Co přinesl týden 24.2.–2.3.2014
Témata týdne: Čtení kompenzuje nerovnost, dá se škola řídit jako firma?, další kulatý stůl o učitelské kvalifikaci, vítězové soutěže Umíš učit-ukaž se, případy učitelů bez diplomu budou řešit komise, proč je nutné dát šanci romským dětem, nový seminář EDUin o komunikaci s rodiči, nejlepší univerzita na světě, otevřenost o sexu do škol nepatří, jsou dnešní mladí hloupější?, konference o inkluzi, VŠE povede nová rektorka, hra podporuje abstraktní uvažování, milionové rezervy na MŠMT, gender ve škole, setkání v DOXu o vzdělávání mimo školu, ojedinělý web prostredoskolaky.cz.
Výrok týdne:
„Odcházím ze schůzky ve škole se sebevědomím na nule. Když jsem v minulosti doučovala, šlo většinou o děcka ‚z dobrých rodin‘. Stačilo jim protřepat hlavy, uspořádat znalosti, tuhle něco doplnit, tady párkrát vysvětlit, zadat domácí úkoly, procvičit opakované chyby, ještě jednou vysvětlit a poslat k přijímačkám. … Tady jsem sotva začala a už mám pocit, že stojím v pohyblivém písku.“ Dobrovolnice Lucie Vaškeová o první zkušenosti s doučováním romského žáka.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Havarijní plán pro „nekvalifikované“ učitele. Šetření MŠMT ukázalo, že počet těchto učitelů je vyšší, než se čekalo – 17 tisíc. Ministr Chládek představil plán na posouzení případů učitelů bez diplomu, možnost udělení výjimek ze zákonné lhůty, zavedení posudkových komisí a zajištění možností pro doplnění kvalifikace. Složitost situace a nefunkčnost plošných řešení ozřejmil Kulatý stůl SKAV a EDUin. Na co je třeba v debatě nezapomínat, upozorňuje v tiskové zprávě EDUin, a o možných řešeních mluví ve zpravodajství Radiožurnálu Marcel Chládek a Tomáš Feřtek.
- Dnešní děti příliš nečtou – jak je naučit psát? Podle výzkumu, který provedla Národní knihovna ve spolupráci se Scio, pokleslo za posledních 10 let procento dětských čtenářů o polovinu. Čtenářské zvyklosti a preference dětí ukazuje infografika, server idnes.cz přinesl žebříček nejčtenějších knih, Scio nabídlo prezentaci, jak čtenářství zlepšuje výsledky například i v matematice a snižuje sociální rozdíly. O tom, jak pro čtení získat středoškoláky, mluví souhrnně a inspirativně ve Studiu 6 České televize Jiří Kostečka z Asociace středoškolských češtinářů. Na webu eduin.cz pokračuje polemika o tom, jak máme učit děti psát, příspěvky Saši Uhlové a Tomáše Feřteka.
- Inkluzí proti průměrnosti. Bez podpory znevýhodněných žáků jsme odsouzeni k průměrnosti, vysvětluje v rozhovoru pro ČRo Plus sociolog Petr Matějů. O prosazování společného vzdělávání dětí v Brně hovoří na Rádiu Wave ředitelka IQ Roma Servis Katarína Klamková. Cesty ke zlepšování výsledků znevýhodněných dětí prostřednictvím estetické výchovy popisuje Iveta Millerová, ředitelka Komunitního centra Chánov na videoblogu EDUin. Osobní zkušenost s tím, jak těžké je náskok majority dohnat, popisuje Lucie Vaškeová, která doučuje romského třeťáka.
Inspirace z (a do) praxe
- Středoškoláci sobě. Webové stránky, které vytvořili studenti gymnázia, slouží jako rozcestník a nabízejí zájemcům řadu možností vzdělávání mimo školu. Od soutěží a kurzů, po zahraniční výměnné programy.
- Muži a ženy před tabulí. Publikace Lucie Jarkovské čtivě prezentuje výzkum, jak gender vnímají děti ve škole.
- Sexuální výchova v Čechách. Do kin jde dokument režisérky Dagmar Smržové o sporu, zda ve školách učit či neučit sexuální výchovu. Podle autorky textu Jany Jochové-Trlicové film ukazuje tragický stav a úpadek školství.
- Hravá nálada prospívá intelektu. Druhý díl seriálu Hodnota hry na serveru svobodauceni.cz připomíná, že hravý postoj přispívá ke schopnosti logického uvažování u dětí a pohotového řešení problémů u dospělých.
- Začal Měsíc čtenářů. Svaz knihovníků vyhlašuje soutěž o čtenáře roku, týden „Čtení sluší každému“ a další akce.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 5.3. Systémová podpora inkluzivního vzdělávání (konference, Praha)
- 13.3. Nekvalifikovanost – no a co dál…? (kulatý stůl, Praha)
- 14.3. Škola otevřená rodičům, rodiče otevření škole (seminář, Praha)
- 19.3. Svět vzdělává (networkingové setkání, Praha)