Domnívala jsem se, že školství po revoluci bude klást stále větší důraz na individualitu žáka, rozvíjení jeho dovedností a praktické uplatnění získaných vědomostí v běžném životě. Zkušenosti učitelů v posledních letech totiž ukazují, že výuka, jak jsme ji znali v posledních desetiletích, už neodpovídá potřebám současných žáků a jejich stále větší nekázeň a vzpírání se zastaralým modelům výuky je toho důkazem. Naše děti se rodí do zcela nového světa než my a učitelé s tím nedovedou a ani nemohou držet krok. Nemyslím si, že způsobem, jak výuku zmodernizovat, jsou interaktivní tabule a podobné technické vymoženosti. Pokud nedojde ke změně celkového pojetí vzdělávání a jeho poslání a ke změnám v poměru a zaměření vyučovacích předmětů, těžko můžeme očekávat u studentů nějaké změny.
Bezradnost politiků a osobností ve školství při hledání nějakého řešení se projevuje právě snahou o větší přísnost nebo zaměřením se na nějakou oblast, která se zdánlivě jeví jako východisko z krize. To je zřejmě i případ maturity z matematiky, od jejíhož zavedení si politici slibují zvýšení matematické gramotnosti obyvatelstva a větší zájem studentů o technické obory. Domnívám se, že ani jedno z těchto očekávání se nenaplní, už proto, že matematická gramotnost podle mého názoru nemá tolik společného se znalostmi získanými ve škole, jako spíše s jejich praktickou aplikací, která souvisí hlavně s psychickým vybavením jednotlivce, a náhlý zájem o matematiku u studentů, kteří ve čtvrtém ročníku střední školy už určitě bezpečně vědí, jestli se budou ucházet o technické nebo humanitní obory, se rovněž nedá očekávat.
Když si vzpomenu na své vlastní zkušenosti se studiem matematiky na základní a střední škole, tak musím konstatovat, že vše podstatné, co jsem se v tomto oboru naučila a co v životě používám, jsem se naučila už na základní škole. Poté jsem sice navštěvovala gymnázium, kde bylo studium matematiky velmi intenzívní – tuším, že jsme matematiku měli 3x nebo 4x týdně – ale když se ohlížím zpátky, smysluplné mi připadalo studium matematiky jen v prvním ročníku, kdy jsme měli výborného učitele. Byl to starší pán, který učil už rodiče některých studentů, a matematiku vysvětloval tak srozumitelně, že bylo skutečně obtížné to nepochopit a dostat jinou známku než jedničku. V následujících třech letech jsme měli průměrnou učitelku, jakých jsou na každé škole spousty a studium bylo stále náročnější a nudnější. Vzhledem k tomu, že mi toto studium matematiky nic nepřineslo – o prohloubení logického myšlení nemluvě – tak tento čas považuji za naprosto ztracený. Kdyby už tenkrát byla zavedená povinná maturita z matematiky, předpokládám, že bych musela navštěvovat doučovací kroužky a věnovat mnoho hodin v posledním ročníku matematice místo přípravě na přijímací zkoušky na obor, který jsem si vybrala.
Ať se to politikům líbí nebo ne, řada lidí je výrazně humanitně zaměřená a tito lidé technické obory studovat nepůjdou, ani když budou muset z matematiky maturovat. Jediné, čeho se dosáhne, bude to, že škola matematiku a maturitu vůbec mladým lidem ještě více znechutí. Obětujeme mladé umělce a lidi nadané jinak než technicky jen proto, že nejsou schopni dostát požadavkům v matematice? Proč někomu připadá zbytečné jít studovat mongolistiku, etnologii, archeologii nebo podobné obory? Ne vše můžeme poměřovat ekonomickým ziskem a okamžitým uplatněním. Mnozí studenti sice po studiu pracují v jiném oboru, než který vystudovali, ale to ještě neznamená, že ze svých znalostí nečerpají nebo že se svému oboru nezačnou věnovat později.
Domnívám se, že určitá vyváženost je třeba, a proto matematika na gymnázium a některé jiné střední školy určitě patří, ale o jejím vlivu na logické myšlení mám jisté pochybnosti, možná i proto, že jsem se s tím osobně nesetkala a určitě nejsem jediná. Navíc mám pocit, že tento argument často uvádějí právě učitelé matematiky a lidé, kteří vystudovali technické obory a talent pro matematiku mají vrozený. Většina učitelů navíc nejsou takové osobnosti, aby matematiku dokázali učit způsobem, který posiluje logické myšlení a zároveň dokáže studenty zaujmout. Dokud tedy nedojde k tomu, aby se přehodnotila výuka matematiky jako taková a nenašly se lepší způsoby, jak matematiku učit, bude pozitivní přínos maturity z matematiky pro většinu studentů přinejmenším sporný a z maturity se stane další nesmyslné direktivní opatření, které nepovede k rozvíjení přirozených schopností studentů, ale naopak k jejich ubíjení. Tudy prostě cesta nevede.
Miriam Čekalová se v současné době věnuje překladatelství. V minulosti pracovala mimo jiné jako učitelka angličtiny a španělštiny na střední škole. Blog Miriam Dočkalové najdete ZDE.