Školství zažilo turbulentní první dva týdny a ukázalo například, jak moc by mohli systému pomoci psychologové
Jak pomáhají dějiny porozumět současnosti, problematika inkluze nebo psychické rozpoložení učitelů. Řada podcastů se přes prázdniny věnovala aktuálním tématům, jako je například rozpočet pro resort školství nebo strasti prvních školních dnů, kdy do škol chodily výhružné maily. Jak to působí na děti? Jak to působí na učitele? V podcastech se tomu věnoval například Český rozhlas.
Jak prostřednictvím moderní historie lépe porozumět současným událostem
Jedno přísloví říká, že kdo se z historie nepoučí, je odsouzený ji opakovat. Podcast pro soudobé dějiny ukazuje, že historie je nejen klíčovou součástí vzdělání, ale také nástrojem pro pochopení současného světa – jeho výzev a hrozeb. V poslední epizodě podcastu byli hosty Martin Štefek, historik a zástupce ředitelky Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR, didaktik a historik Jaroslav Pinkas z Pedagogické fakulty UK a Národního pedagogického institutu a Matěj Andrýs, pedagog ze Základní školy Liberec, ulice 5. května, kde se zaměřili na to, jak prostřednictvím moderní historie lépe porozumět současným událostem a jak efektivně vyučovat soudobé dějiny na základních a středních školách. Tématu dějin a jejich výuky se podcast Reparát věnoval také o prázdninách s Jaroslavem Najbertem, podle kterého jde vzít propagandistický leták, LEGO stavebnici s koncentračním táborem nebo kousek dobového filmu a vysvětlit na tom deváťákům, jaké bylo určité období ve 20. století a jaké otázky lidé řešili. Snaží se o to učebnice Soudobé dějiny, na které Najbert spolupracoval. Ta obsahuje tematický plán pro 9. ročník dějepisu na základní škole. „Jsou tam mozaiky příběhů a situací, které jsou zachyceny různými žánry,“ přibližuje učitel z Gymnázia Přírodní škola.
Na školství peníze nejsou, řeší se pouze naléhavé problémy
Každoroční kolorit se opakuje i letos – peněz je pro školství v návrhu státního rozpočtu málo. Jak ukazuje současný návrh, jde o „ucpávání děr, aby do lodi nezatékalo”. A podle střednědobého výhledu ministerstva financí reálně hrozí, že za další rok se tato situace bude opakovat znovu. A znovu. Nad výhledem rozpočtu českého školství s Michalem Kaderkou v podcastu 9 let natvrdo diskutovali Petra Mazancová z Učitelské platformy, analytik PAQ Research Karel Gargulák a ekonom CERGE-EI Daniel Münich. V průběhu léta byli mezi hosty podcastu 9 let natvrdo také ministři – současný šéf resortu Mikuláš Bek se rozpovídal například o výuce cizích jazyků, bývalý ministr Petr Gazdík o tom, jak přesedlal na pozici ředitele školy.
K lepšímu fungování inkluze je třeba odborná podpora
Inkluzi se věnuje další díl podcastu Reparát z dílny Českého rozhlasu Plus, konkrétně z pohledu rodičů dětí, které potřebují při vzdělávání podporu. Už od roku 2016 totiž platí zákon, který měl v českých školách podpořit systém proinkluzivních opatření. Ale i dnes je to především o rodičích, škole a jejich spolupráci, která ovlivní, jak se podaří integrace dítěte dosáhnout. „Některé školy tento systém nevítají. Mají předsudečné přístupy a obavy z toho, jak to bude v praxi fungovat,“ upozorňuje v podcastu Lenka Hečková z organizace Society for All.
Hned první týdny školy byly kvůli výhrůžkám náročné pro děti i učitele
Začátek školy přinesl několik krizových situacích – stovky výhrůžek bombovými útoky nebo incident dívky, která s nožem napadla dva žáky v Domažlicích. Situaci se věnoval podcast Seznam Zpráv 5:59, kde s reportérem Matějem Nejedlým hovoří o tom, odkud maily chodily nebo jak se podobné situace řeší. Jak se podobné události podepíší na mentálním zdraví studentů? Na to soustředil díl Českého rozhlasu Osobnost Plus. „Třeba pro děti, které jdou do prvních tříd nebo nastupují na střední školy, je to další obrovská rána pro psychiku,“ upozorňuje učitel, influencer a popularizátor pedagogiky Daniel Pražák. V podcastu se pozastavil také nad psychikou kantorů. Pokud se podle něj necítí dobře samotný učitel, dopadne to na děti.
Aspoň 200 dětí na školu, jinak se to nevyplatí
Malé školy nejsou efektivní a nevyplatí se. To míní v podcastu Kontext od iDNES statistik Jakub Fischer, profesor hospodářské politiky na Vysoké škole ekonomické v Praze. Školy by podle něj měly mít alespoň 200 žáků. Sloučení malých škol do jednoho celku tak může ušetřit spoustu peněz. Ty by resort mohl lépe využít a docílit toho, aby vzdělávání v Česku bylo efektivnější.
Co trápí uživatele v kyberprostoru? Kdeco, ukazuje letní speciál
KYBcast během léta shromažďoval zkušenosti posluchačů týkající se toho, co je ve virtuálním prostoru trápí. A představil je ve speciálu KYBcast: Letní toulky kyberprostorem. Díl z velké části tvoří historky a postřehy posluchačů, které posílali v průběhu léta – některé technologie potrápily, jiným naopak pomohly.