Má být učitel chráněn zákonem stejně jako policista?

24. 3. 2014
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 17.-23.3.2014

Témata týdne: Co bude evidovat registr učitelů, téma školního stravování opět na stole, berlínská škola zrušila osnovy, má mít učitel právní ochranu?, emigrace kvůli domácímu vzdělávání, Václav Klaus jr. v politice, interpelace ohledně maturit, čeká nás Rok technického vzdělávání, je výchovný ústav konečná?, příručka pro školy – jak se lépe domluvit s rodiči, digitální odznaky a památníčky v DOXu, standardy učitele pro práci on-line, jak vybrat správného ředitele, studium v zahraničí ano či ne?, pro a proti víceletých gymnázií, rizika multitaskingu.

Výrok týdne: 

„Kam by taková úprava vedla? Dost možná ne k uklidnění, ale k vyostření školních sporů. Klidně by se mohlo stát, že by za deset let další ministr školství přišel s požadavkem, aby učitel směl nosit zbraň. Ve sborovně by se po ránu fasovaly obušky a pepřáky. Je jisté, že by změna v úřední osoby učitele nejen neochránila, ale i poškodila. A popravdě by poškodila i děti ve školách a školkách.“ Martin Fendrych komentuje na blogu nazvaném Učitel není policajt návrh ministra školství, aby se na pedagogy vztahovala právní ochrana.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Rozhořel se spor o školní jídelny. Na podzim loňského roku vznikla iniciativa Skutečně zdravá škola, která navrhuje omezit ve školním stravování podíl masa a bílkovin a více využívat čerstvé a místní potraviny. Její podněty kritizuje Společnost pro výživu v otevřeném dopise ministru školství.  V odpovědi na tento dopis zástupci iniciativy popírají, že jim jde o diskreditaci systému školního stravování a propagaci vegetariánství. Ministr Chládek na otevřený dopis odpověděl tím, že chce zdravotní stav dětí řešit komplexně, například propagací sportovních aktivit.

  • Vyřeší represe agresi ve školách? Ministr školství navrhuje, aby učitelé měli status veřejných osob. Napadení pedagoga by pak mohlo být trestáno i vězením. Komentátor Martin Fendrych poukazuje na rostoucí míru agrese u dětí, varuje však před vyhrocením situace, k níž by navrhované opatření vedlo. Řešení vidí v domluvě školy a rodiny. Podobný postoj zaujímá Asociace ředitelů škol s tím, že opatření by ztížilo případné vyšetřování incidentů ve třídách.

  • Z gymnázia do politiky. Václav Klaus jr., bývalý ředitel prestižního gymnázia PORG, se má stát poradcem stínového ministra školství Petra Fialy. V plánu má vytvořit oponentní program k podle něj nekonkrétním návrhům ministra Chládka. Poté, co se v lednu rozešel s mecenášem škol PORG Martinem Romanem, začal pracovat pro britskou společnost, která má záměr investovat do středních škol ve střední Evropě.

  • Chládek vychází průmyslu vstříc.  Ministr školství hodlá zasvětit rok 2015 technickému vzdělávání, propagovat polytechnické vzdělávání v mateřských i základních školách a zajistit průmyslu dostatek pracovníků. Řídit se bude analýzou, která stanoví potřeby průmyslu na dalších 10-15 let.

Inspirace z (a do) praxe

  • Jak lépe vyjít s rodiči. Vzdělávací program společnosti Člověk v tísni vydává příručku, která má podpořit partnerskou komunikaci mezi rodinou a školou. Příručka je volně ke stažení.  
  • Jak se učí matematika podle Hejného? Podívejte se na video z diskuse na téma Filantropie a budoucnost (nejen) matematického vzdělávání v České republice, kde profesor Hejný vysvětluje podstatu své výukové metody.
  • Středoškoláci měli úspěch. Přečtěte si reportáž o hojně navštívené debatě věnované studiu v zahraničí, kterou uspořádala studentská iniciativa ProStředoškoláky.
  • Bez čeho se učitel na internetu neobejde. Kompetencím nezbytným pro práci on-line se podrobně věnuje Bořivoj Brdička, který představuje standardy americké asociace iNACOL.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 18.4. Jak vybrat správného ředitele (seminář, Praha)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články