávou.
- Pomůcka pro učitele i studenty fyziky a matematiky. Projekt Techambition, který byl oceněn Eduínou 2013, nabízí způsob, jak pochopit smysl úloh ve fyzice dřív, než začnete počítat. Čtěte rozhovor na eduin.cz.
- Osvědčilo se jednotné zadání učňovských zkoušek? O novinkách v odborném vzdělávání informují zpravodaje NUV. Listopadové číslo, příloha o vzdělávání v Litvě a informace o zkušenostech s jednotnými zkouškami.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 28. 11. Kritická místa ve výuce češtiny, seminář na PedF UK (Praha)
- 3. 12. Máme moc kulturních antropologů? Debata v Senátu. (Praha)
- 12. 12. KS SKAV a EDUin o vztazích škol a zřizovatelů (Praha)