Co přinesl týden 9.- 15.6. 2014
Témata týdne: Extra třída pro všechny školy, Chládek ubránil výjimky pro „nekvalifikované“, párová výuka v praxi, dětské skupiny ohrožují fungování lesních školek, Ondřej Liška jde učit, pivní speciály z gymnázia, Chládek o novele zákona, problém dvojjazyčné výuky, DJ Bonus o romských dětech, proč škola nedává dětem, co potřebují, učitelka IT o prevenci digitální demence, výhody vizualizéru, mají pedagogické fakulty dělat vědu?, inspirativní weby, zákaz náhražek v jídelnách, jak dál ve financování škol, učitelská profese na odpis, netradiční střední školy.
Výrok týdne:
„O čem dál se chceme v budoucnosti bavit, pokud učitelé zpochybňují, že formalizované vzdělání má vůbec smysl. Musím říct, že je to jenom velmi malá část učitelů, která se takto chová. Značná část jich podmínky přijala a pilně se na podmínky, stanovené zákonem, připravuje. […] V minulosti jsme tady vícekrát narazili na to, že klesá prestiž učitelů. My ji chceme podpořit, chceme ji posilovat, jak tím hmotným oceněním, tak i tím, že jim bude společnost dávat tu váhu, kterou si zaslouží. Pokud to školy a učitelé myslí se sebou vážně, měli by přistoupit na to, že budou respektovat zákon.“ Poslankyně Anna Putnová při projednávání výjimek pro „nekvalifikované“ učitele v Poslanecké sněmovně.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Parlament jednal o „nekvalifikovaných“ učitelích. Sněmovna v prvním čtení podpořila ministerský návrh výjimek pro učitele „bez diplomu“. Nesmlouvavý postoj při jednání vyjádřily poslankyně Putnová (TOP09), Semelová (KSČM) a Bohdalová (ČSSD).
- Problematický zákon o dětské skupině. Poslanci projednávají návrh zákona o dětské skupině. Opatření pomůže řešit problém nedostatku předškolních zařízení, ohrožená je ale existence lesních školek a rodinných center.
- Dvojjazyčná výuka budí rozruch. MŠMT musí začít řešit otázku vybírání peněz za dvojjazyčnou výuku na státních školách, která je podle ČŠI protiústavní. Podle Tomáše Feřteka situace ilustruje stav, kdy počet rodičů nespokojených s nabídkou škol narůstá. Podle serveru denik.cz nevyhovuje úroveň výuky jazyků na školách třem čtvrtinám rodičů.
- Podle čeho se budou financovat školy. Národní kulatý stůl jednal o nákladovém financování regionálního školství, které by mělo nahradit předchozí normativní metodu. Prezident Miloš Zeman přišel s myšlenkou financovat vysoké školy podle úspěšnosti jejich absolventů a vybírat pokuty za opakování ročníku.
- Proč jsou dnešní absolventi neschopní? Jiří Zíka z Cermatu si stěžuje na neschopnost maturantů něco vymyslet. Server firstclass.cz rozebírá nepraktičnost vysokoškolského studia. Ondřej Šteffl vidí příčinu v neschopnosti škol držet krok s nároky dnešního světa. Názor, že změnit se má škola a ne děti, sdílí také Oldřich Botlík na blogu eduin.cz
Inspirace z (a do) praxe
- Střední školy, jak je možná neznáte. Podívejte se na videozáznam večera nazvaného Představení netradičních středních škol. Dozvíte se o školách jako Waldorfské lyceum, Přírodní škola, Gymnázium Duhovka a dalších.
- Užitečné weby pohromadě. Veronika Hnojská nabízí na spomocnik.cz přehled portálů, které se jí osvědčily ve výuce. Najdete tu stránky věnované matematickým hrám, fyzikálním komiksům i cvičením z českého jazyka.
- Studenti budou vařit pivo. V suterénu ústeckého gymnázia a střední odborné školy vznikne malý pivovar, který bude sloužit výuce. Studenti budou vyvíjet pivní speciály a vymýšlet i jejich marketing.
- K čemu se hodí vizualizér. Své zkušenosti popisuje Olga Janičatová, učitelka jazyků a literatury na SOŠ a SOU.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 19.6. Setkání rodičovských skupin usilujících o inkluzivní vzdělávání (Praha)
- 20.6. Operační program Výzkum, vývoj, vzdělávání (veřejné projednání koncepce, Praha)
- 24.6. EduFórum – 16. setkání (networkingový večer, Praha)
- 29.6. Škola pro 21. století (diskusní setkání, Praha)