Co přinesl týden 26. 1. – 1.2. 2015
Témata týdne: EDUin upozornil na zavádějící výroky ministra Chládka o tom, že EDUin slouží zájmům společnosti Scio. Slovní hodnocení neodstraní problém velkých rozdílů mezi školami, soudí ve svém blogu Martin Fendrych (Aktuálně). Stejnému tématu se věnovalo i Právo pod titulkem Slovní hodnocení žáků se zatím nechytá (novinky.cz). Učitel Martin Blümel polemizuje s profesorem Zlatuškou o smyslu přijímaček na střední školy (Neviditelný pes). V pořadu Pro a proti debatovali náměstek Jaroslav Fidrmuc a ředitel GJK Jiří Růžička o tom, proč ministr Chládek zrušil podporu online vzdělávacích kurzů John Hopkins University (Čro Plus). V Praze i mimo ni je patrný velký zájem rodičů o zápisy do první třídy, který často přesahuje kapacitu škol (denik.cz). Kolik stojí školné pro pedagoga, který si chce doplnit vzdělání, zjišťoval Český rozhlas. Musíme změnit představu o tom, kdo je „ajťák“, říká v rozhovoru Ondřej Neumajer (euractiv.cz).
Výrok týdne:
„To nejsou žádné tajné recepty, ale tisíckrát ověřené zkušenosti. Za prvé týmová práce, za druhé osobnost učitele, za třetí spolupráce s místní komunitou – tyhle tři body vytvoří schopnost přijmout a vzdělat každé dítě bez rozdílu.“ Vladimír Foist, ředitel ŽŠ Poběžovice v rozhovoru pro Lidové noviny vysvětloval, proč a za jakou cenu je jeho škola už několik let úspěšná ve snaze o inkluzívní společnou školu pro děti s velmi různými druhy nadání.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Jaký byl Chládkův rok ve funkci. Poslední část obsáhlého materiálu, který se věnuje událostem roku 2014 ve vzdělávání, je zaměřen na roli ministra Marcela Chládka. Konstatuje, že v začátcích svého působení se Chládek snažil navázat na některé momenty v působení svého předchůdce Petra Fialy. Sliboval odklon od masivního testování a inspiraci ve funkčních vzdělávacích systémech. Velmi rychle se ale ukázalo, že jeho praktické kroky ovlivňují mnohem víc odbory a lobbistické organizace typu Svazu průmyslu nebo Hospodářské komory. To se odráží v Chládkově agendě: plošné zvýšení platů učitelů, podpora technického vzdělávání a učilišť (jednotné přijímací zkoušky na SŠ, rok technického vzdělávání, povinná maturita z matematiky). Ministr se tak stále častěji dostává do rozporu se svou vlastní Strategií 2020, kterou v červenci loňského roku schválila vláda.
- Kudy vede cesta ke společné škole. V médiích pokračovala debata, kterou odstartoval svým výrokem podporujícím segregaci Miloš Zeman. Zhlédnout můžete záznam kulatého stolu, který konstatoval, že školy by měly být připraveny na různé děti, ale realita je jiná. O tom, v čem mají pravdu kritici inkluze, uvažoval na webu Respektu Tomáš Feřtek. Na pochybnosti některých pedagogů upozornila Česká škola, když citovala text Oldřicha Suchoradského z Haló novin. Zásadní rozhovor s ředitelem školy v Poběžovicích, kde se inkluze už několik let realizuje, přinesly Lidové noviny. V pořadu ČT reportéři se věnovali sporu o diagnózu dítěte s autismem a jeho problémům se zařazením do běžné školy.
Inspirace z (a do) praxe
- Nová šance pro zvídavé. Škola 21. století nabízí kurzy pro druhý trimestr. Přečtěte si rozhovor s Pavlem Kraemerem, nebo přijďte na některé z pravidelných diskusních setkání v pražské Vile Flora. To nejbližší se koná ve středu 4. února od 19. 00 a docent Jaroslav Kalous bude přednášet o vzdělávací revoluci.
- Znáte mapy učebního pokroku? Přečtěte si rozhovor s Martinem Drnkem ze společnosti Scio o nástroji, který umožňuje přejít od sumativního hodnocení k formativnímu a dává dítěti i rodičům přesnější představu o stavu a cílech vzdělávání. Projekt byl jedním z devíti finalistů ceny Eduína 2014.
- Zúčastněte se výzkumu České bankovní asociace. On-line dotazník se ptá, jak je na tom vaše škola s finanční gramotností.
- K čemu jsou dobré domácí úkoly. Podívejte se na novou epizodu seriálu Stream.cz Vši ve škole.
- Jak vést děti ke kreativitě. Vysvětluje americká učitelka a vědkyně Teresa M. Tipton v rozhovoru pro eduin.cz.
- Dobrý den, já jsem rodič... Manažer značky Rodiče vítáni komentuje nová bezpečnostní opatření na školách.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- Škola na zámku a možnosti zážitkové pedagogiky. Seminář, Litomyšl, 5. února.
- Na cestě k přátelské škole. Cyklus setkání rodičů s hosty, Hořické gymnázium, 5. února.
- Kurz hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání nejen žáků se SVP. Seminář, Praha, 10. února