Co přinesl týden 2. 1. – 9. 1. 2022
Krátce:
- Vláda zveřejnila programové prohlášení. Za poradce si ministr Gazdík vybral Ondřeje Šteffla, Radku Wildovou a Jiřího Padevěta. V programovém prohlášení slibuje vláda udržení platů pedagogů na 130 procentech průměrné mzdy, úpravy v učivu do konce roku 2023 nebo přípravu změn v přijímacích i maturitních zkouškách nebo snižování nerovností. Není v něm naopak zajištění srovnatelných podmínek pro veřejné a soukromé školy, všímá si irozhlas.cz. Vláda klade důraz na udržení 20% podílu nadtarifních složek a jejich efektivní využívání, do září 2023 by měly být vytvořeny podmínky pro posílení „klíčové role ředitele školy“ (Deník N). Programu vlády se věnuje také Josef Mačí (SeznamZpravy.cz), ocenil na programovém prohlášení kontinuitu a připomíná, že si Petr Gazdík ponechal Roberta Plagu v poradním sboru, „což skutečně v českém prostředí není obvyklé“. Blíže se věnuje záměru změnit maturitu a znovu poslat do sněmovny zákon o pedagogických pracovnících nebo platům učitelů. Petr Gazdík potvrdil pro lidovky.cz jména tří lidí, které si vybral do svého poradního týmu – jsou to prorektorka Univerzity Karlovy Radka Wildová, nakladatel Jiří Padevět a zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl. Ten své osobní programové prohlášení zveřejnil v Hospodářských novinách.
- V prvních dvou kolech vyšel test pozitivní jen zlomku žáků, vláda rozhodne o testování v dalších týdnech. Vláda rozhodne, jak se bude ve školách testovat po 17. lednu (idnes.cz). Podle dosavadních plánů se testování ve školách mělo konat jednou týdně, jako tomu bylo před koncem loňského roku, rozhodnout by měly výsledky testů (irozhlas.cz). Omikron minulý týden do škol nedorazil, pozitivně byl v pondělí a ve čtvrtek testován jen zlomek žáků, u části z nich šlo navíc o chybný výsledek testu (novinky.cz). „V případě, že někomu vyjde pozitivní výsledek antigenního testu v pondělí, musí tak jako dosud odejít domů a podstoupit přesnější PCR test. Zbytek jeho třídy může fungovat dál beze změny,“ píše web SeznamZpravy.cz s tím, že pozitivní test ve čtvrtek posílá celou třídu do režimu „test and stay“ s rouškami či respirátory ve výuce a testováním každý den. Pravidla pro testování včetně pokynů pro rodiče pozitivně testovaných dětí shrnuje Markéta Rizikyová (lidovky.cz). Ne zcela jasná pravidla pro testování a karantény na školách popisuje text Evy Soukeníkové (SeznamZpravy.cz), věnuje se také rozdílům mezi školami, které testují antigenními a PCR testy.
- Z čeho platit testy pro zaměstnance? Školy kvůli nim sahají do ONIV, ministr Válek slibuje změnu. Ředitelé škol si stěžují, že mají testy pro učitele platit z provozního rozpočtu od zřizovatele, který ale ještě nemají na účtu (tn.nova.cz). Školy na to využívají peníze z ONIV. Asociace krajů za zřizovatele upozornila, že při centrálním nákupu by stát ušetřil (tn.nova.cz). Ministr Gazdík rozpoutal bouři, když ve čtvrtek v TV Nova řekl, že učitelé mohou používat testy určené pro děti. Ředitelé škol ale 30. prosince obdrželi pokyny od ministerstva, podle kterých je musí pořídit z vlastních zdrojů, Gazdík se za to později omluvil (tn.nova.cz). Ministr Válek chce, aby testy pro zaměstnance škol platil stát (irozhlas.cz).
- Na didaktické testy bude i nadále více času, upravená vyhláška bude platit už pro letošní maturanty. Ministr Gazdík podepsal vyhlášku, podle níž mají mít maturanti už nastálo na didaktické testy více času, o deset minut navíc u češtiny a cizího jazyka a o 15 minut u matematiky. Novela vyhlášky má účinnost od začátku tohoto roku (novinky.cz). Úpravu navrhl ještě Robert Plaga, na základě zkušeností z minulého roku. Nedostatek času byl podle ministerstva v minulosti hlavním důvodem žádostí o přezkum, navýšení času poskytlo adekvátní časový prostor a mělo pozitivní dopad na psychiku žáků (ČT24).
- Dvě procenta místo tří naštvala učitele, o přislíbeném navýšení nadtarifní složky platu bude vláda teprve jednat. Novinky.cz upozornily, že plat průměrných 48 444 korun hrubého (což odpovídá 130 procentům průměrného příjmu), jak ho uvádí ministerstvo školství, platí jen pro učitele. Když se zprůměrují platy všech pedagogických pracovníků, včetně špatně placených asistentů pedagoga, vyšlo autorům textu „45 501 korun hrubého, což sráží poměr vůči obecnému průměru v zemi ke 123 procentům“. Šéf odborů Dobšík na základě 2% přidání zpochybňuje, zda je školství prioritou vlády, podle Marka Výborného je tento růst za současné situace státní kasy důkazem, že to vláda se vzděláváním myslí vážně (Český rozhlas plus). O další asi půl procenta měly letos narůst nadtarify, o tom bude vláda ale ještě jednat, Petr Gazdík chce usilovat o navýšení o zhruba 0,4 procenta, učitelů se přitom podle novinky.cz dotklo, že je ministr financí Stanjura nepovažuje za „první linii“.
- Zdravotníci musí být od března povinně očkovaní. Týká se to i středoškoláků, bez očkování nebudou moci na praxi. Před střední zdravotní školou v Mladé Boleslavi se protestovalo proti vyloučení studentky, která není očkovaná. Od března nesmějí žáci středních škol na praxi, pokud nejsou očkovaní (CNN Prima News). Nařizuje to vyhláška o povinném očkování lidí nad 60 let a některých profesí, kterou schválila předcházející vláda. Nová vláda k ní slíbila novelu, Asociace středních zdravotnických škol ji vyzvala k rychlému postupu (novinky.cz). Autoři článku na idnes.cz se na záměr vlády s vyhláškou zeptali ministrů Gazdíka a Válka, jasnou odpověď ale nedostali, podle právníka má požadavek na povinné očkování u určených profesí oporu v zákoně. Po svých studentech očkování požadují také vysoké školy (echo.cz). Kraje a střední zdravotnické školy chtějí posunout účinnost vyhlášky až k 1. září tohoto roku. „Jednáme o tom mezi hejtmany a také s resorty školství a zdravotnictví,“ potvrdil CNN Prima NEWS hejtman Martin Netolický.
- Cena pro inspirativní pedagogy Global Teacher Prize ČR otevírá letošní nominace. Od 10. ledna můžete nominovat učitelské osobnosti do letošního ročníku odborné ceny pro pedagogy působící na základních a středních školách. Jedná se o národní variantu zahraniční ceny Global Teacher Prize a jejím cílem je podpořit kvalitní pedagogy, napomoci redefinovat standardy učitelské praxe a zvýšit prestiž učitelského povolání. V České republice oceňujeme výjimečné a inspirativní učitele od roku 2017.
Výrok týdne:
„Děti byly zaraženy v poznávání světa, které je v nich evolučně zakódováno. Při čelním nárazu reagují pudově: agresí. Někteří překážku přelezou nebo do ní buší hlavou, jiní reagují krokem zpátky nebo paralýzou. Každé dítě to má nastavené jinak. Čím víc byly v online prostoru, tím víc jsou nyní odpojené samy od sebe, od svých vrstevníků a rodičů,“ říká psycholožka Radka Víchová. Následky covidové izolace si s sebou podle ní nese třetina dětí (ireporter.cz).
V souvislostech
Tři inspirace pro začátek nového roku: Kudy vede cesta k úspěšné škole a co je potřeba k tomu, aby ve vzdělávání došlo k systémové změně?
V prosinci bylo publikováno několik zajímavých textů, které stojí za přečtení i v roce, který právě začíná. Vybíráme tři materiály, které z různých úhlů pohledu hledají odpověď na otázku, co je třeba k tomu, aby české děti dosahovaly lepších vzdělávacích výsledků.
Školní inspekce mapovala, čím se úspěšné školy liší od neúspěšných
To, že jsou v kvalitě vzdělávání mezi českými školami obrovské rozdíly, nejspíš nikoho nepřekvapí. V nejrůznějších studiích se toto konstatování objevuje opakovaně. Česká školní inspekce se rozhodla, že se podívá na to, co mají společného školy, které z těchto srovnání vycházejí jako vítězové. Výsledky šetření, pro které začala sbírat data již v roce 2019, vydala v prosinci v tematické zprávě Společné znaky vzdělávání v úspěšných základních školách. Ta staví na případových studiích třinácti úspěšných základních škol (při výběru přitom byl zohledněn také vliv socioekonomických podmínek), závěry a doporučení vycházejí mimo jiné z cílené hospitační činnosti nebo z hloubkových rozhovorů s řediteli škol.
Co školní inspekce doporučuje školám, které se chtějí vydat po stejné cestě?
- Vnímat vzdělávací výsledky a úspěch žáků jako hlavní hodnotu vize školy, vůči které jsou posuzovány její další aktivity ve všech souvisejících oblastech.
- Podporovat utváření kolektivního charakteru vedení školy a široké spolupráce aktérů.
- Neustále usilovat o budování důvěry mezi školou, učiteli, žáky a jejich zákonnými zástupci.
- Věnovat vysokou pozornost růstovému myšlení žáků. Posilovat sebedůvěru žáků v tom, že mohou dosáhnout stanovených výzev a vyřešit i obtížnější úlohy při vynaložení odpovídajícího úsilí a práce.
|
Vyšel český překlad publikace, která hledá cestu k úspěšné reformě vzdělávacích systémů
Světově uznávaný expert na vzdělávací reformy Michael Fullan v publikaci Správné hybné síly pro úspěch systému jako celku pojmenovává, proč považuje současné vzdělávací systémy za zastaralé a proč pokusy o jejich změnu v posledních desetiletích nebyly příliš úspěšné. Především ale navrhuje, jak změnit paradigma a dosáhnout díky tomu změny, kterou považuje za nezbytnou podmínku budoucí prosperity této společnosti. Autor se v publikaci vyjadřuje k řadě dilemat, která jsou aktuálně diskutována i v českém prostředí, jako je rostoucí nerovnost v přístupu ke vzdělání, problematika hodnocení a klasifikace nebo důsledky „rozřazování” žáků na základě testů zaměřených na nacvičené akademické znalosti.
Studie o ředitelích škol v Česku: Mají více odpovědnosti než jinde v Evropě, systém jim přitom nenabízí podporu ani dostatečné vzdělání
Stav ředitelské profese v Česku mapovala analýza Karla Garguláka, Štěpána Kmenta a Václava Korbela Český ředitel: Kompetence, výsledky a dobrá praxe, která vyšla na začátku prosince v rámci publikace k výroční konferenci Aspen Institutu Kam kráčíš, Česko 2021. Autoři mapují „sebehodnocení a profesní sebepojetí ředitelů základních škol v rámci vybraných kompetencí“. Nabízí dvě případové studie úspěšných škol a dokládají na nich, jaké konkrétní činnosti vedou ke kultuře školy „postavené na vzájemné spolupráci a porozumění cílům vzdělávání všemi aktéry“ a jak se to odráží v lepších výsledcích žáků.
Z edukalendáře:
- 20. 1. → online→ Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jaké plány chystá nová vláda pro české školství?
- 27. 1. → Praha → ČAS od ČASU s Tomášem Feřtekem