Zdá se vám to šílené? Mně taky. Ale je to tak. Masivní otevřené online kurzy, zkráceně MOOC (Massive Open Online Courses), jsou fenoménem dnešní doby. O co jde? Jde o převedení tradičních vysokoškolských předmětů do online formátu, kdy obsah výuky, nejčastěji ve formě videí, je poskytován online široké veřejnosti, velmi často zcela zdarma.
Již jsem absolvoval dva kurzy na portálu Coursera – Positive Psychology aPsychology of Popularity. Více mě asi zaujal ten první. Pozitivní psychologie je obor psychologie, který se zabývá pozitivními emocemi. Kurz vede Barbara Fredrickson, autorka knih Positivity a Love 2.0, která je předním světovým odborníkem v tomto oboru. Kurz je ve formě videí. Trvá šest týdnů a každý týden se skládá z cca 6 videí od 6 do 15 minut (což mimochodem odpovídá době, po jakou jsou lidi schopní udržet pozornost, jako maximum se uvádí 20 minut) a závěrečného kvízu. Formát videí je následující. Pět lidí sedí u stolu, lektorka vysvětlí určitý koncept a následně se ptá na názory ostatních přísedících, kteří jsou sami profesoři nebo doktorandi na škole. Při sledování videí jsem měl pocit, jako bych tam seděl s nimi. Výuka je prokládána rozhovory se zajímavými lidmi, kteří se v tomto oboru pohybují.
V pozitivní psychologii jsem se dozvěděl spoustu nových informací. Časté zažívání pozitivních emocí má vliv na lidské zdraví podobný, jako kdyby člověk nekouřil či nepil. Lidé prožívající více pozitivních emocí než těch negativních se v průměru dožívají o několik let déle. Pozitivní emoce nám rozšiřují pohled na situaci a tím nám umožňují dělat kvalitnější rozhodnutí, potlačují naše strachy a další negativní emoce. V kurzu je zároveň zmíněno mnoho tipů, jak prožívat pozitivních emocí více.
Součástí jedné z lekcí je vedená meditace, zaměřená na lásku a laskavost. Tento typ meditace, který vychází z jistého typu buddhistické meditace, byl testován v několika studiích a bylo prokázáno, že účastníci experimentu, kteří meditaci praktikovali cca 10 minut každý den po 3 měsíce, měli oproti nepraktikujícímu vzorku nejen nižší poměr pozitivních a negativních emocí, ale dokonce se ukázalo, že krev nemeditujících obsahovala mnohem více protizánětlivých látek, což indikuje přípravu těla na nemoc. To jsou jen jedny z mnoha super zajímavých a praktických informací, které jsem si už i sám prakticky ověřil a budu díky nim pozitivnější bytost, bezesporu. Doufejme.
Co je ale pro mě ta zabijácká funkce, díky které jsem kurzy opravdu poctivě a pravidelně studoval, to je mobilní aplikace Coursera. Především možnost stáhnout si obsah lekce offline. Díky krátké délce videí tak můžu využít každou drobnou chvíli, jako je cesta do práce, návštěva toalety nebo čekání na poště a stihnu nepřerušovaně celé video, a tyto chvíle se mi proměnily na velmi oblíbenou část dne. Navíc si díky tomu rozložím každé téma do celého týdne a opravdu obsahem žiju, na rozdíl od případů, kdy mám jednou týdně hodinu a půl matematickou analýzu a zbytek týdne žiju zcela jinými starostmi.
Ještě ke svým subjektivním zkušenostem musím poznamenat, že momentálně mám ve škole zapsaný pouze jeden předmět, takže moje kapacita pro učení je zcela jiná než u lidí, kteří jsou plně ponořeni ve svých studiích ve škole.
Pro mnohé může být překážkou angličtina. To je zřejmé, ale právě na MOOC se krásně ukazuje, jak extrémně klíčová je v dnešním světě její znalost. Pokud v angličtině nejste silní, pak můžete kurzy vyzkoušet i přesto a zároveň na nich angličtinu trénovat. Další možnosti jsou nově vznikající české MOOCy v čele seSeduo.cz. Na české scéně bude ale bohužel nabídka značně omezená, tuto volbu však už nechávám na každém z vás. Naše vláda na rozdíl od té singapurské, jak jsem dříve psal, bohužel povinnou výuku pouze v angličtině nezavedla.
V roce 2008 vznikly úplně první kurzy tohoto formátu. V roce 2011 Peter Norvig ze Stanford University vedl otevřený kurz Úvod do umělé inteligence, kterého se zúčastnilo 160 000 studentů. Jak poté popisuje v TED videu (pokud neznáte TED, přečtěte si, jak díky sledování jeho videí můžete změnit svět), výhod tu objevil několik. Nemusel stát před třídou, ale zvolil formát jako při doučování, jako kdyby vedle studenta seděl a přátelsky mu daný koncept vysvětloval. Další zřejmou výhodou je také fakt, že najednou dosáhl k mnohem více studentům, jednotlivé lekce mohl točit na několikrát a také je editovat. Zajímavá byla ale otázka hodnocení. Součástí předmětu musely být náročné domácí úkoly, které umožňovaly studentům naplno se ponořit do daných konceptů a díky tomu jim porozumět. To byl ale samozřejmě problém, protože tolik domácích prací opravit najednou nelze. Norvig se s kolegy proto rozhodl nechat studenty opravovat práce navzájem. Ukázala se fascinující věc – na reprezentativním vzorku se ukázalo, že studenti byli na sebe navzájem téměř stejně přísní, dokonce ještě o malinko přísnější, než když práce opravovali profesoři. Tím pádem byl problém vyřešen. Kromě toho, nutnost hodnotit cizí práci je další pomůckou, která zefektivňuje proces učení.
V roce 2012 potom nastal obrovský boom MOOC po celém světě, především v USA. Vznikly tři největší MOOC portály: Coursera, Udacity a edX. Postupně se rozrůstaly nabídky předmětů a zapojily se téměř všechny významné univerzity, včetně těch nejprestižnějších: Harvard, MIT, Yale, Stanford, University of California, Princeton a mnoho dalších. Dnes najdete na těchto portálech kurzy o programování, zdravé výživě, neurochirurgii, botanice i psychologii, v podání profesorů z univerzit s úrovní nesrovnatelnou s těmi českými (to dokazujemnoho žebříčků) a to ve formátu, který je často mnohem interaktivnější a zábavnější než klasické přednášky na univerzitách.
Aktuální kurz, který jsem právě začal studovat, se jmenuje A Life of Happiness and Fulfillment. Jde o jeden z nejpopulárnějších předmětů na Courseře a celý pojednává o vědeckých poznatcích o chování a jednání, které vede k osobní spokojenosti a rozebírá do detailů naši iracionalitu, která nám často brání být šťastnými, i když jsme bohatí, chytří a podobně. Věda se v této oblasti v posledních patnácti letech posunula mílovými kroky kupředu. Kromě toho kurz ukazuje konkrétní kroky, které student může aplikovat, aby byl v životě spokojenější. Jedná se o ohromně zajímavé a důležité téma, které se ale nikde neučí. Zvažuji proto, že budu na svůj blog psát výtahy z jednotlivých lekcí, abych si vše lépe utřídil a zapamatoval a zároveň vědomosti předal dále.
—
Text vyšel původně na stránkách autora ZDE.