Ministři školství vyzvali nevládní organizace ke spolupráci na tvorbě vzdělávacích materiálů
26. 6. 2020
EDUin
Šestou debatou ze série Nouzový stav ve vzdělávání/řešení a příležitosti v ČR a SR jsme uzavřeli rekapitulaci toho, co se na Slovensku a v Česku dělo v časech distančního vzdělávání. V závěrečné debatě jsme se ptali českého i slovenského ministra školství, jaké problémy ve svém resortu aktuálně řeší, a především, které zkušenosti s koronakrizí ovlivní podobu vzdělávání. Zástupkyně střešních organizací asociací/aktérů ve vzdělávání jsme požádali, aby opatření ministrů komentovaly a objasnily svoje priority. Debata proběhla 15. června. Organizátorem debat jsou český a slovenský SKAV. Záznam debaty můžete zhlédnout ZDE.
Debaty se zúčastnili:
Branislav Gröhling, minister školstva, vedy, výskumu a športu (SR)
Robert Plaga, ministr školství, mládeže a tělovýchovy (ČR)
Viera Grohová, Stálá konference aktérů ve vzdělávání (SR)
Klára Laurenčíková, Stálá konference asociací ve vzdělávání (ČR)
Matej Sapák, LEAF, moderátor (SR)
Tomáš Feřtek, EDUin, moderátor (ČR)
Klíčová témata vyplývají z předchozích debat:
O způsobu, jak se školy vyrovnávali s koronakrizí, byla kvalita spolupráce. A to jak na úrovni škola a sboroven, tak na úrovni státu – ministerstva a škol, ale i na úrovni spolupráce škol a neziskových organizací.
Druhým silným tématem bylo zvyšování rozdílů mezi žáky i mezi školami vlivem distanční výuky. Je ale možné, že tato situace jen zviditelnila a zvýraznila již existují problémy obou systémů.
Na obou stranách hranice diskutující zmiňovali nutnost redukce učiva, aby bylo možné vést výuku efektivně, a to nejen v distančním módu.
Co řekli diskutující zajímavého:
Ukázalo se, že do on-line prostoru dokážeme z oblasti vzdělávání přenést opravdu skoro všechno, ale co je velmi obtížné, touto cestou realizovat živé vztahy. To dětem chybělo nejvíc. Podpora a zážitek zdravých vztahů. Škola je pro mnohé podpůrný pilíř, který jim chyběl. (Klára Laurenčíková)
Aktéři ve slovenském vzdávání zdůrazňovali potřebu kvalitních a dostupných dat o fungování systému, protože bez nich není možná kvalitní reflexe situace, kterou jsme zažili. V tomto směru slovenský SKAV nabízí ministerstvu pomocnou ruku. (Viera Grohová)
V našem prostředí museli často učitelé připravovat a tisknout vyučovací materiály a fyzicky je roznášet těm žákům, kteří nebyli on-line dostupní. To bylo specifické zvláště v některých regionech. Na podporu takové činnosti je třeba do budoucna pamatovat i finančně. Proto jsme iniciovali vznik takzvaných „letních škol“, které se budou odehrávat asi mimo školní budovy, ale budou faktickou přípravou na školní rok. (Branislav Gröhling)
Ukázalo se, jak je důležité, že se děti mohou potkávat ve škole. Vracely se tam opravdu s radostí a ukázalo se, že v tomto je škola nenahraditelná, třeba ani tím, že se děti potkávají odpoledne na hřišti. (Robert Plaga)
Podívejte se na záznam celé debaty:
Závěry diskuse:
Obě ministerstva řeší, jak aktuálně pomoci školám a připravit je na zářijový provoz, dost možná krizový. Chtějí vytvořit manuál, který dá školám svobodu, ale zároveň nabídne návody, jak se zachovat, pokud se nákaza objeví znovu.
Jako velmi silné a důležité téma se ukázala potřeba myslet na speciální školy a děti se zvláštními vzdělávacími potřebami. Ty při řešení krize velmi často vypadávaly z pozornosti.
Je nutné pamatovat u všech žáků na emocionální potřeby. Jejich ošetření je nutnou podmínkou efektivní distanční výuky.
V obou státech se přemýšlí o přípravě na další rok. Letní školy ve spolupráci s neziskovými organizacemi (SR), ale také podpora a zvýšení počtu asistentů a terénních pracovníků, bez nichž je část nějakým způsobem znevýhodněných dětí nedostupná.
Důležité je pamatovat na zajištění digitálního provozu. Na straně škol je to především nutnost zvýšit kvalitu správců sítí na školách, řeč byla o digitálním příspěvku pro rodiny, především na nákup dat.
Důležité jsou i příležitosti mimo oblast škol. V této situaci roste důležitost center volného času, science center, které dokážou vytvořit vzdělávací zázemí pro žáky, kterým takové podmínky rodina nenabízí.
V obou zemích všichni diskutující kladli důraz na nutnou proměnu obsahu (a redukce) učiva. Ministři konstatovali, že je třeba nastartovat proces, který bude trvalý, protože v rámci funkčního působení ministrů k realizaci tak náročného procesu se uskutečnit nedá.
Krize byla příležitostí pro nastavení partnerštějších vztahů mezi státem a školami, ale také mezi školami a neziskovými organizacemi nabízejícími podporu.
Oba ministři vyzvali neziskové organizace ke spolupráci na tvorbě vzdělávacích materiálů.
Autor článku:
EDUin
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.