Nejen na stránkách LN se v uplynulých dnech rozhořela diskuse, zda mají být letošní maturitní testy plošně zveřejněny. Důvodem, proč se tak nestalo, není v žádném případě strach Cermatu z toho, že by testy nebyly kvalitní.
Maturitní testy nevznikají náhodně. Jejich obsah je dán katalogy požadavků ke zkoušce, a tím i pedagogickými dokumenty, podle nichž se předmět vyučuje. Katalogy byly schváleny a zveřejněny v dubnu 2009. Druhým východiskem pro tvorbu testu je jeho specifikace. Jde o jakýsi scénář testu, který říká, jakými typy úloh budou ověřovány příslušné dovednosti. A na základě toho se pak připravují testové úlohy.
Pro letošní maturitu jich bylo téměř 5 tisíc. Připravit kvalitní a v testu použitelnou úlohu není nijak jednoduché. I když je nově vyškoleným autorem zkušený učitel, z jeho prvních úloh projde recenzemi a oponenturami jen každá desátá. Recenzenty jsou opět zkušení učitelé. Na přípravě letošních maturitních testů se tak autorsky a recenzentsky podílelo více než 1500 učitelů. Většina úloh se před jejich použitím navíc testuje na vzorku zhruba dvou stovek žáků. Na základě jejich výsledků se zjišťují možné konstrukční chyby každé z úloh, jednoznačnost zadání, náročnost a řada dalších parametrů.
Až poté začíná „skládání“ testu. Má svá přísná pravidla a test podobně jako jednotlivé úlohy před schválením prochází dvoukolovou expertní oponenturou.
Významným požadavkem na maturitní testy je jejich meziroční srovnatelnost. Loňské zkrátka nesmějí být jinak náročné než letošní. Ve světě se užívá řada metod, jak srovnatelnost zajistit. Jednou z účinných a nejméně nákladných je použití tzv. kotvicích úloh. Nevelká, mírně upravená část loňského testu se zkrátka v novém testu zopakuje a výsledky se porovnají. V takovém případě však testy nemohou být veřejně publikovány. A proto ministerstvo před třemi roky rozhodlo, že se maturitní testy nebudou zveřejňovat.
Maturanti budou mít možnost si zkontrolovat, zda jejich test byl správně opraven. Školy dostanou spolu s výsledky testů i tzv. klíče správných řešení. Pokud má student pochybnost, může si jednoduše zkontrolovat svůj záznamový arch s klíčem a v případě chyby podat žádost o přezkoumání výsledků. Na to má ze zákona právo.
Pavel Zelený, ředitel Cermatu