Ministr Dobeš, ředitel CERMAT Pavel Zelený i Václav Klaus mladší soudí, že studenti i rodiče se musejí trochu bát

20. 4. 2011
EDUin
logo_EDUinfo

Na konferenci „Inovace ve výuce“ společnosti HYL se debatovalo o státních maturitách i o tom, jak se pozná kvalitní vzdělávání.

Praha 20. dubna 2011 – Na stránkách EDUin si můžete poslechnout audiozáznam z debat na vzdělávací konferenci HYL, která se konala od 11. – 14. dubna v Kaiserštejnském paláci na Malé Straně za účasti politiků i odborníků na vzdělávání. Pro toho, kdo se zajímá o současné problémy vzdělávací politiky, jsou audiozáznamy z debat dobrou příležitostí získat rychle přehled o názorech příznivců i kritiků současného vedení ministerstva školství.

Dvě klíčové debaty proběhly v pondělí 11. dubna (otázky okolo státní maturity) a v úterý 12. dubna (jak se pozná kvalitní vzdělávání). Debata ukázala, že v základním směřování opravdu existují dva rozdílné pohledy.

První vidí náš současný vzdělávací systém jako příliš liberalizovaný, chce omezit počet škol a nasadit centralizované testy jako prostředek zkvalitnění výuky. „Mezinárodní měření ukazují, že kvalita našeho vzdělávání se propadá. Moje řešení je zavést plošné testy, měření v uzlových bodech,“ řekl v debatě ministr Dobeš.

Druhý názor vidí cestu ke zkvalitnění výuky v udržení autonomie škol a metodické podpoře práce pedagogů. Samotné testování a strach nic nezmění. „Od pouhého vážení ještě žádné prase neztloustlo. Kvalita vzniká, když se žák učí, ne když je zkoušen,“ řekl v debatě Ondřej Šteffl.

Překvapivý je především důraz vedení ministerstva na motivaci obavami z plošného testování a snaha spolehnout se na to, že samotný strach z neúspěchu zlepší kvalitu českých škol. Zkušenosti úspěšných vzdělávacích systémů, včetně těch, které plošné testování užívají, jednoznačně říkají, že cesta k dobrému vzdělávání vede naopak přes větší autonomii škol, zodpovědnost učitelů za vlastní práci (nemohou se vymlouvat, že to či ono po nich chtějí „nahoře“) a metodickou podporu učitelů. Tento fakt ale zatím ministerstvo ve svých praktických krocích nezohledňuje a jeho postoj se potvrdil i v debatách na konferenci Inovace ve výuce.

V debatě řekli:

Pavel Zelený, ředitel CERMAT: „Úpadek kvality středního školství je daný tím, že ve školství nikoho nic přirozeně nemotivuje. Máme fatální převis nabídky vzdělávacích míst. Řešení je přiškrtit kapacity škol a udělat systém méně propustný. Kdy mají rodiče zájem o školu? Jen když jde o ohrožení budoucnosti jejich dětí. Jinými slovy, musí se všichni trošičku bát. Když se budou děti bát, že nemají všechno zadarmo, tak se budou bát i jejich rodiče.“

Ondřej Šteffl, řditel Scio: „Nejsem si jist, jestli rodiče se mají bát, ale jsem si jist, že děti se moc bát nemají, protože to není dobrý výchovný nástroj, kterým bychom přivedli děti k práci.“

Václav Klaus ml., ředitel PORG: „ Podle některých psychologických výzkumů jsou hlavní motivací člověka strach a lenost a z toho pramení všechno ostatní. Tak já bych ten strach nepodceňoval.“

Jan Sokol, proděkan FHS UK: „Na základní škole hraje stejně velkou roli osobní zrání. Osobnostní stránka věci je na základní škole možná ještě důležitější než stránka vědomostní. Pozor na to, aby se nepodcenily neměřitelné stránky věci. Školský systém bojuje mezi tím, zda má důvěřovat ředitelům, nebo zavést měřicí systém a ředitel bude jen správcem tohoto měření. Školský systém musí důvěřovat těm, které řízením pověřil.“

Ondřej Liška, exministr školství: Nejdůležitější je DOHODA a SHODA na tom, co kvalita školství je. Pak ZJIŠTĚNÍ, proč pokulháváme. Třetím krokem je VOLBA NÁSTROJŮ, kterými chceme kvalitu zvyšovat. Současné ministerstvo dělá jen bod 3. Chybí zde základní dohody a analýzy, co a proč se nedostává. To, čeho se nedostává, je kontinuita a strategické řízení. Odvaha bavit se o skutečných problémech.“

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

Poznámky pro editory:

  • Zvukovou nahrávku z debaty o  státních maturitách najdete ZDE, z debaty o kvalitě vzdělávání ZDE.

  • Tiskovou zprávu EDUin týkající se kvality státní maturity najdete ZDE.

  • Stránky konference Inovace ve výuce najdete ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz

 

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články