Tři čtvrtiny svého úvazku jsou ředitelé spíše manažery než pedagogickou podporou pro kolegy, ukazuje studie VŠE
Tabulky, výkazy nebo faktury. Ředitelé mateřských a základních škol tráví většinu své pracovní doby administrativou a nezbývá jim tak čas na pedagogické vedení sboru, ač by to měla být jejich hlavní činnost. Vychází to ze studie Partnerství pro vzdělávání 2030+ spolu s Vysokou školou ekonomickou pod vedením Jakuba Fischera a Petra Mazoucha. Oslovili na 7000 mateřských a základních škol, ze kterých jim na dotazník odpovědělo téměř 30 procent z nich, tedy zhruba 2000 škol. Výsledky ukazují, že nepedagogickými činnostmi, které se netýkají vlastní výuky a pedagogického vedení školy či učitelů, ředitelé tráví v průměru 30 hodin svého týdenního papírového úvazku, což je zhruba třetina.
„V průměru jsme se dostali na zhruba 53 hodin týdně, které ředitelé reálně odpracují, což považujeme za velmi realistické číslo, možná spíš na dolní hranici,” vysvětluje spoluautor studie a děkan Fakulty informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické v Praze Jakub Fischer. A nad čím konkrétně tráví nejvíce času?
„Pokud bych to seřadil sestupně, tak nejvíce času tráví přípravou školních dokumentů, to je přes pět hodin týdně. Hodně zatěžující je finanční účetnictví, které také vychází na pět hodin týdně. Čtyři hodiny týdně řeší právní agendu, necelé čtyři hodiny mzdové účetnictví, přes tři hodiny týdně výkazy a statistiky a takhle bych mohl pokračovat dál,” vysvětluje pro EDUin Jakub Fischer s tím, že nejméně času z nepedagogických činností, na které se ve studii ptali, zabere ředitelům úklid.
Ve studii se autoři zabývají také návrhy řešení, jak práci ředitelů v otázce nepedagogické činnosti zefektivnit a přináší celkem čtyři varianty. „Jednou z nich, která je administrativně nejjednodušší a nevyžaduje administrativně vlastně vůbec žádný zásah, je varianta sdílení služeb,” vysvětluje Fischer s příkladem, že už to některé školy praktikují. „Třeba v Jindřichově Hradci školy sdílejí finanční či mzdové účetnictví,” vyjmenovává spoluautor studie.
Druhou variantou je administrativní sloučení škol pod jednoho zřizovatele, tedy více škol by spadalo pod jedno město či obec, na což upozorňuje například i výzkumná sociologická společnost PAQ Research. Třetí možnost vychází z toho, že by se školy v malých obcích sloučily do svazkové školy. Nově vzniklé svazkové školy by tak měly minimálně 250 žáků. Na základě podobných úprav by podle autorů studie mohlo dojít i k vysokým úsporám. Na příkladu jednoho obvodu ORP, kde je 39 škol s 6000 žáky, by podle autorů studie šlo při organizačním sloučení škol ušetřit měsíčně až 1,54 milionu korun.