Praha 15. listopadu 2011 – Směřování ministra školství Dobeše k centralizaci, nasazení represivních nástrojů místo podpory a motivace lze dokladovat na dalších krocích ministerstva. Právě probíhající revize rámcových vzdělávacích programů směřuje k odstranění zmínek o vzdělávacích kompetencích, na nichž je reforma založena. K 31. říjnu byl zastaven příjem nových příspěvků na Metodický portál rvp.cz, který toto pojetí reformy podporoval.
Portál www.rvp.cz vznikl v roce 2005 a pokračoval v rámci projektů Metodika a Metodika II. Jeho smyslem bylo nabídnout učitelům webové prostředí, kde se mohli vzdělávat, diskutovat a sdílet informace, zkušenosti a materiály užívané ve výuce. Postupně bylo do vybudování tohoto portálu investováno zhruba 80 milionů korun, převážně z prostředků Evropského sociálního fondu (ESF) a státního rozpočtu ČR. Jeho denní návštěvnost byla 10.000 návštěvníků a šlo fakticky o jediný prostředek metodické podpory učitelů, která je nutnou podmínkou realizace jakékoli proměny školství. Zároveň se jedná o unikátní vzdělávací prostředí pro učitele v mezinárodním rozsahu.
Tyto peníze i investovaná energie budou fakticky zmarněny, protože portál už svým spolupracovníkům oznámil, že vzhledem k ukončení projektu Metodika II. zastavuje příjem všech nových materiálů. Zároveň ale vypisuje Česká školní inspekce výběrové řízení v hodnotě zhruba 300 milionů korun na nový portál, který má sloužit k ověřování výsledků vzdělávání, v tuto chvíli tedy především k zavedení plošných testů po 5. a 9. ročníku základní školy. Potvrzuje to trend současného vedení ministerstva nahradit podporu a rozvoj kontrolou a represí.
Stanislava Krčková, bývalá ředitelka Výzkumného ústavu pedagogického,provozovatele
portálu rvp.cz, řekla: „Z mého pohledu udržitelnost projektu, a tím udržitelnost Metodického portálu, znamená zachování všech jeho funkcionalit. Neznamená to jen, že portál bude dál přístupný na internetu a jeden člověk (IT) se bude starat o jeho funkčnost. Portál musí žít, musí tam přibývat nový obsah, musí fungovat komunita, atd. Bez lidí, kteří se starají o život na portálu a stále vymýšlí, čím ho vylepšit, co dalšího nabídnout učitelům, ale také bez schopných učitelů a dalších tvůrců obsahu, se začne z portálu stávat jen mrtvé úložiště. Kvalita není zadarmo a lidská práce také ne, to víme všichni. Proto slíbené 2 miliony a úvazek pro 1 člověka (IT) na provoz takto skvěle rozjetého „vlaku“ mi přijdou ve srovnání s jinými výdaji MŠMT jako „smutná legrace“.
Zdeněk Slejška, ředitel EDUin, o. p. s., řekl: „Faktické zrušení Metodického portálu je jasný doklad, že ministr s pedagogy a jejich vzděláváním nepočítá. Rozhodně ne s tím, že by mohli do podoby reformy reálně mluvit. Smyslem portálu byla především komunikace, možnost vyměňovat si to, co se jednotlivým učitelům osvědčilo. I tuto minimální podporu ministerstvo ruší a nahrazuje ji pouze systémem testů, tedy represí, která fakticky nemůže kvalitu našeho vzdělávání zlepšit. Jen dělá z učitelů pasivní naplňovače státní zakázky. Právě taková demotivace učitelů je nejvážnějším důsledkem současných kroků ministra Dobeše.“
Reakce uživatelů portálu na ukončení příjmu materiálů lze nelézt zde.
Kontakty:
· Stanislava Krčková, bývalá ředitelka VÚP v Praze
e-mail: krckova@vuppraha.cz, mobil: 604 595 100
· Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, o. p. s. a do roku 2010 vedoucí portálu rvp.cz
e-mail: zdenek.slejska@eduin.cz, mobil: 605 967 368
Poznámky pro editory:
Podobu, rozsah diskusí i míru užitečnosti Metodického portálu si můžete ověřit na www.rvp.cz.
O smyslu existence portálu čtěte ZDE.
Materiál shrnující kroky ministra Dobeše a upozorňující na jejich nebezpečné důsledky najdete ZDE.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz
Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz