Vážení členové našich zákonodárných sborů,
vážení členové Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky,
byl jsem upozorněn na probíhající debatu o nové podobě Zákona o pedagogických pracovnících. S udivením sleduji toto neodborné rozhodování o nárocích na výkon pedagogických profesí.
Je sice pravdou, že naše země trpí nedostatkem kvalifikovaných pedagogů. Není to však způsobeno nekvalitní legislativou. Ta je oproti zahraničním normám naopak velice liberální. Jako autor zahraničních učebnic s vlastní pedagogickou praxí v USA dobře vím, že kvalifikační požadavky kladené na pedagogy jsou v zahraničí mnohdy přísnější.
Pedagogická profese je v naší zemi snadno dostupná i pro absolventy jiných fakult než těch, které se zaměřují na vzdělávání učitelů (nejedná se zdaleka jen o pedagogické fakulty), již dnes. Skutečnou příčinou současného stavu je dlouhodobé neřešení podfinancovanosti českého školství, zejména nestoudné finanční ohodnocení českých pedagogů na všech stupních škol (nejhorší úroveň ze všech zemí OECD při přepočtu na paritu kupní síly). Tuto situaci nelze řešit změnou legislativy. Není to totiž řešení skutečné příčiny.
Mezinárodní i naše výzkumy ukazují, že kvalifikovaní aprobovaní pedagogové zvyšují vzdělávací úroveň (objektivně měřenou) svých svěřenců. Takovou kvalifikovaností se rozumí zejména oborové vzdělání v kombinaci se vzděláním v psychologii (kognitivní, vývojové, sociální, patopsychologii) a v oborové didaktice (včetně psycho- a neuro-didaktiky). Tato kvalifikovanost je o to důležitější, že české školství se rozhodlo jít cestou inkluze.
Jako vzdělavatel budoucích učitelů cizích jazyků a zároveň praktikující učitel a poskytovatel jazykových služeb Vás musím ujistit, že kvalifikovaný a aprobovaný učitel cizího jazyka, filolog a lingvodidaktik zároveň, poskytuje neskonale kvalitnější vzdělání v této oblasti než jeho nekvalifikovaný (natož neaprobovaný!) “kolega”.
Velice se obávám snahy některých lobbistických skupin prosadit tuto normu, která jim má usnadnit “život”, nikoli však obohatit a zlepšit naše vzdělávání.
I přes toto znepokojení věřím ve Váš racionální úsudek a dobrý úmysl a zasílám Vám tento otevřený dopis.
Mgr. Martin Mikuláš, PhD. pracuje v současné době jako vývojový pracovník pro síť mezinárodních škol v USA, kde se podílí na tvorbě nových učebnic matematiky a aplikací pro výuku matematiky. Dále přednáší na Katedře anglického jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a je členem vědecké rady mezinárodního impaktovaného časopisu Language Learning in Higher Education. V České republice a Evropské unii vykonává funkci soudního tlumočníka a překladatele. Je autorem několika vysokoškolských učebnic cizích jazyků a řady odborných článků a studií.