Koaliční smlouva o vzdělávání by si zasloužila reparát

16. 12. 2013
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 9.12.–15.12.

Témata týdne: Koaliční smlouva je v oblasti vzdělávání nekonkrétní, ředitelé musí poslouchat politiky, Reflex 2013 přináší informace o uplatnitelnosti absolventů vysokých škol, Egyptologie na UK nezískala akreditaci, absolventi VOŠ by mohli za další studium zaplatit, NE dabingu má téměř tři tisíce signatářů, praktické zkušenosti se smlouvami s rodiči.

Výrok týdne:

„Jestli hrozí politizace školství? Tady není hrozba, tady už je politizace. Politici dneska jmenují ředitele školy. Ten systém je takto nastavený. Ve velkých městech je to trochu lepší, protože ta politická reprezentace je členitá. Na menších městech vládne jedna strana, maximálně dvě, pak je ta politizace větší.“ Pravoslav Němeček, zástupce Asociace ředitelů škol, na kulatém stole SKAV a EDUin komentuje, nakolik se musí ředitelé podřizovat politické objednávce.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Koaliční smlouva je zralá na reparát. Pasáže koaliční smlouvy, které jsou věnované vzdělávání, jsou zklamáním hlavně kvůli míře nekonkrétnosti. Jasně pojmenované je pouze odmítnutí školného i zápisného a slib přijetí kariérního řádu. Mluví se tu i o jednotné škole a zvýšení kontroly kvality vzdělávání, ale z textu nelze usoudit, co přesně to může znamenat. Za nadějnější lze považovat zmínky o prostupnosti vzdělávacího systému a občanském vzdělávání. Není ale jasné, nakolik a v čem chce koalice navázat na dosavadní politiku ministerstva školství a v čem chystá změny. Komentář EDUin k textu koaliční smlouvy najdete v úterý na stránkách eduin.cz.
  • Vše, co potřebujete vědět o absolventech vysokých škol. V pátek byly zveřejněny první výsledky šetření Reflex 2013, které dlouhodobě zkoumá kompetence a uplatnitelnost absolventů vysokých škol. Jde o významný příspěvek do jinak nepříliš věcné debaty o tom, zda máme vysokoškoláků moc nebo málo.  Prohlédněte si obsažnou prezentaci Jana Kouckého ze Střediska vzdělávací politiky při Pedagogické fakultě UK, případně si poslechněte jeho dva týdny starou přednášku o následcích prudkého nárůstu počtu vysokoškoláků. Tématu se věnuje i Tomáš Feřtek v blogu pro Respekt s titulkem Máme příliš mnoho kulturních antropologů, u něhož najdete i bouřlivou diskusi.  K tématu, jemuž se budou v týdnu věnovat Lidové i Hospodářské noviny, se vrátíme i v příštím beduinovi.
  • Politizace školství není hrozba, ale realita. Čtvrteční kulatý stůl o vztazích ředitelů a zřizovatelů škol naznačil, že obavy z politizace školství, kterou přinesla změna zákona a vlna ředitelských konkurzů, jsou reálné. Zástupce Asociace ředitelů základních škol Pravoslav Němeček potvrdil, že jde už o realitu, z níž nebude snadné najít východisko. Záznam celého kulatého stolu se zástupci ministerstva, Svazu měst a obcí i rodičů můžete zhlédnout na youtube kanálu eduin.cz.
  • Budou si absolventi VOŠ platit další studium? Navrhuje to náměstek ministra školství Tomáš Hruda v reportáži Českého rozhlasu, kde argumentuje, že pokud absolvent VOŠ pokračuje ve studiu na vysoké škole s podobným zaměřením, měl by si studium hradit.  Na přímý dotaz, nakolik se s takovým řešením počítá, odpověděl EDUinu tiskový odbor ministerstva, že zatím jde pouze o návrh, o němž bude jednat až příští vedení úřadu.
  • Studenti hledají s Českou televizí, jak smířit dabing a titulky. Česká středoškolská unie informuje o tom, jak pokročila dohoda s ČT na systému, který by umožnil každému divákovi přepínat mezi dabingem a titulky. Vedení televize se k projektu staví vstřícně a hledá technické řešení. Podrobnou zprávu o této iniciativě publikovaly Lidové noviny.

Inspirace z (a do) praxe

  • K čemu jsou dobré smlouvy s rodiči. O výhodách a nedostatcích zavedení individuálního výchovného programu si můžete přečíst na webu ČRo nebo si poslechnout zkušenosti ZŠ Velvary v pořadu Radiofórum.
  • 5 mýtů o našich školách. I pro anglicky nemluvící může být inspirativní video, kterým se na veřejnost obrací Americká učitelská federace. Není to dobrý nápad pro některou pedagogickou fakultu, jak zlepšit pověst profese?
  • Hledáte pro vaše učitele mentora? V rámci Business Leaders Fora vzniká projekt Mentoring začínajících učitelů, jehož smyslem je vytvořit vzájemně si pomáhající komunitu učitelů. O jeho startu čtěte na ihned.cz.
  • Víte, v čem jste dobří? Schopnost najít silné stránky vlastní osobnosti nabízí www.prednostprednostem.cz.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 17. 12. Seminář o reformě v kanadské provincii Ontario (Praha)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články